Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Rolle37

Bränsletillsatser, bensinmotor med förgasare

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som har erfarenheter ang bränsletillsatser?

Gör de nytta?

Kan de ställa till med något?

Finns andra alternativ?

Vore intressant att höra vad andra har för erfarenheter i denna fråga, har läst tips om detta i olika trådar men inte hittat någon bra tråd ännu, därav denna.

Mvh

Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad vill du ha ut av en bränsletillsats? Har du fukt i tanken? behöver du smörjning? vill du ha högre effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett fåtal motorer behöver blyersättning.

Nyttan för de övriga är väl på tillverkarna/försäljarnas bankonto.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För något år sedan tändes Engine Failure-lampan på min bil. Bilen hade jag haft några månader, men den är c:a 10 år gammal. Först höll jag på att deppa ihop, men sedan tipsade kompisen om att spridarna kan få problem pga alkoholen i bensinen idag.

Jag körde igenom Injector Cleaner, lampan slocknade och bilen gick bra! Problemet åtekom i sommras, och samma kur släckte lampan igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Westfjord 26,

I mitt fall handlar det om att fräscha upp förgasaren med dess kanaler och nålar. Eller kanske bättre att renovera, eller rengöra förgasaren med jämna mellanrum.

Mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fysiskt arbete är det enda som verkligen med säkerhet kan få rent förgasare, och det finns ingen bränsletillsats i världen som kan återställa slitna delar. Med andra ord, det är bättre att plocka fram verktygslådan och börja jobba än att hälla oidentifierade kemikalier i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tvivlar på mirakelmedel i detta fallet, gör en genomgång mekaniskt så har du läget under kontroll och vet statusen på förgasaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter klokt att göra en mekanisk genomgång. Jag går även i tankarna på att byta till en ny Edelbrock men fått rådet i annan tråd att renovera den befintliga då det kan vara tidsödande att justera in den nya förgasaren. Tid att meka och justera när båten väl är i är ju det man har minst av fina sommardagar när familjen vill åka båt.

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det en risk att det löser upp gammalt skräp i tanken som kan ställa till med mer problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...