Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
happysix

Kallstarten är trasig igen!

Rekommendera Poster

Hej vi har en Perkins 4.108 den är utrustad med kallstart.

Det är ett glödmunstycke som sitter i insuget,den drar runt 10A.

När man värmer detta på nyckeln öppnar detta munstycke och släpper in brinnande diesel

via insuget under start.

http://www.parts4engines.com/index.php?main_page=product_info&products_id=557

När motorn sen startar ska man dra nyckeln tillbaka ett hackangryvilket jag måste missat.

Så nu till min fråga.

Jag vill ha en automatisk stömbrytare som bryter 12v strömmen efter 30-45sekunder.

Var finner jag en sådan?

Vad heter den?

Tänkte sätta den mellan startnyckel och thermostartern.

Så det i fortsättningen blir idiotsäkertblush.

Det borde funka.

Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ingen hjälp här inte...................................

 

(bump):-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt dit en knapp som ger ström så länge Du håller tummen på den!

Borde vara idiotsäkert, men jag känner ju inte dig så man vet ju inte.wink

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallstarten brukar ju ligga åt vänster på startnyckeln, återfjädrande. När man värmt färdigt så vrider man nyckeln åt höger via 0-läget och kallstarten slocknar  automatiskt.

Hur har du kopplat det?

 

OK, ibland ligger en elektrisk dödare via en solenoid åt vänster men det borde väl inte spela så stor roll om dödaren drar samtidigt som kallstarten brinner?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck.............................................

 

4 lägen på starten alla till höger

1 avstängd

2 på

3 heat

4 start+heat

missar man att vrida tillbaka efter start till 2an går glödpluggen sönder efter en stund.

Vilket har hänt.

Därför vill jag ha en maxtid.(om detta finns att få tag i)

Inte knappar.

 

 

Eller annars får jag byta tändningslås,

till ett med heat till vänster.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta sätt måste ju vara det bästa, säkraste, enklaste och billigaste

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läge 3 kan du väl koppla bort, om du inte kör på vintern behöver du ingen förvärmning av luften i insugningsröret utan det räcker om du har förvärmning när startmotorn går.

För övriga intreserade detta är inga glödstift i cylindrarna som på de flesta dieslar, utan man eldar i insugningsröret för att få upp tempen på insugningsluften.

Forgus här på forumet brukar förorda att använda en varmluftspistol att blåsa med i insuget och det är samma princip.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en separat knapp till fövärmningen. Provade först att starta utan förvärmning (startade utan förvärmning ganska ofta). Om det inte gick var det bara att hålla knappen intryckt i något 10-tal sekunder och sedan startade den snällt. Inget krångel med startnyckellägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ideer.yes

 

Jag hade hoppats det gick att hänga en grej på kabeln innan termostartern som släppte fram ström endast 30-40 sekunder.

Men det kanske ej går att få tag på.no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Björns FÖRESLAGNA relä tål nominellt bara 3A, litet klent ifall förvämningen är direktkopplad och drar 10A? (Visserligen gäller väl värdet 3A kontinueligt under lång tid, men men.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, då kanske jag får koppla tidsrelät via ett till relä?(som tål minst 10A)

Då slipper jag dessutom spänningsfallet via startnyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man lite om elektronik så finns det en liten billig integrerad krets som heter 555, det är en simpel timerkrets som ihop med några få motstånd och kondensatorer kan fås att utföra en massa olika tidtagningsarbeten (och ska man ta ut mer än 0,2A eller nått sånt behöver man transistor/relä på utgången för att förstärka strömmen).

För ett par veckor sedan byggde jag ihop en sån åt en kompis för att styra krockkuddelampan i hans bil, lampan varnade för att krockkuden var ur funktion och bilen är för gammal för att lägga tusenlappar på att laga felet bara för att få den genom besiktningen en gång till. Lampan ska tändas ett par sekunder när tändningen dras på, så jag valde en koppling där timern slår till direkt vid strömtillslag och sedan frånslag efter ca 1½-3½ sekund (justerbart för att se rätt ut i bilen). Samma krets med annan storlek på de motstånd och den kondensator som bestämmer tiden skulle klara det du söker, du behöver bara anpassa utgången för att klara högre ström.

http://elektronikforumet.syntaxis.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=59003&sid=86887e9b8a3acb2dd43819e3b629fffb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan vill jag ha.

Ska jag beställa (bygga) bipolär eller MOSFET ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde bipolär darlingtontransistor på utgången, mest för att jag hade en sån på hyllan (jag använde enbart grejer som redan fanns hemma) och delvis för att jag minns hur såna fungerar medan jag glömt det mesta om FET-transistorer och skulle behöva börja med att läsa på om dom.

Jag skulle antagligen köra en bipolär transistor på utgången från 555:an, och sedan låta den styra ett relä. Bara en liten ström genom transistorn = bör inte behöva kylfläns alls. Hade passat på att sätta dit en orange varningslampa som visar att kallstarten är aktiverad, så det enkelt går se att elektroniken inte fått fnatt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...