lillemadz 0 Postad 17 Augusti , 2013 Hallå! jag tänkte byta motor i min Pacific 22B. Nuvarande en B20 med volvo penta 100 drev. kan man sätta i en B23 med VP 100 drev och isf vad bör man tänka på? /Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducati916 0 Postad 2 September , 2013 B23 passar, har jag för mig, bultmässigt på struten/kåpan till 100 drevet.Dock har 100 drevet klenare(och dyrare) knutar vilket går att modifiera(svarv och svets) Huruvida splines på mellanaxeln och dess längd stämmer överens får andra svara på. Motorkuddar skiljer då B20 AQ115-130/100B hänger på kudde i skölden och B21/23 står på två kuddar i framkant.Vet ej om kudden i skölden klara belastningen ifrån B23. Avgasrör får modifieras då B23 limpan har utloppet bakåtvändt samt att diametern vid gummibälgen är c:a 100 mm. Rör ut för våta avgaser är c:a 60 mm på båda motorerna. Väljs en B23 bilmotor får kylsystemet byggas om till glykol(slutet) p g a aluminiumtoppen.Även en sjövattenpump för B23 och dito drivning via mellanaxeltandhjul. Kylning via bilmotorpump , rostfri värmeväxlare ifrån energishop.se samt beg expansionskärl ifrån 240/740 och div slangar/rör går att lösa(dock kommer växlaren att börja läcka efter några år(kostar 1400:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 3 September , 2013 Hej. Primäraxelkåpan som hör till B23 kan inte användas till 100-drev. Däremot kan så vitt jag minns, kåpan till B20 passa på B23. Men då B23 lutar så måste kåpan vridas och gummikudden i skölden tas bort. Därför kan inte motorn bara hänga i skölden utan måste ha främre upphängning. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lillemadz 0 Postad 5 September , 2013 tack för svaren. väljer att köra vidare på helrenoverad B20 Tack iaf :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser