Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
MHK81

Styrpulpet för året runt användning, vilken?

Rekommendera Poster

Nu är det dags för mig att flytta till en ö på västkusten och detta medför att det är dags att köpa min första båt.

Eftersom jag skall bo på året runt på en ö tillsammans med min sambo kommer detta medföra att jag kommer ha i båten året om, det går färjor till jobb m.m. men dom är lätta att missa.

Min tanke är att köpa en styrpulpet där man får plats 5-6 personer, den skall vara stabil när vid grov sjö, helst mitt mittpulpet, gott om förvaringsutrymme, kvalité

Budgeten ligger runt 100 000:-

Så vad ska jag välja? Tankar går åt Ryds 510 GTS, funderar även på 4-taktsmotor då det känns tryggare, billigare drift.

Har tyvärr inte så stor erfarenhet av båtar i havsmiljö men jobbar på det, men forument är väl till för att vi skall hjälpa varandra ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Ryds 535.

Är mycket nöjd förutom att jag skulle vilja ha några längre förvaringsutrymmen.

Hade tidigare en Bella 512E som var bättre på den punkten men sämre i sjön.

Behöver du inte stuva långa grejer, fiskespön och dylikt finns det gott om förvaring i 535:an.

Tyvärr tycker jag att de ofta är bestyckade med för små motorer, 50-60 hk är lite för lite i förhållande till båtens storlek och det märks när man har 5-6 personer i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skulle nog välja en båt med någon form av hytt exvis TG 5900 då det ska vara en båt som ska användas oberoende av väder

en sådan båt spräcker ju budgeten men det brukar det ju alltid göra när man ska köpa ngt nödvändigt.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte hur hård du och din familj är, och hur långt ut i skärgården ön ni skall flytta till ligger, men stabil i grov sjö och styrpulpet på 5,1 m är för mig en motsägelse.

Att åka öppen båt i minusgrader är inte direkt någon njutning. Jag skulle definitivt tittat på någon 6-7m båt med hytt och gångvärme om jag avsåg att använda den året om och i grov sjö

Som första-båt för att komma ut fina sommardagar med familjen är dock styrpulpet på drygt 5 meter med 70hk+ kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...