Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gansmoe

MD2B med Martec värmeväxlare... mm...

Rekommendera Poster

Hej alla båt-fantaster...

 

Jag har precis blivit ägare till en Skilsö 23 från 79, med en Volvo Penta MD2B med Martec sötvatten-kylsystem.

Jag är total nybörjare på inombordare överhuvud taget, och försöker lista ut hur allt hänger ihop:-)

Har fått kläm på det mesta nu och har börjat serva den gamla häcken, men jag hittade en pryl som hänger i sötvattensystemet (se bild). 

Är detta en termostat? Eller vad kan det vara?

//Niclas

post-22322-1394237612,0824_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Tackar tackar jpa164!!!

Detta skall man antagligen öppna och rensa då:-)

 

Skall även byta all slang tänkte jag...

Vad skall man ha för slang på sjövattenintaget?

Det sitter nu vanlig trädgårdsslang... Duger detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten, hoppas ni får mycket kul tillsammans.

Som föregående sa, det är filter. Att det sitter där tyder på att kylningen eftermonterades på en redan ganska gammal motor. Sjövattenkylda motorer rostar alltid lite invändigt och när man sluter systemet upphör rostangreppet pga. glykolens rostskyddande verkan. Men små rostflagor från innan kan fara runt och täppa till värmeväxlaren, därför såldes filtret som extra tillbehör Ta isär och rensa till hösten vid vinterkonserveringen om du inte har problem med att motorn går varm redan nu. Tänk på att när du tar isär filtret kommer det in luft i systmet som måste ur innnan kylningen fungerar som den skall igen. 

Eftrsom båten är helt ny för dig föreslår jag ett totalt byte av kylmedia (50/50 glykol/vatten) eftersom dess rostskyddande egenskap försvinner efter c:a 5 år. 

Ang. trädgårdslang till kylvattenintaget. Byt så snart du kommit på land och ha koll på den tills dess. Köp en kylslang av god kvalité, kostar inte många kr och montera med dubbla motställda rf slanngklämmor. Har du en fungerande bottenventil kan du ju såklart byta redan nu. Men var försiktig äldre ventiler kan vara tveksamma i sin funktion, ha en propp i berdskap, det kan snabbt bli väldigt blött..

 

Njut av resten av säsongen, snart är det vinter.

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket Bosse.... Mycket värdefull info.

Helt fantastiskt vilken hjälp man får här i detta forum:-)

 

Ska absolut byta all slang och byta kylmedia direkt.

Jag har en bottenventil, men man vet ju inte status på denna... Jag får lägga snipan på grunt vatten, och hoppas på det bästa:-)

 

Var dränerar man lättast sötvatten-systemet. Räcker det att släppa slangen på lägsta punkten på värmeväxlaren?

Behöver man lufta systemet på nåt speciellt sätt efteråt?

 

//Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har några omedelbara problem redan nu vill jag föreslå att du väntar tills vinterkonserveringen med slang och mediabyte, varför riskera något när du inte måste?

 

När snipan står på land kan du i lugn och ro tappa ur systmet genom att öppna på både högsta och lägsta punkten i systemet, öppna även vid termostathuset (då kan du ju passa på och provkoka den med när du ändå är igång)

 

Om du tänker byta slang även på motorn och värmeväxlaren så är det väldigt viktigt att du håller kolla på längderna. Om dom blir för långa kommer det tt bli svackor i systemet som gör det näst intill omöjligt att lufta ur det sen, alla slangar skall luta uppåt i flödets riktning annars blir det luftfickor med dålig kylning som följd.

 

Vid luftningen sen kör du runt mediet i systemet med hjälp av elpumpen som sitter på värmeväxlaren, den pumpen skall förövrigt vara kopplad över motorns tändningsnyckel så att den alltid går när motorn är igång. Fyll media i expansionskärlet så mycket det går, starta sen pumpen, stäng pumpen efter ett litet tag, fyll på mer media starta pumpen, stänga av och lyssna och titta efter luftbubblor i kärlet. Skaka lite alla slangar knacka och tjoa tills du är säker på att luft är borta. Det kan kanske vara svårt för dig att köra motorn tillräckligt varm på land så att termostaten öppnar så låt den vara ur i vinter. Glöm bara inte att montera den till våren.

 

Mycket o tänka på och glöm inte bort att ha kul!

 

/B

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack igen Bosse!!

 

Jag har egentligen inga akuta problem, men jag är lite ivrig att få koll på allt:-) Dessutom ser inte någon av slangarna färska ut, och inga slangklämmor är rostfria:-( Inte ens på vattenintaget!? Ingen trevlig syn...

 

På tal om längd på slangar på Martec systemet, så är expansionskärlet placerat uppe på styrbord sida av styrkonsollen... Minst 1m på dessa slangar, men det kanske inte spelar nån roll?

 

Jag skall beställa en zinkanod till värmeväxlaren innan jag börjar riva slang på sötvattensystemet... Men intaget måste jag göra nåt åt direkt...

 

Sitter det nån offeranod på motorn (MD2B) nånstans?

 

En fråga till:-) Det sitter en rostig kätting runt roder-axeln och vidare ner i kölsvinet!?

Har den nån funktion, eller vad kan detta vara? Offeranod?

 

Tack igen!!

 

Vänliga hälsningar

//1000 frågor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, du vet absolut bäst hur är i din båt. Fördelen kan vara att det är lättare att få termostaen att öppna när du gör jobbet i sjön.

När du bara köra motorn på tomgång kommer den inte bli tillräckligt varm. Ett smart sätt är då att lagga i backen hemma vid gryggan och lägga sig på kanske 1000rpm, då får maskin arbeta tillräckligt för att öppna termostaten.

Med anledning av bilden samt det faktum att expansionkärlet sitter monterat på ett annant ställe tror inte jag att du verkligen har en Martec-kylning, jag tror du har en Sen-Dure orginalet, Martec är en kopia på den. Kan vara bra att veta när du skall köpa zink. Lägg ut ett kort på hela värmeväxlaren så vet jag säkert.

Ta ur den gamla anoden och mät gängan. försök att hitta en propp att sätta i hålet medan du mäter så slipper du söla i onödan.

 

Ang. zink på själva motorn måste jag svara vet ej, tyvärr. Men jag tror inte det.

 

Ang att vira kätting runt hjärtstocken har jag aldrig hört talas om, kan förra ägaren gjort det som nån form av styrbrom, att den gick för lätt i ratten eller nåt? Hoppas någon annan läser och kommer med mer kvalificerade idéer. 

OBS! Det sitter en liten plastplugg i slangen som går in i termostathuset under limpan, denna MÅSTE vara där. annars får du ingen ordning på kylningen.

Jag bifogar en länk till Martec monteringsanvisning, hittar ingen till Sen-Dure, men i allt vesäntligt är de samma sak.

Edit:

Och nu när jag tänker efter så kom jag på att ett par av slangarna är lite tajta i böj-radien och det behövs specialslang. Och en del är riktigt special. Det smartaste vore nog att kolla exakt om det är Maretc eller Sendure du har och sen försöka beställa slangar direkt från den svenska agenten. Om man Googlar lite hittar man dem rätt enkelt. Då kan du även passa på att beställa zink och packningar till gavlarna på värmeväxlaren.

 





http://www.martec.se/shop/31500/art15/13499815-201127-md2-11.pdf

 

Lycka till

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kedjan vid roderaxeln skulle kunna vara en roderutslasbegränsare, så att rodret inte gör för stora utslag ex. vid backning. Vrid på ratten och kolla vad som händer.

Motorn har ingen offeranod i original.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...