Gå till innehåll
måndag 23 september 2024
macke24

CE-märkning

Rekommendera Poster

Hej. Hur och var ser man om sin båt är CE-märkt. Vart lite orolig att försäkringar inte ska täcka nu.. Jag har en sea ray från 97.

Nån som har erfarenhet av detta? Jag har precis köpt båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha ett dokument som beskriver att just din båt (skrovnummer) är CE-märkt och godkänd. Det ska även finnas en skylt på båten om detta och skylten ska krävas verktyg för att demontera den.

Det finns fall då det är en falsk CE-skylt på båten

du kan läsa mer om detta om du söker här på MG med sökning ce-märkning ca 150 träffar

eller även här

http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/CE-markning/

Osäker på om försäkringsbolagen vägrar försäkra men utan CE-märkning kan båten bli svårsåld.

 

 

edit kompletering om skylt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll för försäkringen om båten är CE-märkt eller inte. Om något bolag skulle neka att försäkra ringer du bara ett annat. Jag har i alla fall inte haft några problem med det.

Svårare att sälja kanske den kan vara till vissa personer. En del tycker nog detta är viktigt men då får man väl bara vänta tills det kommer en som inte hänger upp sig på det. Någon praktisk betydelse har det ju inte. De flesta beg. båtar som säljs är ju inte CE-märkta eftersom de helt enkelt är för gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, bara jag som oroar mig. Såg att alla båtar som är tagna till Sverige efter 98 måste va märkta. Min är ju en 97a och jag vet ju inte när den kom hit så..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte du vet när båten kom hit skulle då någon annan luska ut det för att sedan komma och jävlas med dig? Du kan vara helt lugn inget kommer att hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen har du köpt båten privat och då går det sälja utan CE-märkning.

Om du i framtiden vill sälja kan du enligt nuvarande regler endast sälja till privatpersoner.

Värdet på en beganad båt blir oftast lägre utan CE-märkning och kan påverka vissa försäkringsbolags ersättningar vid eventuell skada. Kan vara bra att fråga efter när du tecknar försäkring.

Oftast är säkerheten lika bra på en icke CE-märkt båt som en som är godkänd.

 

Själv är jag av åsikten att allt som innebär säkerhets och miljöpåverkan ska vara CE-märkt men vi lever i ett fritt land så därför är det upp till var och en om man vill ha båten CE-märkt eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej ja jag köpte den privat och jag hade ingen aning om detta. Har redan tecknat en försäkring men ska ringa dem och höra vad dom säger.

 

Tack för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Totalt obergripligt hur du resonerar, båten är ju äldre än det datum då CE märkning är ett krav hur kan då dessa regler påverka vem han får sälja till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får tycka precis vad du vill men läs detta så kanske du förstår.

Från Transportstyrelsens sida.

Lag på CE-märkning

Den 16 juni 1998 blev det lag på att alla fritidsbåtar från 2,5 meter till 24 meter ska vara CE-märkta. Det innebär att alla fritidsbåtar tillverkade efter detta datum samt alla fritidsbåtar importerade efter detta datum ska vara provade och CE-märkta av tillverkaren eller importören. För en importerad båt är det alltså inte tillverkningsåret som är relevant när det gäller kraven om CE-märkning utan vilket år båten importerades till EU. Om säljaren påstår att båten importerats före den 16 juni 1998 och därmed inte behöver vara CE-märkt, bör man kräva att få se någon typ av dokument som styrker detta. Det kan vara importhandlingar, försäkringsbevis eller liknande.

 

Med mycket stor sannolikhet har båten importerats efter 1998

Denna del av texten härovan är det jag syftar på

...För en importerad båt är det alltså inte tillverkningsåret som är relevant när det gäller kraven om CE-märkning utan vilket år båten importerades till EU...

 

Men om den nu importerats före 1998 så behövs det papper på detta vilket köparen inte verkar ha.

källa

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-tillverka-kopa-salja-och-importera-bat/Att-kopa-bat/Kontrollera-CE-markning/

 

Rätt svårt men inte omöjligt att sälja den till en firma som måste sälja den med CE-märkning. Går givetvis att CE-märka i efterhand men rätt så dyrt och troligen inte så många som gör med lite äldre båtar.

Inte så obegripligt nu eller?

Var det något annat i texten jag skrev som du tycker är obegripligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fortfarande obegripligt, om nu ingen vet när den inporterades är då reglerna sådana att man måste anta att den är olagligt importerad? För att båten skall drabbas av några sanktioner måste det rimligen vara så att man kan påvisa att den är importerad för sent eller måste alla båtägare i efterhand kunna bevisa båtens härkomst för all framtid? Lycka till med det när åren gått och dokumentationen försvann för 15 år dedan.

Det du skriver är inte rimligt eftersom det innebär att en massa båtar i framtiden kommer att drabbas av samma osäkerhet som trådskaparen trots att det kan röra sig om svensksålda båtar från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag fattar inte heller, VAR står begränsningarna om vem man får sälja till och inte? Dessutom står det BÖR finnas handlingar som bevisar att båten är importerad före! Det står inte SKALL !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med crabfish. Vad det beträffar försäkring så är det inte solklart. Problemet är nog inte att få försäkra utan vad som kan hända vid en skada. Alla försäkringar förutsätter att produkten uppfyller svensk lag. De som har icke CE-märkta båtar har inte haft några problem vid skador men det är ingen garanti för att det gäller i all framtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betyder inte bör - skall - i såna sammanhang!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt sdk780 om båten importerades före 16 juni 1998 var det helt lagligt att ta in den utan CE märkning så några sådana dokument kanske inte existerar och man kan inte kräva dom i efterhand så den springade punkten är datumet för importen, hur styrker man det? Vad jag vet finns inga vedertagna dokument man måste spara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det va bara att läsa!

Lag på CE-märkning

Den 16 juni 1998 blev det lag på att alla fritidsbåtar från 2,5 meter till 24 meter ska vara CE-märkta. Det innebär att alla fritidsbåtar tillverkade efter detta datum samt alla fritidsbåtar importerade efter detta datum ska vara provade och CE-märkta av tillverkaren eller importören. För en importerad båt är det alltså inte tillverkningsåret som är relevant när det gäller kraven om CE-märkning utan vilket år båten importerades till EU. Om säljaren påstår att båten importerats före den 16 juni 1998 och därmed inte behöver vara CE-märkt, bör man kräva att få se någon typ av dokument som styrker detta. Det kan vara importhandlingar, försäkringsbevis eller liknande.

Med import avses endast en båt importerad från ett land utanför EU. En båt tagen från till exempel Finland räknas inte som importerad.

Att en produkt är CE-märkt betyder att den som har ansvaret för CE-märkningen garanterar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Utan CE-märket får produkten inte släppas ut på EU:s marknad. Det är heller inte tillåtet att handla med dessa båtar och därför är andrahandsvärdet mycket osäkert. Som stöd vid kontroll av CE-märkning har Transportstyrelsen tagit fram en checklista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget annat än ett handelshinder, maskerat till ett miljö o säkerhetsintyg.

Det räcker med att den som köpt båten först gjort någon liten modifikation sedan båten lämnat fabrik så är CE märkningen satt ur spel.

Vem gör inte förbättringar/monterar saker på sin nya (och gamla) båt??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag läste det Crabfish skrev varken mer eller mindre och där står det inget om just detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får också börja leta.

Jag har läst det tidigare att det går att sälja icke CE-märkta båtar mellan privatpersoner men företag kan inte sälja en CE-märkt båt om den är importerad efter 16:e juni 1998

Den firma som säljer en sådan båt kan köparen kräva CE-märkning eller återköp.

Detta har vi debatterat en hel del tidigare.

 

Och till de som tycker det är ett handelshinder. Liknande gäller för maskiner man har i tillverkning mm här i Sverige och övriga EU länder. Jättebra när man köper en maskin för att man då vet att den uppfyller säkerhetskrav mm.

Jättebra att flera länder kan gå samman och sätta upp samma regelverk för säkerhetsnivå på maskiner. Som det var tidigare var det en hel del pyssel att importera tillverkningsmaskiner hit till Sverige med våra egna unika krav.

Och flera har här tidigare i andra ämnen tryckt på hur viktig säkerheten är och att känna sig säker när man är ute på sjön. Då är det väll jättebra med CE-märkning av båtar även om vissa tycker det är ett hinder för deras frihet.

Betyder inte att jag gillar allt som har med EU att göra.

