Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
tobione

Problem kvarstår trots fix: Motorn dör på höga varvtal. 2-takt 50hk johnson tidigt 80-tal.

Rekommendera Poster

Hej igen forumet!

Jag har redan skrivit en tråd om mitt problem med min båtmotor (50hk Johnson ca 1980) och från de svaren jag fått så har jag provat ett fix som tyvärr inte löste problemet. Motorn sitter på en Ht-båt Solvigg 18 så ni vet.

Motorns problem har även ändrat sig aningen sen förra tråden så jag beskriver nuvarande situation istället för att dra historien igen från början.

När jag gasar i neutralt läge så låter och verkar motorn i tipp topp form. Den går rappt upp i varv och bluddrar inget. MEN när jag lägger i växel framåt (eller hur man nu säger) och gasar på så verkar den orkeslös och kommer inte upp i varv, gissningsvis bara 50% av totaleffekten. Den bluddrar en del och det känns som att den inte får nog med soppa från /den bärbara tanken/pumpdosan/slang in i bränslefiltret. Så jag bör ut allt fram till bränslefiltret mot nytt för att säkerställa att det inte var felet, men tyvärr så är det sig likt.

Jag beskrev tidigare att en känsla av soppatorsk infinner sig. Jag har fått soppatorsk tidigare med båten och vet därför hur det ter sig.

OBS! Jag har en alldeles nyinspelad video på problemet där jag först försöker utan framgång gasa fullt med växeln i och sen lägger neutralt läge då det går hur fint som helst. Jag upprepar därefter samma procedur igen:

I och med att reglagen är olika spakar för gas i neutralt läge och gas frammåt så har jag kollat när motorkåpan var öppen att dom olika spakarna drog fullt på förgasaren, vilket dom gjorde. Alltså är det inget som har sluntit i motorn som gör att neutral gasning går fullt på förgasaren medans framåt gasning bara ger t.ex. hälften av förgasarens max.

Är det helt enkelt så att både i neutralt läge och med växeln i så får motorn för lite soppa men att det bara märks när det är ett motstånd som den jobbar emot (alltså när växeln är i)?

Om så så är det väl bara att fullfölja spårandet och kolla bränslefiltret och sen bränsleslang till förgasaren?

Tack på förhand för era synpunkter!  Mvh/Tobias

post-10025971-1394237612,536_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter mer som ett tändningsproblem med hickandet. kan nog vara vad som helst i tändningen. börja med att kolla tändstift och kablar och kanske brytare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som den går på en cylinder och då och då hackar den andra till. Tändstift m m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Aha, ni tror det kan vara tändningen... men hur förklarar ni att den varvar fint när man neutralgasar ? 

- Borde den inte då tända dåligt även när man neutralsasar om det är något med tändningen?

- Kan inte en motor tända dåligt pga dålig bränsletillförsel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du gasar med växelreglaget rör sig väl tändplattan,vilket inte är fallet med handgasen,känner inte till din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låter inte särskilt frisk i friläget heller. Det borde vara mer stuns i gången då.

Det låter som gnistan kommer och går i omgångar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller övriga med om analysen. Den går på en cylinder, men den andra hoppar igång en mycket kort stund då och då. Om det är ett bränslefel kan den felaktiga cylidern skära, så kör så lite som möjligt med motorn.

1. Byt tändstiften om du inte redan gjort detta.

 2. Koppla in en tändinställningslampa ock kolla hur den blinkar. Kolla båda cylindrarna genom att flytta triggern. Jag gissar att endast en cylinder funkar. 



3. Om så är fallet, skifta tändspolarna mellan cylindrarna. Om felet byter cylinder, så behövs en ny T-spole, annars återkom så skall du få ytterligare vägledning i felsökning. Du kommer då behöva en vanlig multimeter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej guestsson och tusen tack för ditt utförliga svar!! Precis vad jag behövde :)

Jag har inte bytt tändstiften men gör det redan i morgon och följer därefter din turordningslista på fix. Återkommer så fort jag vet om det givit resultat.

 

Tack igen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej forumet!

Här har ni klanten som skapade denna tråd och som nu tänkte fullfölja tråden med att bekänna att jag antagligen/förhoppningsvis enbart varit klantig med oljeblandningen snarare än att motorn har antingen tändningsfel eller problem med bränsletillförseln.

 

Jag trodde från början att det inte hade något med blandningen o göra för att jag är väldigt noggrann med oljeblandningen och för er som har följt tråden har det pratats om helt andra tänkbara problem.

