Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Modesty77

Renovering av Albin Vega, trädetaljer

Rekommendera Poster

Hej

Har planer på att skaffa mig en Albin Vega som jag skulle nästan totalt renovera, flera års projekt :). Och jag är helt ny med båtar, det måste poängteras!!!

Jag skulle vilja renovera Vegan så att jag får med en mindre kylskåp och gasolkök med ugn i pentry.

Även toaletten skulle jag vilja bygga nytt, (och då med dusch, vilken tyvärr blir nödvändig) eftersom de toa som jag har sett på internet ser så gamla och omoderna ut.

Nu undrar jag om följande:

1) Vad är det för trä material som jag skall använda? Kan det vara marin plywood, (eller vad det kallas) på alla detaljer och hur tjock skall det vara? eller måste någon del av inredningen vara av riktigt träslag ( mahogny eller teak)? Eller rekommenderas det någon annan material på någon del av interiören?

2) Är det någon som har gjort någon liknande och som har bilder, ritningar, osv, skulle vara jätte tacksam för all inspiration eftersom det ända texten som jag hittade var:

http://www.svenskavegaklubben.se/Vegaklubben/Artiklar/Segling%20nr8-1986.pdf

3) Förslag på vad som borde finnas med i köket/navigations bordet? Vega ägare ( men även andra) vet säkert vad de är nöjda med men också vad de saknar ombord!

Alla förslag välkomnas!!! stort tack i förväg!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående ombyggnaden: 10 mm marinplywood. Ensidig, knivskuren med 0,5 mm ytskikt på godsidan av teak eller mahogny (smaksak).

Dusch: Glöm dusch på toan. Där finns bara sitthöjd. Dusch ordnar du i sittbrunnen vid behov. Sök på Dusch på Hjertmans.se (sid 107 i katalogen). De har dels en plastdunk som man fyller med varmvatten och sedan pumpar upp tryck i. En fyllning räcker till att tvätta håret och duscha kroppen. Dels har de en svart plastsäck med en slangstump med duschstril  som man fyller med 18-20 liter vatten och lägger på däck  i solen någon timme. Då värms vattnet upp och man kan sedan hänga upp säcken över huvudhöjd och duscha. Om man är sparsam räcker den för 2-3 personer.

Kyl: I stället för kylskåp bygger du en kylbox. Den är effektivare ur energisynpunkt. Akter om diskhon finns en lucka. Under denna bygger du en box av ex-vis polyuretanskivor som visserligen är dyra men effektiva.Tilläggsisolera så mycket som möjligt. I boxen monterar du sedan lämpligt kompressormatat kylaggregat. Sök på kyl Sid113 i Hjertmankatalogen. Isotherm tillhandahåller ritningsförslag. Det finns även färdiga kylboxar som man kan placera under luckan.

Gasolspis med ugn: Det finns de som byggt om och fått plats med en sådan men då fått offra det stuvutrymme som nu finns under spisen.

Lycka till.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en del inspiration på Youtube för de som tänker renovera

en gammal Vega:

Snabbvarianten:

Samt:

Om du prioriterar duschmöjligheter indoors så kanske det är

bättre att köpa en något större båt. Äger Vega själv och ser

just toalettutrymmet som en källa till förtret. Det funkar men

är trångt. Precis som motorutrymmet. Det fanns en gång i tiden

en motor och till den beställdes och byggdes det en segelbåt.

När man ska meka med sagda motor så tror man att det är precis

tvärtom. Nämligen att man segelbåten kom först och att man sedan

på nåt sätt lyckades pressa in en motor, kanske med vaselin, typ.

Fast å andra sidan är ju Vegan utnämnd till kosmos mest prisvärda

båt alla kategorier!

Vill inte vara negativ till ditt projekt, men en sådan omfattande

renovering kostar mycket. Både i tid och pengar. Kan vara

smartare att köpa en båt i bättre skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vega har som original sapelimahogny, den var endast oljad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...