balla 0 Postad 15 Augusti , 2013 Hej jag har raka rör på min båt och jag vill tysta ner den. motorn är en 350 mag med bravo 1 drev. jag funderar på att dra ut avgaserna genom drevet och även montera silent choise finns det någon annan variant att få den tyst på? jag vill ju även att det ska kunna låta när jag vill det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 17 Augusti , 2013 jag vill ju även att det ska kunna låta när jag vill det. Då är väl Silent choise det enda rätta?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-CC-Lancer 34 Postad 17 Augusti , 2013 På i varje fall äldre Volvo Penta går det att vända risern så att den pekar framåt och sedan ansluta till utloppen i akterspegeln via en lång slang som även kan förses med ljuddämpare. Platsbrist kan helt klart vara ett stort hinder och om det fungerar att göra så på din motor vet jag ej, men lyckas det så sjunker ljudnivån till en förhoppningsvis ok nivå med bibehållen V8 karaktär på ljudet kommer bli mer likt det som båtar med raka axlar har. Annars är väl just silent choice det som ger val möjlighet mellan avgaser via drev eller rakt ut. Har ju också sett att det fanns en ljuddämpare att installera mellan riser och akterspegel för VP v6 och v8'a, en ganska stor burk som också kräver en del utrymme kanske kan vara ett alternativ fär att få tystare gång utan alltför stora ingrepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 20 Augusti , 2013 Har för mig att det finns instatser att lägga i slutrören för att dämpa ljudet lite. Hur bra det funkar vet jag dock inte.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kjove 1 Postad 1 September , 2013 Volvo-penta hade tidigare en ljuddämpare som bestod av två gavlar i rostritt och en slang mella c:a 200mm i diameter. Denna satt på tvären bakom förgasare mellan risrarna. Denna dämpade till en behaglig nivå. Tror att LS Karlsson i Göteborg har sådana liggande som han köpte upp av Volvo då dom utgick. Det man bör tänka på med dessa är att täta runt genomföringarna i aktern med Sikaflex istället för medföljande oringar. Troligen orsak till att Volvo inte för dessa längre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser