Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
ljunghall

Ligger man utanpå varandra i Sverige?

Rekommendera Poster

Vi går mest till danska hamnar när vi är utem och där är det inte ovanligt att hamnarna är fulla när man kommer in en fin dag. Då får man lägga sig utanpå någon annan båt som har haft turen att hitta en kajplats. Ibland är det 4-5 båtar i bredd utanpå varandra, man får alltså klättra över fyra båtar för att komma iland.

Min erfarenhet av svenska hamnar är ganska begränsad (Båstad, Höganäs, Helsingborg, Malmö), men jag har aldrig sett att man lägger sig på det sättet. Är det för att trycket är lägre på svenska hamnar så att behovet inte uppstår, eller är det för att man helt enkelt hellre går vidare och lägger sig någon annan stans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trång hamn men attraktiv.

Det kanske inte är så svårt att räkna ut. Man tar det onda och väger det mot det goda. Nyputsad båt och tjugo minuter klivande mot toan, promenad i vackra omgivningar mm.

Vi har på västkusten några exempel där hamnen anses full när ingen mer båt kommer in. Då ligger det tio båtar att kliva över när man kommer sist. Tar nästan en halvtimme och besök iland mindre frekvent.

Sixhaven i Amsterdam är en hamn som också fylls till brädden. Tar en förmiddag att lösa upp båtbröten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seglar en hel del i Öresund själv och min erfarenhet är att det är mest drag i danska hamnar. Detta har dock inte vållat problem, hittar alltid egen båtplats i hamnarna. Däremot på Ven hamnar man ofta 3-5 båtar i bredd mitt i högsäsongen. Jag tycker att detta inte är ngt problem. Det finns inga naturhamnar här och det är bara till att gilla läger med båtar i bredd.

Det är bara till att vara ödmjuk och visa hänsyn för andras båtar/egendom. Man kan ta av sig 10 stilettklackarna innan man klampar ombord på andras båtar ;-)

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag inte gillar i vissa hamnar med pålar är när det finns gott om plats men det är tillstängt för att båten som ligger i den breda spiltan använder båda pålarna. Kom in i Ven i mörkret en kväll och gick vidare då ingen orkade hjälpa till.

Det ser verkligen inte inbjudande ut med sånt beteende. Kunde ha tvingat mig in men orkade inte.

Det räcker ju med en tamp i aktern för att hålla ut båten. Fendrar grejar sidläget.

Jag kommer ihåg segling i Stocholm på sjuttitalet. Då var det helt galet om man lade sig så fendrarna nuddade grannbåtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir väl mer och mer vanligt?

Själv la jag till utanpå två bamsiga holländska båtar förra året vid festivalen i Nynäshamn. De gav mig, på ett trevligt sätt, en lektion hur man bör göra:

Man bör ligga omlott om man har en segelbåt ( segelbåt har ju vi och detta för att inte riggarna ska slå i varandra vid vågor )

Eller så ligger man lite förskjutet i längd.

Sedan ska man ha egen lina iland. Går inte det, vi var ju tredje båt, så tar man istället upp belastningen med en lina till båt framför & bakom.

Sedan har du ALLTID springlina, gärna två stycken.

Slutligen har du en ögla till båtgrannen, aldrig hela linan

( det sista tycker jag om, vaknade på morgonen av att två nya båtar låg utanför oss, bägge hade knutit i min aktre Pollare och lämnat en härva kvar. Jag hade lämnat mycket fendrar utåt och närmaste båt hade ingen! Frågade honom, nä sa han, du hade ju redan lagt ut så det räcker? )

Man går sedan alltid iland för om nästa båts mast, utan skor. Självklart?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hunnebostrand en kväll mitt i sommaren för  några år sen - fast seglartåget har väl varken med segling eller seglare att göra wink

post-945-1394237612,8541_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åmåls gästhamn i mitten av Juli i år

post-945-1394237612,9095_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det var år 2005 just i Hunnebo under seglartåget som jag låg längst in med min båt i en av raderna på kajen och hade 21 båtar utanpå mig. Bra fest men då var seglartåget trevligt. På senare år har det ändrats rejält och som tur mer eller mindre försvunnit

Att ligga på detta viset förekommer överallt från Gbg och uppåt iaf dock har det blivit en del restriktioner och många hamnar tillåtet bara max tre i bredd ur brandsäkerhetssynpunkt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade ett foto som jag tog från berget. För er som inte känner till Hunnebostrand så är det på stora kajen. Alltså inga bryggor ut utan alla ligger utanpå varann

post-10001937-1394237612,9614_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad som är trevligt beror väl på vem som gör bedömningen.

Har en äldre släkting på Smögen (87). Under ett visst arrangemang tog han och frun in på ett vandrarhem i Hunnebostrand. De stod bara inte ut hemma  pga allt oväsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul bild även om orfinalet var upp och ned - förlåt att jag vände den.

post-945-1394237613,033_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...