 

 

edit hittade på samma sida jag tidigare hänvisade till

Det finns många nackdelar med att köpa en icke CE-märkt båt. Att som privatperson köpa eller äga en icke CE-märkt båt är i sig inte olagligt. En näringsidkare får dock inte sälja en icke CE-märkt båt och är därför inte intresserad att ta den i inbyte. Detta begränsar marknaden vid försäljning och minskar kraftigt andrahandsvärdet.

 

Nöjd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en produkt är CE-märkt betyder att den som har ansvaret för CE-märkningen garanterar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. Utan CE-märket får produkten inte släppas ut på EU:s marknad. Det är heller inte tillåtet att handla med dessa båtar och därför är andrahandsvärdet mycket osäkert. Som stöd vid kontroll av CE-märkning har Transportstyrelsen tagit fram en checklista.

Framgår det nu då ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart en populär tråd det här. Synd att det inte finns register på alla båtar där man ser historiken bakom den. Hur som helst fick jag den till bra pris och är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

En näringsidkare får inte sälja en båt som SKULLE varit CE godkänd men inte är det som menas givetvis men så står det inte, det är inget förbud att sälja äldre båtar även för en näringsidkare. Med den formuleringen är det ju inte konstigt att det blir fel i diskussionerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du behöver inte vara överlägsen, det är uppenbart att Martinx och jag nog läste lite bättre än flertalet. Han t om poängterade att detta inte gäller äldre båtar men det avskrevs direkt.

 

Regeltexten handlar helt och hållet om båtar som ÄR eller borde varit CE märkta. På dom är regeln som Du skrivit i rött korrekt medan båtar äldre överhuvudtaget inte omfattas och således utelämnas helt. Dessa båtar är heller INTE CE märkta men omfattas inte av regeln och får säljas av näringsidkare.

Men vill man läsa texten illa så kan det se ut som att näringsidkare inte får handla med några andra båtar än CE märkta vilket Ni läser det till.

Så är det inte, skilj på äpplen och päron wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vilket inlägg svarar Du på? Och istället för att försöka vara rolig så kan Du ju tala klartext så slipper det bli fler missförstånd.

Vad menar Du och till vem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står

En näringsidkare får dock inte sälja en icke CE-märkt båt...

INTE SÄLJA

Undantag

båtar som redan var i användning inom EU eller EES när reglerna blev tvingande den 16 juni 1998

Men importerade efter 16:e juni 1998 oavsett när de tillverkades såvida de inte är veteranbåtar så ska de vara CE märkta

Svårt att erkänna att du hade fel?

 

Edit: så ska de vara CE märkta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till dig.

Försöker varken vara rolig eller överlägsen. Ledsen om du uppfattar det så.

Försöker endast påvisa att reglerna är solklara. Trådskaparen skrev att hans båt är tillverkad -97 villket är irellevant då det är tidpunkten för importen till EU som är avgörande om CE märkning är ett krav eller inte för att båten skall vara  tillåten att handlas (hanteras via näringsidkare).

Att man bör ha ett intyg för tidpunkt för import är ett råd för att undvika ev framtida problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Vad då fel, detta har jag vetat hela tiden? Men läs igenom Ditt eget inlägg där Du dessutom citerar text och det inte går att utläsa det Du påstår.

Om Du bara länkat så hade jag kanske gått in och läst men nu hade Du skrivit så pass mycket i själva inlägget att jag bara läste det och inte länken och då utgår jag ifrån att Du skriver det väsentliga men tydligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du väll ge dig.

Du citerade ett svar jag gjorde till MartinX och i det svaret finns det en länk till sidan på Transportstyrelsen där denna text finns

Se vid rubriken:

Nackdelar med att köpa en icke CE-märkt bå

En näringsidkare får dock inte sälja en icke CE-märkt båt och är därför inte intresserad att ta den i inbyte.

 

edit: vi ska vara artiga här

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd, och du är långt ifrån ensam. Vid det här laget har privatimporten pågått i många år och vi är många som är nöjda med våra försäkrade icke CE-märkta båtar.

Dessutom har du en båt som är certifierad av US Coast Guard, vilka är mycket rigorösa. Vad gäller säkerhet skulle en CE-märkning inte ha tillfört någonting av värde.

