NimbNovan 2 Postad 16 Augusti , 2013 Hej Alla Har under sommaren märkt att min VP KAD43 inte kommer upp i temperatur. Mätaren visar ca 60 grader som max. Trodde att det berode på en trasig termostat men efter att ha bytt båda (och efteråt konstaterat att de gamla var ok) visar mätaren fortfarande max 60 grader. Då jag mäter temperaturen på motorn med IR-mätare visar det ca 72-75 grader efter 1 timmes körning i låg fart (ungefär 7 knop då kompressor och turbo ej gått igång) och ca 78 grader efter 1 timme med högre fart då turbon jobbar. Så min slutsats är att mätaren visar för lågt och tänkte därför börja med att byta givaren. Jag funderar dock på om inte de uppmätta temperaturerna (72-78) är i lägsta laget. När jag bytte termostaterna tittade jag noga på gummipackningen som täpper till runt metallplåten som termostaterna sitter i och den så bra ut. Jag mätte även temperaturen på termostathuset både över och under termostaterna och det visade samma temperatur men eftersom hela huset är i metall och över- och underdel är i direkt kontakt så kanske det inte är så konstigt även om det inte flödar genom termostaterna. Nästa fråga blir då om de temperaturer jag mäter på utsidan motsvarar något annat på insidan, om 73 på utsidan betyder ca 80 på insidan, och 78 ca 85, så kanske allt är frid och fröjd. Så ni som kan dessa motorer bättre än jag, ska jag bara byta givaren eller leta efter något annat på samma gång? Ytterst tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 16 Augusti , 2013 Förmodligen mätar eller givarfel . Om du mäter med IR termometer på kroppen, visar den ungefär 32 gr , då är man väl nästan död? Det är bättre att mäta med en givare, som man stoppar ner i expansionstanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NimbNovan 2 Postad 16 Augusti , 2013 Tack! Testade min IR termometer på kroppen, och ja, jag skulle nog vara död om det stämde (ca 32 grader). Mätte även på utsidan av en kastrull med kokande vatten (nyuppkokt) och läste av 94 grader. Kanske bör lägga på 5-6 grader på det jag läser av på motorn mao. Låter som om steg 1 är att byta givare. Har även en extraslinga som går till gångvärme. Den går att stänga med kulventiler. Kanske det skulle göra att temperaturen går upp lite snabbare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saltoe31 0 Postad 17 Augusti , 2013 Hej, Om du plockar ur tempgivaren och lägger i en gryta med uppvärmt vatten som du vet temperaturen på,kolla med en stektermometer, så borde du kunna mäta motståndet.Värdena ska vara enligt tabellen nedan. Kan vara värt innan du köper en ny. Visar den rätt så bör det väl vara mätarfel. Kylvätsketemperaturgivare (1 alt. 2 polig) Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning och med inkopplad driftsspänning. Åtdragningsmoment max. 20 Nm. Provningstemp. C° Singelinstrumentgivare Flybridgegivare 60° ± 4° 134,0 ±13,5 67,0 ±6,5 90° ± 3° 51,2 ±4,3 25,6 W±2,1 100° ± 3° 38,5 W±3,0 19,3 ±1,5 Tog detta ur denna manual.Se sidan 11 högst upp.http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf Jag undrar hur serviceverkstäderna kollar att mätaren visar korrekt motortemperatur ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NimbNovan 2 Postad 17 Augusti , 2013 Tack för förslaget. Helst skulle man ju vilja kolla med givaren kvar på sin plats. När jag väl tar mig tid att tömma glykol och ta ut givaren vill jag nog sätt ihop allt igen vid samma tillfälle. Att ta hem givaren och rigga med normal driftspänning (skulle två kablar till 12 V batteri funka?) för att mäta resistansen är kanske inte värt besväret. Men ska man mäta på plats är ju problemen 1. att jag inte har full koll på glykolens temperatur (även om IR+5 grader nog ger ungefär rätt), 2. att de tre temperaturer som anges i manualen inte är så lätta att pricka in. Det är klart, om motståndet har ett känt beroende mot temperaturen kan man ju räkna om från de tre punkterna. Tror det blir kontroller med IR den närmaste tiden och en ny givare när mek-tillfälle ges. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 18 Augusti , 2013 Det kan ju också vara din mätare som visar fel. Jag hade ett liknande problem och gjorde föjande test: Tog bort tempgivaren (någon liter kylmedium rann ut) och kopplade mätaren till givaren m. hj.a. två förlängningskablar.Den ena anslöt jag via flatstift till den anslutning som normalt sitter på givaren och i andra änden kopplade jag in givaren. Med den andra kabeln jordade jag givaren till motorn (har en enpolig givare). Sedan placerade jag givarens känselkropp under vatten i en kastrull och värmde långsaqmt upp vattnet på båtens gasolkök,samtidigt som jag rörde om med en termometer. Jag jämförde under tiden termometerutslaget med tempmätarens utslag. Till slut lät jag vattnet koka en stund för att få en noggrann avläsning vid 100 grader. Det visade sig att min termpmätare visar fem grader för mycket. Om felet ligger hos givaren eller mätaren vet jag inte men det var ju ganska ointressant i det här sammanhanget. Om man vill veta kan man ju göra om proceduren meden ny givare. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NimbNovan 2 Postad 18 Augusti , 2013 Låter som ett bra och relativt enkelt sätt att kalibrera mätare och givare tillsammans. Testar nog det. Har dock så litet utslag på mätaren mellan kall och varm motor att jag vill hitta felet. På det här sättet kan jag i alla fall bekräfta att det är mätare/givare som spökar och inte motortemperaturen i sig. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Augusti , 2013 Såg att någon läste av sin tempmätare med 5 graders nogranhet, jag har aldrig sett någon instrumentering som är graderad så. Det brukar vara tre färgade fält, vitt, grönt och rött. Det gröna fältet brukar visa en skillnad på fem grader, från där det börjar till det blir rött, att på ett sådant instrument läsa in egna grader är omöjligt, utan det är en fingervisning på att motortempen ligger någorlunda bra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 Augusti , 2013 Jo faktiskt Kalle, min mätare är graderad i tiograders intervall någonstans mellan 60-120 grader. Är lite osäker på det exakta hela intervallet, men något ditåt i alla fall. Jag kunde alltså med hygglig noggrannhet skatta mätfelet till fem grader, särskilt som jag hade hjälp av en parallell Fahrenheitskala där t.ex. 200 gradersstrecket motsvarar 93.5 grader Celsius. Båten har en AQAD41 med standard VP instrumentering från 1989. Vet naturligtvis inte om KAD 43 har samma insrumentering, men det verkar ganska troligt. Mvh/Sea Maniac. Edit rättat smärre stavfel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Augusti , 2013 Ursäkta en dum fråga, men vad är det för farligt med för låg temp på motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Augusti , 2013 OK Maniac, jag svarade lite skenerellt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NimbNovan 2 Postad 7 Augusti , 2014 Ny givare löste problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser