Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
crabfish

Fängelse för den som skiter i havet

Rekommendera Poster

År 2015 träder ett generellt förbud mot att släppa ut toaavfall från fritidsbåtar i kraft. Alla båtar måste då ha en tömningsbar toalettinstallation.

Enligt detta lagrum kan den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot förbudet att släppa ut avfall dömas till böter eller fängelse i högst två år. Detta lagrum kommer också att omfatta utsläpp av toalettavfall från fritidsbåtar

Visst är det jättebra att man inte skitar ned i vår natur och hav.

Men

Känns som lite väl hårt straff,

Men skiter du i en potta eller hink och tömmer skiten i havet går det bra. Ja de som utformar lagar är inte dumma huvudet, möjligen har de otur när de tänker.

http://www.hamnen.se/batar/nyheter/snart-dags-att-sluta-skita-i-sjoen.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Harry - du som har de rätta åsikterna i allt.

Varför blir du inte politiker och ser till att all lagstiftning blir rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte ofta jag håller med dig, men här är jag faktiskt på din sida... Om jsg fattat det rätt, så kan jag slänga ut min fasta toalett, sätta in en Porta potti och därmed klara mig... Har jag fattat det rätt då? I så fall är det rejält snett...!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du måste byta ner dig till en hink, PP räknas som en toalett förmodar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte om just detta är lagtexten men det står ju inte hur man inte får släppa ut toaavfall... jag har ju en tömningsbar toalettinstallation..... i havet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och hur många sjöfarare tror du kommer att sluta gå på bajjamajorna, fribajsa eller använda sin toalett bara för det höga nöjet att få skita i en hink eller potta och slänga det överbord?

Eventuella problem med denna lag är väl knappast kryphålet genom hinken.

Håller med Toaen att det är dags att du kandiderar for president;)

Nu har jag inte kollat bakåt vad du citerar, men det är definitivt inte fallet att alla båtar måste ha en tömningsbar toalettinstallation. Däremot finns det reglerat att båtar med toalett måste ha vissa anordningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bajsar fiskar i havet , skiter rådjuren i naturen ....

Är det avföringen som är problemet eller dom kemikalier som tillsätts i septitanken som sabbar miljön .....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läg av med din spydighet och läs vad jag skrev.

Jag återgav via citat det som stod i texten. Om jag nu fått tag på felaktiga uppgifter ger dig ingen rätt i att vara spydig med kanditatur till president. 

Men troligen är du en sådan där låtsasmobbare som tror du är rolig när du försöker sätta dig på folk. 

Den här nya lagen är lite dubbelbottnad. Visst är det bra att vi begränsar våra utsläpp men straffskalan verkar lite skruvad. Speciellt när man sedan får skita i en hink och hälla ut i havet. Jag kan hålla med om att det är viktigt att bekämpa övergödning och nedsmutsning av östersjön men sedan får man fundera över hur allvaligt det är med den delen som fritidsbåtar släpper ut i förhållanden till alla enskillda utlopp från fastigheter, från jordbruket via vattendrag och inte minst från övriga länder runt Östersjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden behandlar väl knappast en nyhet, då får man nog ha hållt sig långt ute på landet den sista tiden. Här några exempel:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=493290&highlight=tömning

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=429133&highlight=tömning

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=395191&highlight=tömning

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=487710&highlight=toalett

Plus att det varit ett stort tema på båtmässor m.m.

Något mer saklig information kan finnas på:

http://batmiljo.se/latrin/toans-lagar-och-regler/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du så fullkomligt okritiskt citerar vad som blir en uppenbar lögn (vilket bakåt förmodligen någonstans bottnar i en usel kunskap i svenska språket) och dessutom använder denna lögn till att svepande raljera mot politiker i allmänhet, då tycker jag att du gott kan tåla en liten mjuk smörkola;)

Att bara citera och komma undan duger knappast för en vuxen karl. Någonstans måste du ju fundera själv. Eller??

Skärpning Crabfish. Så farligt var inte mitt utfall i förhållande till den dumhet (i ordets rätta bemärkelse) du avsiktligt eller oavsiktligt sprider med ditt första inlägg i denna tråd.

Jag är ingen låtsasmobbare. Om jag mobbar är det på riktigt. Jag är heller inte politker. Ej heller jurist. Då och då (alltför ofta) kan jag dock bli sjukt ironisk, och det inser jag är svårt att utläsa i skrift.

Straffskalan är inte skruvad. Den börjar vid böter och slutar vid två års fängelse. Ett tämligen normalt spann. Man måste kunna markera men även utdela kännbara straff för notoriska återfallsförbrytare. Jag har svårt att tro att den som för första gången tömmer sin 15L septiktank när lagen väl trätt i kraft kommer att ruttna bort i Kumlabunkern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra, då kanske du kan sluta hänga på andras spydig kommentar som du gjorde med texten

Håller med Toaen att det är dags att du kandiderar for president;) Inte specillet trevlig uppförande, och var mer konkret.

Jag vet att det varit upp tidigare men reagerade på straffskalan som verkar lite väl vass för en sådan sak som varit tillåten i så många år.

Har du andra uppgifter om just att man får tömma potta / hink i havet utan straffpåföljd är jag intresserad eller om du har något konkret som gäller att jag fått fel uppgifter idet  jag skrev?

Eller finns det felaktigheter i den artikel jag hänvisade till?

Om du läser mitt inlägg igen utan att plocka in vad andra skriver så kanske du upptäcker att det inte var så konstigt det jag skrev.

Om det är miljön man vill spara borde det väll vara precis lika förbjudet att tömma pottan som att spola med sin toa direkt ut i havet på en mindre båt. Därav min kommentar om politiker som röstar igenom ogenomtänkta förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harry 

Om nu politiker röstar igenom ogenomtänkta onödiga förslag - var det då inte läga att du som har de rätta åsikterna i alla frågor engagerade dig politiskt och såg till att rikstagens ledamöter rättade in sig i ledet och tog de rätt besluten.

Som läget nu är framstår du - för mig - som en gnällig rättshaverist vars enda nöje är att dra i sig en vinare när du går med din 42 fotare från Klevkilen till nån av holmarna i Vägga skärgård.

Det fanns ett inlägg i 0,2-debtten där någon berömde sig av att ha utfört den nya svenska klassikern. Vet du vem det var? Jag har letat men kan inte hitta inlägget.

Såg ett anslag vid ett tillfälle där det stod;

Vissa människor går före och uträttar nåt - andra kommer efter och kritiserar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft en jättefin sommar med fantastiska båtdagar-veckor, och på MGs forum har det varit lugnt fint och trevligt.

Nu börjar det bli lite kyligare, regnigare och mörkare, och på MGs forum börjar det bli grinigt.

Är det nån mer än jag ser som ser sambandet ?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fiskar, sälar, fåglar och andra havslevande djur äter och skiter i havet, det blir ett slutet kretslopp. Vi som äter kött och grönsaker från gårdar i land och skiter i havet bidrar till övergödnignen.

Att det däremot är helt försumbara mängder är jag med på, denna lag kommer inte att lösa några miljöproblem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du citerar något som är direkt felaktigt, utan att reflektera. Alla båtar måste då ha en tömningsbar toalettinstallation -  Fel, alla båtar med toalett måste kunna lämna toaavfall i en mottagningsstation. Skillnaden är stor, Transportstyrelsens föreskrift berör 12% (inte 100%) av fritidsbåtsbeståndet om man använder den citerade artikelns siffror.

Föreskriften kopplas till lagen som bl.a. reglerar förbud mot oljeutsläpp från handelsfartyg. Detta lagrum har en straffskala på böter - 2 års fängelse. Om du tror att den som tömmer sin 15L toatank på Kanholmsfjärden får samma straff som den som uppsåtligen släpper ut flera kubik olja så får det stå för dig. Återigen saknas reflektion, och rubriksättningen på tråden känns mindre genomtänkt, möjligen effektsökande.

Att slå hink eller potta överbord kan mycket väl vara ett kryphål i lagen (jag vet faktiskt inte), om inte annat p.g.a. det eventuella brottets ringa natur. Möjligen kan man tänka sig att det från lagstiftaren finns förståelse för det stora enskilda lidande som skulle drabba en person i en mindre segelbåt (utan toa) som extremt kissnödig satt fast i bleke mitt på en fjärd.

Större eller mindre kryphål finns i de flesta lagar, och den med grundskoleinsikt i samhällskunskap förstår att det inte är lätt att stifta lagar. Att göra sig lustig över kryphålet med kiss-hinken är att sila mygg och svälja kameler (kisshink kontra stora oljeutsläpp) Jag har svårt att se att din avsikt är annan än att håna och häckla politiker och lagstiftare.

Är det inte snarare sunt förnuft att man skall kunna slå ut en hink eller ställa sig på badbryggan och slå en båge utan att riskera fängelse???

Som jag skrev tidigare - eventuella problem med denna lag är väl knappast kryphålet med hinken.

Min reaktion blev därför (ungefär som jag uppfattade Toaens tankar) - håll käft och gör bättre själv. Därav min president-kommentar. Jag ber om ursäkt om du upplever mig som spydig, jag tycker dock att du kunde ha lite tjockare hud när du själv så lätt och gärna idiotförklarar politiker/lagstiftare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt Gefle Dagblad, så gjorde Gävle kommuns avloppsverk en så kallad breddning i lördags, på grund av kraftigt regn under eftermiddag och kväll. Allt Gävles (100 000 invånare) avloppsvatten gick helt orenat rätt ut i havet längst in i Gävlebukten under ett halvt dygn. Enligt informationsansvarig så är det inte ens mätbara koncentrationer kvar i inre fjärden inom några dygn.

Man får väl då gissa att det endast är med teoretiska beräkningar och en herrans massa decimaler man kan bevisa att Sveriges samlade fritidsbåts flotta utgör något hot mot Östersjön och bottenhavet. Skjuta mygg med kanon fanns det ett uttryck som sa förr i världen.

Man kan ju undra hur många års fängelse Gävle kommun ska få?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så det finns stor risk att tankbilar som tömmer slam från hamnars uppsamlingsanordningar.

Tömmer tillbaka detta i havet,sjöar orenat ibland. 

Och det som ej bräddas ut direkt kommer till hav och sjöar efter att rötslammet används till jord och skogsbruk som gödning,fast då kallas det bionäring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2015 är ganska så snart, men jag har försökt följa hur turerna har gått i denna lag. Så som jag fått det till mig är att det inte finns något krav på att bygga om båtarna, det finns inte häller något förbud på att använda toan och lagra skiten i en septitank. Där lagen kommer in är att det är förbjudet att pumpa ut tankens innehåll i havet. Skall bli roligt att se hur detta kan övervakas så det kan utdömmas något straff. Personligen så tror jag det blir det samma som med den gröna dieseln. Det vill säga att det inte kontroleras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bräddningar görs vid för stora nederbördsmängder, vid haverier mm.

Den vars båt sjunker kommer knappast dömas för att han/hon släppte ut innehållet i toaletten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...