Ang. en eventuell minskad ersättning från försäkringsbolaget kan det ju finnas en liten risk. Om båten försvinner helt och skall ersättas skulle man kunna tänka sig att de kan hänvisa till ett något lägre marknadsvärde och erbjuda en något lägre ersättning. Men vad är rätt marknadsvärde idag? Det är nog inte många som skulle få ut sitt fulla försäkringsvärde.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att du med din båt orsakar en olycka där du tappat herraväldet över båten pga av att någonting, t.e.x. en icke CE-märkt styrinrättning, havererat. Försäkringsbolaget skulle då kanske kunna minska ersättningen för den egendom involverad i olyckan som tillhör dig. Sannolikheten att du någon gång de närmaste åren avlider av orsaker som t.ex. brustet brock på någon pulsåder, hjärtproblem, cancer, arbetsplats- eller trafikolycka är dock statistiskt sett större än det försäkringsärende jag beskrev ovan. Därför tror jag inte du behöver oroa dig för just båtförsäkringen.

Vad gäller näringsidkares handel eller inte handel med icke CE-märkta båtar så lär nog även det eventuella problemet försvinna ganska snart. Det finns idag så många omärkta båtar på marknaden som kommer att byta ägare då och då att handlare inte kommer att ha råd att utestänga sig själva från marknaden. Och då drar lobbyverksamheten igång i riksdagskorridorerna. Sedan kommer regelverket att luckras upp med div. dispenser som kommer att bli ungefär lika begripliga som dagens regler....

Redan nu håller SWEBOAT, som tidigare varit en stor förespråkare för livsfarligheten med omärkta båtar, på att diskutera om man inte borde införa dispens för avgasutsläppen från icke CE-märkta båtar. Varför gör det en sån sak? Jo, för att de vill vara med och göra båtaffärer. Om de skrivningar vi sett exempel på längre upp i tråden skulle fortsätta att gälla ograverat och absolut kommer snart en orimligt stor del av båthandeln att ske mellan privatpersoner och/eller mäklare/förmedlare. Detta vill inte handeln riskera. Därför kommer de att lobba på så vis att handeln med omärkta båtar kommer att bli tillåten. Säkerligen kommer dispensen att vara beroende av något annat löjligt motkrav, som t.ex. att båten skall ha importerats av en privatperson, ha funnits på marknaden i minst 3 år eller något annat kryptiskt.

Du kan nog vara säker på att om du stegar in till Flipper eller någon annan om ett par år och säger Tjena, jag vill köpa en ny båt men vill byta in min gamla som inte är CE-märkt så kommer de inte att kasta ut dig. Det har de inte råd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar fortfarande att såsom crabfish med flera tolkar texten från transportsyrelsen blir konsekvenserna orimliga.

Om säljaren påstår att båten importerats före den 16 juni 1998 och därmed inte behöver vara CE-märkt, bör man kräva att få se någon typ av dokument som styrker detta. Det kan vara importhandlingar, försäkringsbevis eller liknande.

Denna del är flum och omöjlig att följa i praktiken, någon typ av dokument skall man ha men det är bara det att om båten importerdes innan 1998 behövde inga dokument sparas så hur kan man sedan kräva några? Jag har ett intyg skrivet på baksidan av ett skrynkligt konsumkvitto, duger det?

Såsom reglerna är skrivna blir alltså konsekvensen att alla som har en båt tillverkad utanför EU mellan 1950 och 1998 (det är många båtar det) borde ha sett till att innan 16 juni 1998 spara någon typ av dokument för framtida bruk ifall någon skulle ifrågasätta båtens ursprung, dessa  dokument skall sedan följa båten resten av dess livstid, hur många har gjort det?

Ju längre tiden gått efter 16 juni 1998 desto fler båtar kommer att ha tappat sin dokumentation och fler båtar kommer att bli pestsmittade av denna osäkerhet om ursprunget, det är inte en rimlig tolkning att alla dessa båtägare skall klämma fram obefintliga dokument plötsligt därför att någon handlare eller försäkringsbolag plötsligt blivit nervöst.

Man kan inte införa retroaktiv lagstiftning det är en generell regel som man har i de flesta rättsstater. Men min ståndpunkt medför att om man smugglat in en båt tillverkad före 16 juni 1998 efter 16 juni 1998 så kan man alltså komma undan med det vilket kanske stör vän av ordning men eftersom vi inte har haft något obligatoriskt båtregister eller eller ens någon skyldighet att försäkra båtar eller på  något annat sätt dokumentera dom före 16 juni 1998 så får vi leva med det kryphålet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...