yamahamannen 0 Postad 16 Augusti , 2013 Hejsan alla Jag vet att frågan har varit uppe förut men hittade ingen färsk tråd! Sålde iväg min gamla mercury och har en suzuki 85 88 på ingång! för det första så tänkte jag fråga om ni vet hur mycket det går i den separata oljetanken? Vilken olja ska man köpa? Alltid kört biltemas! Provade Starta,s från jula! Fyller biltema på fortfarande hos statiol? Somsagt ! Vad ska man köpa, vill inte lägga ut skit mycket pengar på olja! Mycket tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 16 Augusti , 2013 Köp biltemas TC-W3. Varför krångla till det och fördyra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus26 0 Postad 16 Augusti , 2013 Är säkert inget fel på biltemas olja. Men varför ens ta risken att köpa nåt billigt man inte vet vad man får, satsa istället på en bättre olja.! Hur mycket olja kör du upp på en sommar.? det lär ju inte vara några större summor du kommer spara in, kanske besparingen räcker att köpa ett par pizzor.? Kör på denna olja, den är bra och ryker väldigt lite: https://www.axmarin.se/webshop/submenu/motordelarserviceguide/submenumotordelar/oljor/submenuolja/qsmercury-olja/produkt/2-taktsolja-premium-plus-4l Alternativt Mobil outboard plus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 17 Augusti , 2013 Nej det är inget fel på Biltemas oljor som jag kört med i många år. Även Bilen går på deras oljor och har gått 31000mil nu och motorn drar fortfarande ingen olja och går bra. . OK nån gång ibland är båtoljan slut på landet och jag tvingas betala ca dubbelt för samma kvalite TC-W3 för Biltema finns inte i närheten. Vill du köra på dyrare oljor så givetvis upp till dig om du känner dig tryggare med det. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus26 0 Postad 18 Augusti , 2013 Det tror jag säkert du kört med goda resultat på biltema olja, men jag förstår inte ens varör man ska ta risken? räcker ju köpa deras yamaha snabbkoppling till bensin dunken för att förtstå vilken skitkvalite de håller! Har de liknade krav på oljan så blir man ju orolig!! Jag personligen tycker bara det är dum snålt att chansa på det. Visst kör man upp 20 liter olja på en säsong så förstår jag tankesättet att spara pengar, men de flesta kör upp kanske 2, max 3 liter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 18 Augusti , 2013 Och varifrån tror Du oljan i Biltemadunkarna kommer ifrån då? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 18 Augusti , 2013 Jag kan för lite om oljor för att uttala mig om kvalitén på olika fabrikat. Men tidigare när jag hade en gammal Jeep köpte jag transmisionsolja från Biltema. Fanns bara i 1-liters flaskor och jag behövde 7 eller om det var 9 flaskor. Alla var plomberade. Oljan i första flaskan var grumlig och såg använd ut, så pass grumlig att jag inte kunde se till botten. Blev fundersam så jag öppnade en annan flaska och den var klar och fin som oljor brukar vara. 3-4 flaskor var grumliga (syntes genom att hålla flaskan mot ljuset). Med 7-8 mil till närmaste Biltema blev det aldrig att jag åkte tillbaka med dem. Det kanske inte var något fel på oljan men sedan dess köper jag inte olja därifrån. Jag köper billig olja till mina billiga saker och lite dyrare (erkända) oljor till mina dyra saker. Totalt blir det inte många hundringar på ett år men jag sover lite bättre och bara det är värt pengerna :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 18 Augusti , 2013 Jag har en kompis vars kompis mormor känner en som har sommarjobbat på Biltema och han VET i i källaren sitter det ett gäng FAS-3 arbetare med Melitta filter och filtrerar spillolja som sedan fylls på fina dunkar som säljs som ny och detta gäller även TC-W3 oljan så jag skulle aldrig chansa då jag känner till detta /Kenbja Edit Stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 Augusti , 2013 Det är klart bekvämare och enklare att tro att dyrare är bättre istället för att kolla vad det är för kvalite på oljan som API eller TC-W3 eller iiknande beteckningar. Men varför tror man att dyrare är bättre? Det kanske borde vara så, men då har man glömt att priset styrs inte av naturlagar utan sätts av försäljare med olika pålägg och reklamkampanjer. När ni köper andra prylar och går in på prisjakt eller pricerunner och kollar köper ni då prylen ni är ute efter hos den dyraste leverantören? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 18 Augusti , 2013 Det är klart bekvämare och enklare att tro att dyrare är bättre istället för att kolla vad det är för kvalite på oljan som API eller TC-W3 eller iiknande beteckningar. Ja. Men oljeklassningarna är ett mycket dåligt mått på hur bra en olja fungerar, dels för att man bara får veta att oljan klarade testets olika krav men inget om ifall den nätt och jämnt klarade det eller om den gjorde det med enorm marginal, och dels för att de många av kraven i dessa klassningar idag har mer med miljöpåverkan att göra än hur motorn mår av att gå på den oljan. Sedan får man vara lite kritisk och fråga sig hur man kan vara säker på att innehållet i flaskan faktiskt motsvarar det som står på etiketten. Jag skulle tro att ett företag kan sälja fel olja under rätt många år utan att någon oberoende testar och avslöjar det, så om Biltemas oljeleveranser inte riktigt duger då (för att dom köper det dom får billigast och som raffinaderiet bara vill bli av med) och då är det förmodligen ingen som kommer få veta med säkerhet... Och hur som helst, vem skulle bli förvånad om aftonbladet en dag skulle fylla förstasidan med BILTEMAS OLJA FLÖJER INTE KVALITETSKLASSNINGEN!? Folk skulle rycka på axlarna, kanske köpa olja nån annanstans nästa gång, men sedan är dom på Biltema och köper igen, det är ju trots allt så billigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 18 Augusti , 2013 Jag har 7-8 mil till Biltema så det blir dyrare att köpa billig olja där än dyrare olja hos lokala handlare. Men visst är dyr olja onödigt dyr. Ett exempel är en olja från Castrol som säljs på Ö&B för 30-40% lägre pris än vad de riktiga bolagen tar (ingen nämnd ingen glömd). Hur det är med klassning av oljor och hur ärliga tillverkarna är kan jag inte uttala mig om. Jag vet av egen erfarenhet att det förekommer att tillverkare fuskar med CE märkningen. Vem vet? Kankse fuskar även oljeindustrin? Det viktigaste är att alla köper den olja de vill och låter andra göra detsamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 Augusti , 2013 Spekulationer som liknar religion och inte vetenskap. Aftonbladet eller Expressen skulle lika gärna kunna satsa på en artikel om varför vissa betalar dubbelt så mycket för samma oljekvalite. . Om man håller sig till den kvalite och viskositet motortillverkaren rekommenderar eller bättre samt byter i tid gör man helt rätt. Vad mer göra? Inte gissar man och experimenterar själv med vad som är bättre? Men det är givetvis upp till var och en om han vill betala mycket eller lite för samma kvalite. Även sämre oljor kan vara dyrare ibland? Det fanns en tid då motoroljor såldes i vackert designade burkar med med text typ rallye GTX påskrivet, men där specifikationen var klart sämre än Biltemas oljor. Biltemas oljor har alltid fungerat utmärkt för mina motorer så varför köpa dyrare oljor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Augusti , 2013 Har ingen exakt siffra på hur mycket just DT85s tank rymmer men i den motorstorleken är runt 4 liter vanligt, tillräckligt för mer än 5 timmars drift på järnet och uppåt det dubbla om man kör som folk Det ingår visserligen ett blandbarhetsstest i TC-W3 normen men testet är mycket enkelt och man brukar rekommendera att hålla sej till samma olja så långt det är möjligt om man kör separatsmort. Byter man olja bör man köra slut på så mycket som möjligt av den gamla och därefter toppa upp med nya oljan. TC-W3 normen kom i början på 90-talet och är inte så svår o klara. Det har gjorts lite tester och analyser av utombordarolja i USA och slutsatsen som dragits av det är att utombordartillverkarnas egna oljor i regel innehåller mest o bäst additivpaket. Sen är väl Biltema inte så överdrivet billigt heller, långt från halva priset som antyds ovan. 329 spänn tar Biltema för en femma. Magnus26 länkade ovan till Mercurys orginalolja för 369 kr för en fyra. Själv brukar jag köra på Yamalube 2M, alltså Yamahas olja, som kan köpas för 315 kr för en fyra. Jag kör i regel Yamalube 2M men i perioder har jag även kört biosyntet då jag upplever att de ryker o luktar aningens mindre. En standard TC-W3 skulle jag bara köra i en o-separatsmord motor för 2% blandning, men det är bara mina två ettöringar av myntet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 18 Augusti , 2013 Om alla motorbåtsägare här på MG gick ihop och betalade ett testcenter att testa alla oljor kunde vi kanske få slut på spekulationerna en gång för alla ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 Augusti , 2013 Det skulle bli orimligt dyrt att testa alla oljor med alla eller många motorer så helt orealistiskt att motorbåtsägare skulle bekosta det. Men de som utan problem kör år ut och år in med Biltemaoljor kommer nog att fortsätta med det och går inte självmant över till oljor välsignade av högre makter som är väsentligt dyrare. 1 liter Biltema olja typ TC-W3 kostar 70 kr. När jag hade slut på olja kollade jag vad bensinmack och typ lanthandel tog. Det var 130 resp 119 kr för en liter av annat märke men typ TC-W3. Pga långt till Biltema just då var jag tvungen att köpa 130 kr oljan. Den fungerade precis lika bra som Biltemas, men obs den kostade 85% mer än Biltemas. Den andra oljan kostar 70% mer. Och likadant brukar det vara i andra småhandlarbutiker med diverse sk märkesoljor. Men finns det någon annan än Biltemas för runt 70 kr/lit TC-W3 så är det ju bara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Augusti , 2013 Små förpackningar köpta på macken eller lanthandeln är nog det bästa sättet för att garantera ett högt pris. Är man lite om sej och kring sej går det som sagt att hitta utombordartillverkarnas egna oljor till hyfsade priser.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 Augusti , 2013 Ge gärna några exempel Jarb eller nån annan som hittar bra pris för TC-W3 olja för både insprutning och iblandning. När jag försökte hitta så fann jag först en sk märkesolja för 138 kr/l hos normalt billig marinhandel. Sen hittade jag några andra märkesoljor för runt 100kr/l. Bitema tar 70 i 1 liters förpackning. Köper man 5 liter kostar dunken 329. Det blir 65,8 kr/l. Troligen svårslaget. Sen dribblas det med 4 liter dunkar och det ska man ta med i beräkningen för att se vad literpriset blir. Jag har 2st Biltema rätt nära där jag bor så ingen reskostnad att räkna med. Klart att dom som har långt dit får ta med det i kalkylen på vad oljan då kommer att kosta med reskostnaden och då kanske skitdyre närbutiken ändå blir billigast. Men de kanske kan planera och passa på och bunkra när de kör förbi ett Biltema. Det går ju spritresor till Tyskland.så varför inte Biltemaresor om läget på hemorten är för dyrt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 18 Augusti , 2013 Vill man bara ha en standard TC-W3 olja är Biltemas literpris på 66 kr svårslaget. Sen vill jag personligen inte ha en sån olja i en låginblandande separatmord motor vare sej det står Biltema eller nåt oljebolags namn på burken. Jag vill gärna ha motortillverkarens välsignelse oxå då TC-W3 normen inte testar i så låga inblandningar som dessa motorer har. Därför föredrar jag motortillverkarnas egna oljor och är även villig o betala lite extra för det då det oftast går att hitta såna oljor för 80-90 spänn litern. Vill man ha en billig olja som faktiskt har en motortillverkares fulla välsignelse utanför TC-W3 normen så är Pennzoil Premium plus godkänd av Tohatsu. Säljs av Watski för 300 spänn för en fyra. Premien man betalar då är bara 10 spänn litern jämfört Biltema.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 18 Augusti , 2013 Jag har både Johnson och Tohatsu med förblanding i bensinen så nog duger alla TC-W3 oljor för mig. Visst har Watski en Pennzoil Champion 2takt TC-W3 olja som kostar 89 kr /l eller 295 för 4 liter. Men den står det bara att den passar för pre-mix och inte insprutning vilket Biltemas billigare gör. Eller står det nåt annat om Pennzoils kvalite annanstans än i Watskikatalogen? Däremot finns det en skitdyr Quicksilver premium plus olja för 138 . Blandar du inte ihop de 2 nu. Quicksilver och Mercury och Tohatsu är ju samma bolag så inte så konstigt de välsignar den dyre quicksilver oljan för att tjäna en hacka på de oroliga. Någon Pennzoil premium plus kan jag inte hitta. Kan nämna att tidigare fanns skitdyr OMC olja att köpa också. Möjligen heter den Bombardier nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Augusti , 2013 Nix, du har hittat fel olja, denna är det jag skrev om: http://www.watski.se/Tvataktsolja-115Q8 Quicksilver Premium plus är Mercurys olja, men inte behöver man betala 138 kr/l för den som kan ses redan i tredje posten. Att Pennzoil snott efternamnet är nog ingen slump.. Bombardier har 3 oljor numer, två av dem över TC-W3 . OMC var nog de första som gjorde oljor över TC-W3 normen pga av att standard TC-W3 olja fick Fichtarna att haverera och detta var redan på 1900-talet. Det ingår ett separatsmörjningstest i TC-W3 normen men detta är baserat på en gammal Johnson 70 VRO som blandar ganska fett och dessutom i bensinen, trådskaparens Suzuki blandar t ex både snålare och direkt i vevhuset. Så alla TC-W3 oljor är godkända för separatsmörjning. Watski har nog bara gjort en ord-vurpa på Championoljan du hittade. O angående TS så är hans motor tillåten av Suzuki att köra på en olja som bara är testad och uppfyller minimikraven i TC-W3 normen trots att motorn blandar snålare än testerna men nu har jag i alla fall försökt förklara lite hur det ligger till. Valet är sen upp till var o en. Pratar man däremot premix som du 2taktoel skulle även jag va nöjd med standard TC-W3. Va gäller DFI och extremt snåla inblandningar ja då är TC-W3 way off hos de flesta tillverkare av såna snurror men det är ett annat ämne.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 19 Augusti , 2013 Bäst är om alla kör på den olja de vill. Jag gör av med 1-2 liter 2-takts olja per år. Nu lär det bli mindre med inköp av båt med inombordare. Åka långväga till Biltema och bunkra för 5-10 år framåt för att tjäna en slant? Det dyra i ett båtägande är knappast oljan. Inte ens om man bara räknar bränslet är oljan dyrast. 1% blandning i min gamla Yama från 86 betyder 1 liter olja och 100 liter bensin. 100 liter bensin blir idag ca 1450 kr. Om oljan kostar 50 eller 100 kr spelar inte mig någon roll. Slår mig att jag inte vet vad oljan kostar. Fick två liter med båten när jag köpte den hösten 2011, köpte en liter när de tog slut och en liter Biltema olja från grannen i våras när han bytte till 4-takt. Mitt förslag att låta ett testcenter testa alla oljor var förståss bara ett skämt. Men håll med om att det hade varit najs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 19 Augusti , 2013 Visst blir du inte ruinerad på att köpa skitdyr olja nån liter. Men som i mitt fall ligger Biltema strax intill ICA Maxi så varför inte gå in på Biltema en sväng medan tanten handlar. Biltema har ju mycket andra billiga prylar också som senast ABS givare (399 istället för 1130 hos märkesfirman) ) och snart dax för olja, oljefilter och kamrem mm. Det blir mycket över med Biltemapriser man kan köpa bensin för istället eller annat man önskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 19 Augusti , 2013 Erlandsson säljer Valvoline 4 liter för 360:-. Om man handlar tillsammans med allt annat efter mässan så får man 20% rabatt vilket ger 288:- för 4 liter vilket betyder 72 kronor/liter. Den kör jag med och den funkat bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser