Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 Fick med en Garmin GPSMAP 620 med senaste båtköpet. Tyvärr medföljde ingen AC laddare utan bara fästet i båten. Det går att ladda den via DC ingången på baksidan. 11-32V DC. Jag har ett nätagg hemma och skulle vilja ladda den hemma för att leka lite med den. Men jag är osäker på vilket stift som är plus och minus. Skulle kunna tänka mig att mittstiftet är plus. Någon som vet eller kan kolla eller kan man kolla själv genom att mäta på stiften? Vill inte öppna den eftersom den är vattentät. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Augusti , 2013 I regel är mitten plus ja men har Du möjligheter att mäta så är ju saken enkel :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Augusti , 2013 Det finns tekniska lösningar att göra ingången oberoende av polaritet och får samtidigt valfritt eller DC. En likriktarbrygga i instrumentet ger denna funktion men drar samtidigt lite energi. Är grejen strömsnål kan det ändå vara en bra lösning. Står det ingen polaritet på ingången kan det vara en sån lösning men då borde det inte stå DC utan DC/AC. Borde vara straff på att inte skriva tydligt på strömanslutningen vad som förväntas. Min nya rakapparat med batteri har dc-ingång. När jag behövde ladda gjorde jag som jag brukade göra med den gamla, skalade en 230V sladd och lite krympslang och anslöt till stiften. Poff så var den rakapparat utan elektronik. Kunde dock ansluta några små batterier direkt till motorn så skägget klarade sig inte denna gången heller. Friskt kopplat. ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 När du nämner det så slår det mig att man enligt CE direktivet måste märka alla anlutningar. Ska kolla lite nnoggrannare under gummiskyddet. Kanske jag jar tur.. Kan man mäta polariteten med en multimeter? Typ som när man mäter en diod?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 Finns ingen annan märkning än DC IN, sitter på gummi locket. När jag mäter med multimetern i läget för diod får jag inget utslag/värde när multimeterns minus ansluts på mittstiftet men 2,0xx (minskar efterhand) om jag ansluter multimeterns plus på mittstiftet. Inser att det egentligen är lättare att köpa en laddare för ca 500 kr men nu är det prestige i det hela... Jag kan ju inte ge upp nu :-D Edit: Tar jag ur batteriet får jag 0,0 oasett hur jag mäter med multimetern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 Augusti , 2013 Enklast är att mäta i båten på den kontakten i hållaren. Då sätter du multimetern i läge likström och mer än 12 volt om det finns nån sån inställningsmöjlighet. Ta sen den röda mätkabeln ( + ) och sätt i mitten hålet på kontakten och den svarta (- ) mot metallen på sidan av kontakten. visar mätaren + X antal volt så är mitten +, om den däremot visar - X antal volt så är mitten -. Jösses undrar om NÅN annan än jag själv förstår det där? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 Jag tror jag fattar. Kontakten i båten ansluter mot paddar på undersidan av GPS-enheten och DC IN kontakten sitter på sidan (då ej ansluten). När enheten sitter i hållaren och laddas borde det då alltså ligga spänning på DC IN kontakten som är mätbar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 Om jag fattade dig rätt så provade jag utan att den sitter i hållaren men med batteriet i (dåligt laddat). Med multimetern i VDC får jag följande: Minus på ytterblecket och plus på mittstiftet: 0,025 VDC Plus på ytterblecket och minus på mittstiftet: -0,025 VDC Antar att mittstiftet är plus då... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lods 4 Postad 15 Augusti , 2013 Om inget annat funkar kan du ju köpa Garmin GPSMAP620 AC-adapter Art.nr: 010-11025-04 Ca 350:- i GPS-affären /Lod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 15 Augusti , 2013 Jepp, mitten är +. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 Du har helt rätt. Fattar inte vad jag håller på med egentligen. Men nu hittade jag precis en ac/dc adapter här hemma (Netgear) som passar och ger 12VDC 2A. Plus på mittstiftet. Våga eller inte våga... Bara 4000 kr i sjön om det är omvänt i GPS:en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 15 Augusti , 2013 Jag vågade... Det funkar. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 16 Augusti , 2013 Ibland måste man våga, kul att det funkade. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser