Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Gedda

Startmotorproblem

Rekommendera Poster

Har lite problem med min startmotor på en maskin jag har ståendes i garaget. 

Solenoiden slår ut men den går inte runt, och jag kan vrida axeln utan några som helst problem. men jag får den inte att går runt via ström. har jag kopplat fel eller vad kan vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får mäta på den så du får kontakt när selenoiden slår till.

Kan vara brytaren där som är kass.

Troligen är det kol för motorn och dessa kan ha fastnat eller är trasiga. Du kan även resistansmäta (ohmmäta) lindningar för att se så det inte är avbrott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ju kunna skrämma igång tjuriga startmotorer genom att knacka på dom med en skiftnyckel el dyl. Men det är ju bara en tillfällig lösning, för att få igång motorn. Passa bara, så du inte kortsluter några kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ooopps, ber om ursäkt för ett destruktivt förslag. Gammalt öltrix man tillämpat, för att få igång gamla rishögar. Jag tar tillbaka det...😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick in väldigt mycket vatten i båten under gång pga baksug i en automatisk länspump. När vattnet nådde svänghjulet skvätte det runt ganska redigt.

Hade en månad gammal dynastart, pga att den gamla brann upp vid vårens första start. Kändes lite taskigt att den alldeles nya dynastarten dränkänktes i vatten - visserligen Östersjövatten - men ändå. 

Dyna starten fungerade utmärkt resten av sommaren - inte en tillstymmelse till problem. Båten blev inte sjösatt nästa vår pga att jag inte hann färdigt med en reparation av en böldpestskada och hade dessutom tagit ur motorn för att jag skulle komma åt att bygga en kylbox från motorrummet.

När jag skulle återmontera motorn två år senare skulle jag provstarta den hemma i källaren. fick den inte till att starta. Hur exakt problemet var kommer jag inet ihåg. En kille som i sin ungdom haft en VolvoPenta-verkstad tittade på motorn. Han kostaterade att det var startmotorn och skickade mig till en verkstad i Uddevalla som jobbade med generatorer och startmotorer. 

Det var mycket rost och oxid i dynastarten som var orsak till problemet. Efter deras genomgång fungerade dynastarten perfekt. Vad dom gjorde vet jag inte. Priset var ungefär för en timmes arbete plus lite reservdelar ca 5-600 kr.

Har haft ett annat betydligt trevligare startmotorproblem på min nu 1,5 år gamla Lombardini.

Från manöverpanelen går det en kabelhärva till motorn. En av trådarna har en isolerad flatstiftskontakt som skall trycks på flatstiftet på solenoiden. Det har hänt några gånger att det inte hänt något när jag tryckt på startkanppen. 

Första gången det hände, hittade jag en tamp med en isolerad flatstiftskontakt inärheten av solenoiden. Tryckte på den på flatsiftet och motorn startade. Sen har det hänt ett par gånger till.

Sista gången det hände tog jag mig lite bättre tid att kolla. Har ganska gott om plats runt motorn, men det man vill komma åt sitter ju ändå alltid lite svåråtkommlig och mörkt - åtminstone om man måste ha läsglasögon för att se klart. wink

Det visade sig att isoleringen på den isolerade flatsiftskontakten var betydligt längre än den borde va. När man tryckte den på stiften tog ioleringen emot så metalldelen på kontakten bara kom nån mm in på stiftet. En viss vibration blir det ju på en motor, och så småningom skakade kontakten loss. Kapade av isoleringen i lämplig längd och tryckte på flatsiftskontakten. Sen dess har den inte lossnat - åtminstone inte än. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...