Wille75 0 Postad 16 Augusti , 2013 Hej, Har en carver 528 med mercruiser 5,7 som dör vid Max gas, känns också orkeslös (dock lite bättre efter proppbyte). Idag började det smattra från motorn och när motorlucksn öppnades gick det blixtar mellan polerna på tändspolen. Kommer byta spole imorgon, tror ni att detta räcker eller? Tacksam för tips och råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wille75 0 Postad 8 September , 2013 Ett löst tändstift orsakade smattret... Bytt tändspole men fortfarande svårt att få den upp i varv dock så är det smattrande ljudet borta. Får ta ur motorn nu när säsongen är slut och felsöka mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 8 September , 2013 Regga dig på boatlife.se så tror jag att du får mer svar då det finns väldigt kunniga personer som kan v8 där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 8 September , 2013 Att ta ut motorn verkar lite overkill. Hur ser tändstiften ut? Kanske dags att byta? Kan även bero på att den inte får bränsle. Den suger i sig rätt mycket bränsle vid fullgas. Hur dör den. bara med ett vrål, suck...? Dess V8:or är väldigt enkla i sin konstuktion, inte mycket som kan fallera. Får den bränsle, luft, gnista så brukar det fungera. Sedan skall man vara lite aktsam att tokvarva dessa gamla V8:or de har aldrig någonsin varit designade för vara högvarviga. Går den fint annars? Dör den bara på max högvarv? Om du nu har bytt spole utan förbättring? Så skulle ja absolut titta på bränslepumpen. har du mekanisk eller el. Har din motor förgasare, TBI eller MPI? Men att lyfta motorn för detta problem skulle jag se som sista alternativ. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wille75 0 Postad 10 September , 2013 Hej, För att beskriva symtomet så känns det som att motorn inte orkar fortsätta varva över 3000 då vi är mer än två vuxna i båten. När vi endast är två orkar den upp i plan men varvar inte mer än 3500-3700 och gasar man fullt så börjar motorn ''dö'', kanske för lite luft eller för lite bränsle, får kolla detta tillsammans med det andra punkterna du tipsar om. I övrigt går motorn väldigt fint och är relativt lätt att starta kall och väldigt lätt att starta varm, det är en förgasarmotor 350 mag tror jag den heter...? Tack för tipsen! Återkommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Livgardist 0 Postad 4 Oktober , 2013 För två somrar sedan upplevde jag något liknande. Båten var slö och vid gaspådrag dog motorn, larmade och stängde av ett tag. Det tog ett tag att lista ut men efter bland annat frågor på detta forum (tur att jag hade iPaden som plotter) kom vi till slut fram till vad det var. Felet var mycket enkelt, det satt skräp i metallgallret på bränsleslagen nere i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser