Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gansmoe

MD2B med Martec värmeväxlare... mm...

Rekommendera Poster

Hej alla båt-fantaster...

Jag har precis blivit ägare till en Skilsö 23 från 79, med en Volvo Penta MD2B med Martec sötvatten-kylsystem.

Jag är total nybörjare på inombordare överhuvud taget, och försöker lista ut hur allt hänger ihop:-)

Har fått kläm på det mesta nu och har börjat serva den gamla häcken, men jag hittade en pryl som hänger i sötvattensystemet (se bild). 

Är detta en termostat? Eller vad kan det vara?

//Niclas

post-22322-1394237612,0824_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha... Tackar tackar jpa164!!!

Detta skall man antagligen öppna och rensa då:-)

Skall även byta all slang tänkte jag...

Vad skall man ha för slang på sjövattenintaget?

Det sitter nu vanlig trädgårdsslang... Duger detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båten, hoppas ni får mycket kul tillsammans.

Som föregående sa, det är filter. Att det sitter där tyder på att kylningen eftermonterades på en redan ganska gammal motor. Sjövattenkylda motorer rostar alltid lite invändigt och när man sluter systemet upphör rostangreppet pga. glykolens rostskyddande verkan. Men små rostflagor från innan kan fara runt och täppa till värmeväxlaren, därför såldes filtret som extra tillbehör Ta isär och rensa till hösten vid vinterkonserveringen om du inte har problem med att motorn går varm redan nu. Tänk på att när du tar isär filtret kommer det in luft i systmet som måste ur innnan kylningen fungerar som den skall igen. 

Eftrsom båten är helt ny för dig föreslår jag ett totalt byte av kylmedia (50/50 glykol/vatten) eftersom dess rostskyddande egenskap försvinner efter c:a 5 år.