Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Johan-z

Oljeläckage Yanmar

Rekommendera Poster

Hej,

Såg igår att oljelampan till motorn lös, stannade och såg då att oljan hade läckt ut. Vad tror ni kan ha hänt? Kan det vara att pluggen man lossar för att tömma på olja kan ha lossnat?

Motorn är en Yanmar Yse8

Tacksam för all hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns en plugg på din motor.

På motorns vänstra sida finns ett rör (Finns på min YSB-12 iaf) som när båten lutar väldigt mycket kan börja läcka. Bara att plugga igen röret. I mitt fal blev det en bit slang som jag gjorde ett veck i med hjälp av en slangklämma.

Alternativt är det nog en packning som gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack för hjälpen. Låter troligt då jag seglade en hård kryssbog igår. Ska kolla när jag kommer ner till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är nere vid båten nu och tror jag hittat det du säger är en slang som kan läcka, sitter på babordssidan, korrekt? På min motor sitter det en hatt på utloppet som hoppat av och därigenom sprutat ut oljan, låter det troligt?

Hur mycket olja och vad för kvalitet ska söder vara i en yanmar yse8?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogat finns en bild på hatten. Den med lite silvertejp runt och ett rött snöre från. Den var loss tidigare, är det därifrån det kommit olja tror ni? Det var lite oljigt så verkar troligt.

post-10007617-1394237611,4065_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser inte så bra på din biled men jag hade också en hatt som ramlade av hela tiden, därav min konstruktion med en slangklämma och en bit slang, det löste mitt problem.

Jag hällde i olja så att det räckte en bit upp på oljestickan =)   Vet inte hur mycket det går åt men det går nog att googla fram, ett par lite skulle jag tro totalt men all olja har säkerligen inte runnit ut för dig, du får hälla i lite i taget helt enkelt. Det är viktigt att du inte häller i för mycket, då kan det komma upp olja i förbränningskammaren med rusande motor som följd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang oljevolym och kvalitet. Det ska vara 1,9 liter, SAE 30 eller 10W-30.

Och som du säkert redan vet ska du kolla mätstickan innan start så att det ser ok ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet sent tillägg till denna tråd, men jag ville bara bekräfta dina misstankar.

Hittade ett par deciliter olja under motorn ( YSB12 ) en dag i somras. Det visade sig vara den lilla gummihatten som hade lossnat från röret på babord sida om motorn. Det röret man använder för att suga ur oljan vid oljebyte.

På med gummihatten och säkra med lite tejp så fortsatte semestern utan problem. Men jag kommer nog göra en bättre, permanet lösning i höst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...