 

Det var under min näst senaste provtur som ledde mig fram till att det måste vara blandningen som felade. Jag testade nya tändstift var på motorn och som tidigare så stannade den efter ett par minuters gång och gick slött och knackigt innan dess. Denna gång gick det dock inte att starta den efteråt utan en snäll förbipasserande boxerade in mig till hamnen igen. Helt säker på att nu även batteriet felade för det bara ''klickade'' när jag skulle starta om den till sjöss så testade jag för säkerhetsskull o starta motorn i hamn... Och då gick den igång på första(!)

 

Så tidigare idag fyllde jag på ny och korrekt blandad bensin i tanken (tömde ut den gamla i en dunk) och startade motorn och lät den gå varm i hamn. Direkt så kände jag igen motorn igen. Den tryckte enkelt upp båten ur vattnet och kom snabbt upp i plan, till skillnad från förut.

 

Vad gör jag nu? Jag märker hur motorn har ett litet missljud. Det är ett knack men i allra minsta laget. Det kan till och med ha funnits där tidigare och att jag hör det först nu för att jag lyssnar efter något. Jag har i princip misshandlat motorn med ca 7 st nypningar. Borde jag köra den direkt till verkstaden eller ta det i höst när jag ändå tar upp den? Hur ska man tänka, if it aint broken dont fix it?

 

Tacksam för kloka svar till denna klant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge råd om knacket motorn är gammal, men jag tror inte på att inblandningen skulle vara det enda problemet. Filmen säger mig att motorn går på en cylinder och då och då tänder till på den andra. Om inblandningen var förklaringen till detta, så måste den i så fall vara för hög så att den sotar igen stiftet, inte för låg som du misstänker.

Jag tror fortfarande på tändfel, sedan kan ev ytterliggare problem ha tillstött om motorn gått med för låg inblandning. Det finns ganska bra marginaler i inblandningen. Den kan vara så låg som 1 % utan att motorn behöver ta skada, men marginalerna för fel inblandning blir då liten.

Att ett elektriskt/elektronikfel är temperaturberoende är vanligt. Likaså att det kan upplevas som intermittent och komma och gå. 

Jag tycker att du skall kolla vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har bara skumläst svaren, men det är väl sähär att en motor kan gå på två cylindrar utan att gå dåligt på tomgång. (om det är en 3cylindrig såklart).

1. Kolla så du har gnista på alla stift. Gör det igenom att hålla stiftet mot motorblocket samtidigt som du drar. (använd tång eller handskar) Om inte byt stift mellan tändhattarna. Är det samma cylinder som saknar gnista? Kolla steg 2.

2. Byt mellan tändspolarna, det räcker med att byta kablar mellan dem. Alltså + kablar, jorden är ju samma i motorblocket. Men kom ihåg vart de satt, de ger en puls när det är dags för tändspolen att ge spänning, om du permanent byter låt kalla signalkablen mellan tändspolarna kommer motorn gå som en säck potatis. Så håll ordning på kablarna. Om detta inte heller fungerar kolla steg 3.

3. Dra av svänghjulet med hjälp utav en avdragare, sedan separerar du brytarspetsarna med en skruvmejsel eller något. Använd ett fint sandpapper och tsprit för att rengöra spetsarna. Kolla även så att alla kablar är hela och i ordentligt skick. 

 

Är det mot förmodan ett förgasarfel kan det vara läge att ta en titt på högfartsmunstycket. Är det skititgt kan det orsaka likanande fel, men det borde inte vara så pass.

 

Annars kan man felsöka kondesatorer och en massa andra saker. Men hoppas det hjälpte lite iallafall. Lycka till med mekningen! Hör av dig om du behöver hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är tvåcylindrig med CDI. Den har alltså inte brytarspetsar och heller ingen konding under svänghjulet och som jag ser det finns det ingen anledning att nu skaffa avdragare för att kunna ta bort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jaha det är en sådan maskin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enkelt fel å hitta om de är tändnings fel med en dva mätare ,då mäter man utspäningen  dels från cdbox till respektive tspole ellet triggerspolar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riv isär förgasarna och rengör dessa noggrant, blås rent lågfart och högfartsmunstycket. Börja med detta innan du ger dig på något annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att jag borde ha påbörjat en ny tråd istället för att fullfölja fen gamla med ett nytt problem. Dvs så vet jag säkert nu att det är soppablandningen som var felet hela tiden vilket jag förklarade i mitt andra inlägg i tråden.

Inte särskilt hjälpsamma tips från er även om jag beundrar att ni vill hjälpa. Om man inte läser vad som skrivits i tråden kan det vara helt överslödigt o försöka svara.

 

Hur som, tack för era svar ändå. Jag skapar en ny tråd om hur jag ska kunna känna mig säker med o köra en båtmotor som har nypt ca 7 ggr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...