Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Vicke

En vägg i durken som skiljer motorn åt

Rekommendera Poster

Hej. Jag hade tänkt att plasta fast en vägg i durken så att morotn får ett helt eget utrymme. Är det en bra eller dålig idé? Fick idén när jag tittade på bilder från en motorlös Nimo... Det verkar som att Nimon hade en sådan vägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så du har en morot bak i båten ;-) Nej men allvarligt talat. Hur har du det därbak? Som du såg på vår båt har den väggar åt sidorna, och det trodde jag de flesta båtarna hade. Den nya motorn som ska ner i vår båt var några centimeter bredare så den ena väggen ska sågas bort och flyttas ut en bit. Detta för att vi ska få plats med isoleringen. Är det öppet blir det resonans, och mer ljud vill man inte ha. Men gör du en vägg måste du se till att motorn får luft så det räcker. Iom vårt motorbyte får vi två nya gälar i sidan på båten. Totalt är det då fyra luftintag. Många glömmer att man inte ska kväva sin motor utan packar in den väl för att den ska va tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ett väldigt effektivt sätt att ljudisolera på när du ändå ska montera en vägg är att montera sk. flytande väggar. Det innebär att väggarna villar på gummi så att väggarna inte har direktkontakt med det som väggen ska fästas i. Om man använder sig av denna teknik samtidigt som man ser till att det också blir tätt slipper man fortplantning av ljudet vidare ut till skrov, durk och andra delar av båten. Ser man dessutom till att hela motorn ligger flytande och att man utöver detta isolerar i hela motorbrunnen, (helst även under motorn om det är möjligt) och att alla öppningar/springor är täta så får du en riktigt tyst motor! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn i våran båt sitter där bak, helt riktigt. Men det finns inga som hellst väggar varken runt eller framför den. Om jag nu bygger dessa väggar, vilka jag med störst sannolikhet kommer att göra så kommer jag naturligtvis se till att motorn får luft! En fundering jag har är hur blir det med vatten som hamnar i båten och rinner ner i kölsvinet. Jag har en länspump och den sitter under motorn (eller strax före). Bygger jag en vägg framför kommer inte vattnet att kunna rinna fritt. Hur är det löst i eran Nimo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn! Ja, så fungerar studiorum, mycket riktigt! Motorn står på gummibussningar men gummit är ganska hårt och jag undrar hur mycket det dämpar igentligen... Fast det är klart, det hade säkert varit 100 ggr värre om motorn stod på skenor av stål eller dyl... Det där med väggar som vilar på gummifästen är bra tipps! Jag undrar dock hur man sätter fast väggarna? Skall man använda gummibussningarna som man kan skruva fast från två håll, dvs typ sådana som motorn vilar på? Har du något tipps på vad dämpar ljudet bäst? Skickar med en bild som visar hur det serut där motorn sitter. Eller så sågs det ut innan det hela blev målat...

post-6539-1394234346,0988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölsvinet är uppdelat med skott för att ev. vatten inte ska kunna skvalpa runt. Men det är små hål mellan dem så allt vatten kan sugas ut på ett ställe. Har du inga väggar eller nått runt motorn? Något måste du väl ha för den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då gör jag likadant, dvs har ett gäng hål så att vattnet kan sugas upp på ett o samma ställe... Det är lite svårt att beskriva hur det ser ut men jag försöker. Ritar och bifogar även en bild men jag tror att den förvirrar mer än förklarar... 400mm från motorens framkant sitter bensintanken, under durken förståss. Tankens långsidor ligger ca 30mm från väggar som går längst med båten, durken vilar på de. Innanför dessa väggar, dvs där tanken hänger bildas kölsvinet och på utsidan är utrymmena fyllda med skum. Tittar man uppifrån på utrymmet där motorn sitter, så är det två bitar på varsin sida, dvs höger och vänster, som bildar durk. Där under är det tomt (resonans?). Halva motorn sticker upp, dvs högre än vad durken är och den täcks av en låda som bildar en aktersoffa... Det jag kommer att göra är plasta väggar till höger och vänster om motorn som jag ljudisolerar på bägge sidor, sedan fixar jag även till en vägg mellan motorn och taknen. Allt kommer att hamna under durken och ovan på har jag kvar en låda. Det kan väl sänka motorljudet?!

post-6539-1394234346,1711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag förstår ;-) Tomma utrymmen blir det resonans i så det kommer säkerligen bli tystare. Tänk på att bygga väggarna så du kommer åt vid servicen. Vi kommer kunna ta bort alla väggarna förutom sargen väggen sitter fast i. Jo sätta fast väggarna. Använder du vanliga låsreglar har jag svårt att tro ljudet fortplantar sig speciellt mycket. Men en gummilist i mellan verkar smart. Vart sitter dina luftintag? Man har väl en fläkt i motorrummet när man har bensinmotor? Vi får fyra gälar plus fläkt nu, jag tyckte det va väldigt mycket men det e säkert bra.

post-5385-1394234346,2363_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Tack för bilden! Exakt! I k-rum, trumbås, och studio har man allt flytande…både väggar, golv och tak. Det är denna princip man ska följa om man vill uppnå en bra effekt. Men vi börjar med motorn och gummibussningarna: Om bussningarna är hårda så är frågan varför? Om det helt enkelt är ett hårt gummi så är den en sak, men om gummit är hårt pga. ålder så är det någonting annat. Och det är väl det troligaste i ditt fall. Jag skulle tveklöst ha statsat på helt nya motorkuddar runt om. Gärna en lite mjuk variant. Någon som är lite följsam, men det finns ju motorkuddar som är avsedda för just dessa motorer. De duger gott. Dina gamla motorkuddar kan i stort sett vara värdelösa om de är riktigt hårda. Om de är väldigt hårda fungerar de enbart som en ”mellanhand” som inte klarar av att ta upp vibrationerna och i så fall går hela idén till spillo. Ska motorkuddar göra någon nytta över huvudtaget ska de ta upp vibrationerna så att fortplantning inte kan ske. Annars är poängen borta. Observera att även skruvarna ska isoleras! Annars transporteras vibrationerna via dessa! Därför är det just motorkuddar du ska ha. För att vara riktigt tydlig kan man påstå att med hårda bussningar så är det nästan som om motorn stod på skenor av stål eller dyl... Ett tips är att när du har införskaffat de nya motorkuddarna så kan du fetta in dem med något vattenavvisande fett (och som tål värme!) innan motorn kommer på plats. Då torkar de inte ut lika snabbt och håller därmed längre. Hur ska du sätta upp väggarna undrar du. Jo, du kanske kan använda någon form av L-profil eller liknande. Då skruvar du fast den ena sidan av profilen i väggen och den andra i skrovet eller var du nu får plats att fästa i. Men….mellan t.ex. profilen och väggmaterialet limmar du fast någon form av gummilist. Likaså mellan profil och t.ex. skrov. Silicon i skruvhålen innan skruvarna sätts dit. Kom ihåg att principen handlar om att inget hårt material ska ha direktkontakt med annat hårt material. En ganska enkel princip. Och du ska ha gummilist längs hela längden och inte enbart montera punktvis! ALLT som isoleras hela vägen! Okay, nu har du fått dit väggarna som är avskärmade med gummlister. Nu ska du dit med ljudisolerng innan motorn kommer på plats: Om du har möjlighet av utrymmesskäl så kan du lägga lite isoleringsmaterial även under motorn. Här kan du använda t.ex. Rockwool eller Gullfiber om du vill. Det brinner inte och är lätt att med händerna riva av så att du får rätt tjocklek om det är trångt. Ett annat (båttre) alternativ är en tunn filt som ofta finns på bilarnas motorhuv. Om du däremot har goda marginaler i avståndet mellan vägg/motor så kan du använda någon form av sandwichisolering. Den ger väldigt bra dämpning för de flesta frekvenser! Ju tjockare desto effektivare. Sandwichisolering är det allra bästa du kan välja i så här små utrymmen bortsett från rent bly som faktiskt är den bästa ljudisoleringsmaterialet som existerar! Men skit i det nu för det är ju praktiskt ogenomförbart! (Det var bara en parantes!) På väggarna och i taket/luckan skulle jag personligen ha valt en sandwichisolering. Tycker att fabrikatet Halyyards 32 mm ger mycket för pengarna. Men det finns massor av andra fabrikat också. Kolla hos t.ex. Biltema, Mekonomen och andra. Du bör ha ett material som är ganska tät. Inte så stora porer alltså. Gärna med en skyddande hinna på utsidan som lätt går att torka av. Nu återstår det att isolera luckan. Det gör du med samma gummilister som du använde till L-profilen. (Du ska täta så att ljudet inte kan ”smita” ut genom håligheterna.) Även andra håligheter ska om möjligt isoleras/tätas. Här får du använda lite fantasi på vilket material som ska användas, för det beror alldeles på hur det ser ut, vad som finns bakom, vad det är för genomföring osv. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med ett projekt där jag köpt kuddar från VP, inte billigt. Tänkte göra fästen och dra ut till sidoskotten, blir enkelt att passa in. Säter i motorn, B23, och borrar in fästena i skotten. På debatten låter det som en tveksam lösning. Volvoman rekommenderar kuddar, så det tror jag på. Synpunkter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kneten! Jag förstår inte riktigt vad du menar vad som skulle vara tveksamt? Kuddar ser bl.a. till att vibrationer och därmed ljud inte fortplantar sig så mycket. Förtydliga dig gärna för jag tror att jag inte förstår dig rätt. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad det blir för diameter på slangarna till tilluften ? Fläkten är väl en frånluftsfläkt för att kyla ner motorrummet efter det att motorn stannats ? Du får sammanlagt fem gälar ? Blir det termostatstyrd ? Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir fyra gälar. Två slangar från varje gäl, varav en slang går till fläkten. Fläkten bör vi köra innan start sa han som bytt motor åt oss. Diametern på slangarna kan jag kolla nästa gång vi åker till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite undrande... Varför skulle motorrummet behövas ventileras FÖRE start ? Det är ju ingen bensinare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja exakt vad jag tänkte. Han hävdade att diesel va minsann oxå lättantändligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det underbart att båtlivet står inför generationsskifte så att vi, som har hela livet framför oss, slipper dessa jag vet bäst gubb-jävlar till sjöss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsamma vad man kallar det bara folk förstår vad man menar tycker jag. Så fönster, golv eller väggar går exakt lika bra som durk, ventiler eller skott på min båt! Bara folk fattar vad det handlar om. :-nojd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näää, våran generation håller oss nyktra till sjöss... ...och när någon landkrabba är i nöd ute på sjön, så kommuniserar vi med uttryck som fungerar människor emellan och struntar i vad sjöfartsverket har kommit på!

post-6539-1394234351,8343_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag vill bara göra dig uppmärksam på att det finns ett par olika typer av plywood där man limmat in en gummiblandning mitt i skivan. Detta används bl.a. för att få ner ljudnivån i bussar och lastbilar. Även en del båtvarv använder dessa skivor. Det finns också speciella ljudmattor som är förklistrade på baksidan. Dessa kan nog vara svåra att få tag på men jag har för mig att det finns ett företag som heter soundisolation eller något liknande som nog kan hjälpa dig. Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölsvin: Svinet under durken. Kapten: Svinet ovanpå durken... Jag har ingenting emot äldre folk men avskyr gubbar som tror att dom vet bäst, envisas med att dom har rätt och har åldern som försvar! Dessa gubbar träffas väldigt offta just i det marina sammanhanget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he, det finns verkliga ytterligheter bland äldre herrar. Dels messiga hamnskägg som driver runt och gnäller i töntiga prostatabåtar samt dels riktigt coola original som glider runt i välpolerade mittbenor av trä (Tex Pettersonbåtar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...