Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Chha

Batteriproblem

Rekommendera Poster

Eftersom mitt startbatteri tappar laddning under vila måste det vara något som tjuvdrar. Hur mäter jag detta med multimetern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lossa en polsko och mat med strömområde (current) inställt.

 

En mätpinne på batteriet och en på polskon.

 

Börja med A området och sen finmät med mA. På A området kan man behöva flytta ena mätsladden till annat uttag på vissa instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga, Forgus oäven menade säkert att du börjar med att mäta med alla brytare du har - avstängda.

 

Går det då en LITEN ström så kan du ju parera med en mindre solcell?

 

Annars får du felsöka efter något som är felkopplat, följ ledningarna.

Alternativt får du koppla loss allt på kopplingstavlan och börja mäta en koppling i taget... Tar tid, därav mitt tips om solcell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är allt avstängt ska det inte gå en liten ström för då är något fel. Fixa det istället för kompensera med solcell. Och ett litet fel är ett fel och kan bli värre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra det ingen tjuvstöm så kan du ha ett dåligt batteri.

Det beter sig som du beskriver i slutet av sin livslängd.

 

Kolla det såhär.

Ladda batteriet,plocka bort minus på batteriet,vänta en timme sjunker volten=kass batteri.

Om inte mät volten när du sätter dit minuskabeln,sjunker volten då är det bara att letareda på vad som drar.

Om volten ej sjunker när du sätter tillbaka minuskabeln drar inget tjuvström.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr det någon betydelse om jag plockar bort plus eller minus? Jag har nämligen varit på båten och plockat bort plus, just för att mäta vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej,det går bra.

Bara att när du sätter tillbaka plus,så ta bort minus.

Där efter tillbaka med minus.

Det blixtrar och gnistrar om man lägger tillbaka plus med minus ansluten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har nån last så blixtrar det inte när man sätter på polskorna. Det är ström som ger blixt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men TS har eventuellt något som drar ström.

Är det då bättre att ansluta minus sist,jag vart osäker?

Eller blixtrar den också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det skulle han ju mäta om något drog ström? För att det ska blixtra ska det till rätt mycket ström. Och blixtrar gör det då man sluter strömkretsen och det kan ske både med + eller - polen.

Varför vissa förerar - först  istälet för + polen vet jag ej. Kanske mindre ledare att ruska om på -polen?  På bilar var det bara en kort jordfläta förr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det går ström blixtrar det oavsett vilken som ansluts sist. Att ansluta minus sist gäller i bilen eftersom man annars kan råka kortsluta batteriet om man kommer åt någon metall när man drar åt muttern på plus-polskon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev liten ström, med stora bokstäver. Ty att hitta ett litet läckage kan vara knivigt även för en van person.

 

Nu misstänker jag iofs batteriet, ty små läckströmmar drar inte ut ett bra batteri, det tar tid. Så då har du ett stort läckage någonstans? Mät upp!

 

Och en solcell är alltid bra att ha?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat enligt förslag här i tråden och nu håller batteriet laddningen till fullo och ingen tjuvström kan mätas upp, mycket märkligt. Men tack för tipsen iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att en vanlig 100krs (99)  Biltemamultimeter kan mäta strömmar både på 10A skalan men även neråt mA vilket är fult tillräckligt för att kolla tjuvströmmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fundering som jag tänkte ta i samma tråd. Om man råkar ut för detta att startbatteriet är tömt, är det då något som hindrar att man med hjälp av startkablar använder ett förbrukningsbatteri som starthjälp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt. Startkablar har man alltid med ändå om åskan skulle råka ha vägarna förbi.

Anslut säkrast både minus och plus, alltså både röda och svarta kabeln om du är  osäker på installationen. Ledarna kanske inte är tänkta för start och kan vara för klena t.ex. Eller nåt relä som kanske inte är tänkt för startmotorströmmar.

Nu under sommaren har jag alltid startbatteriet sammankopplat med förbrukningsbatterierna. Startbatteriet laddas då samtidigt med de andra från solcellerna. Generatorn pajade nämligen och jag har inte fixat den ännu och har inte haft nåt behov heller av den laddningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...