Blanka 0 Postad 16 Augusti , 2013 Hej! Letar ny båt. Vårt båthus rymmer en båt som är max 7.5 m lång och ca 2.1 m bred. Nu letar jag båt som går att bo några nätter i för 4 personer, som ryms däri. Tacksam för förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 16 Augusti , 2013 Inte lätt att hitta sovplats för fyra med max bredd 2,1m Vill ni köpa ny eller beg. Plast eller trä. För om ni vill ha beg träbåt så kolla in Pettersson båtar. De är ofta ruffade och inte så breda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blanka 0 Postad 16 Augusti , 2013 Hej! Jo jag förstår att det är svårt. Kanske forumets experter kan hjälpa till. Plast. Marchfart minst 10 knop men behöver inte gå fort. Toa, kylskåp, 4 sovplatser. Smal.... Tacksam för ännu fler tips. / mvh T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Augusti , 2013 Är 2.10 den absoluta maxbredden på båthuset eller har du räknat med tjocka fendrar på sidorna. I dag finns det ju platta fendrar, som bara är 50 mm tjocka http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1215&artname=Fender,%20platt%20modell&sok=fender och som man skulle kunna ha permanent monterade i båthuset - bara att köra in. Då behövs det inte många cm på varje sida - knappt någon. Det finns ju också olika typer av bryggfendrar som man kan montera permanent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blanka 0 Postad 16 Augusti , 2013 Ja, 2,20 går nog in med lite fixande! Kanske 2,25 men 2,30 kräver ombyggnad.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Augusti , 2013 Nu frågade du ju om en motorbåt - dessa vet jag inget om, men jag seglade en havsfidar i 10 år. Den har 4 kojer, är en mycket bra sjöbåt och är 2,20 bred. Den är ju ingen racer vare sig för segel eller motor och man behöver ju inte segla, men seglingen ger en helt annan dimension åt sjölivet, och dessutom är det egentligen inte alls svårt att segla. Det är bara vi seglare som krånglar till det hela med en massa krångliga ord, för att göra oss märkvärdiga. Jag har i stort sett sträckkört 520 distansminuter med min motorseglare som gör 6 knop i sommar. Så fruktansvärt tråkigt vissa långa passager. Börjar först att många vill ha båtar som gör 25 knop. Fast det var ju det där med masten förståss - taskigt. Att ha båten i ett båthus är ju inte så dumt. Vissa hissar dessutom upp båten ur vattnet. Inte helt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blanka 0 Postad 25 Augusti , 2013 Håller med, båthus är helt ok! Men det ger vissa begränsningar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Augusti , 2013 Hittar du nån båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 25 Augusti , 2013 En allvarligt menad fråga, har ni övervägt en mindre öppen båt och ett tält? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blanka 0 Postad 27 Augusti , 2013 Tack för svar. Har fått tips på smala segelbåtar och smala träbåtar men inte på smal motorbåt från de senaste 40 åren. Tält - det är just så vi gör idag. / mvh Tomas F. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasO 1 Postad 27 Augusti , 2013 En 24/7 båt passar ju precis i båthuset, t.ex en pantera 24 eller någon av dess kusiner: http://www.blocket.se/stockholm/Pantera_24_48293754.htm?ca=5&w=3 http://www.blocket.se/helsingborg/Python_24_48629606.htm?ca=5&w=3 http://www.blocket.se/stockholm/Jaws_24_48175417.htm?ca=5&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Augusti , 2013 Vad står 24/7 för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 27 Augusti , 2013 Hur bor man 4 pers i en sådandär speedboat några nätter..? Ser ut att bli lite obekvämt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Augusti , 2013 Sittbrunnstält. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiclasO 1 Postad 28 Augusti , 2013 Världens mest kopierade skrov kallas 24/7 eftersom att det mäter 24 fot på längden och 7 fot på bredden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
red_lobster 4 Postad 28 Augusti , 2013 Catch 7.5 wac matchar någorlunda. L 7.2 m, B 2.10 m. Dock bara 2 kojplatser. En av de där nya pettersoninspirerade båtarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser