Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Gäst Sebastian

Båtel: Laddning av batterier till sjöss

Rekommendera Poster

Gäst Sebastian

Ohoj seglarvänner! Behöver lite hands-on advice. Har idag en Penta MD5 inombordare med tillhörande generator direktkopplad till startbatteriet. Därtill har jag ett förbrukningsbatteri som jag bara har landladdning på. Nu har jag installerat VHF (försumbar förbrukning), VHF, mer belysning samt ska sätta in en stereo. Iom det vill jag säkerställa laddningen även till förbrukarbatteriet som jag för övrigt funderar att komplettera med ett till. Har försökt sätta mig in i ärendet, men det verkar finnas lika många teorier som seglare. Manuell omkopplare, skiljerelä, solpanel... Tacksam för konkreta råd huruvida man ska ha manuell omkopplare, skiljerelä, diodlösning osv. Jag kör förvisso inte mycket motor, men resonerar ändå som så att det är bättre att ha en ordentlig laddning från generatorn fixad innan jag investerar i solceller. Tacksam för respons Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta litet på SXK:s hemsida och deras Tekniska Forum, där har denna fråga diskuterats en del, liksom på PB:s hemsida på deras Diskussionsforum. Kan även varmt anbefalla Jon Winges bok Ström ombord. Bör studeras av alla som har båt med el ombord. I ditt fall torde det vara viktigt att säkerställa att du har tillräckligt med ström för att kunna starta motorn vid behov. Det kan man allra enklast lösa med att koppla in en Priority Start eller Batteri Brain som kopplar bort startbatteriet när spänningen sjunker under en viss nivå. Manuella omkopplare rekommenderas av vissa, men den lösningen kräver disciplin och det finns risk för olyckliga misstag. Ett skiljerelä är en bra lösning förutsatt att man kostar på ett rejält relä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2 förbrukningsbatterier och ett startbatteri. Jag har ett relä som kopplar bort startbatteriet om inte motorn är igång. Jag har 50 watt solceller som är kopplade på förbrukningsbatterierna. Jag har kylskåp(0,7 Ah), stereo/CD,VHF,Belysning,GPS,Vindinstrument,Logg,Aotopilot. Jag har sedan jag installerade solcellen aldrig haft problem med strömförsörjningen. Jag funderar inte på det längre. Jag bodde tex. i båten 3 veckor i september i fjol när jag hade hantverkare hemma i huset. Var då bara ute med båten i helgerna. Den låg alltså vid bryggan utan landström i veckorna med kylskåpet på och jag körde stereo och belysning när jag var i båten på kvällarna. Jag kör bara motor in och ut ur hamnarna så jag körde nog bara motor ca 2h under dessa 3 veckor. Mitt råd är att satsa på solcell och komplettera med ett förbrukningsbatteri till. /Jablo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Hej! Tack för konstruktivt svar. Vad har du för relä? Antar det är ett skiljerelä? Märke? Skyllermarks? Beteckning? Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Hej! Tack för konstruktivt svar. Skiljerelä verkar som en god lösning, alternativt dioder. Du skrev om PB:s sida. Vad står PB för? Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett gammalt skiljerelä som troligtvis sattes in i båten på 80 talet. Vet ej så här vad det är för fabrikat då måste jag ner och kolla i båten. Skyllermarks har bra grejer så skulle jag köpa ett nytt idag blir det nog deras. PS. Med PB menar han Praktiskt Båtägande, mycket bra tidning. /Jablo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi Båtägare har i senaste nummret under Tips och Trix belyst detta. Tyvärr finns det sakfel i artikeln se http://klotterplanket.marinan.com/customer/marindisc.nsf/938a45c0d9568c92c1256c4d00585bfe/84163E32D86102D3C1256FB700239E36?OpenDocument I artikeln om Batterier med skilda kretsar Finns lustigheter och felaktigheter Bild 3; Spänningsfallet MINSKAR inte vid parallellkoppling av dioder. Dioder uppför sig inte som motstånd. Bild 5; sista meningen Vi laddar nu bägge kretsarna samtidigt som vi skonar dioderna i generatorn ?? Skall 2 batterier laddas, då ökar ju strömen, förstår inte vad som skonas tvärtom så belastas generatorn mer. http://www.vibatagare.com/vib2005/vib3_05/samm6_vib3_05.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sebastian

Hej Lasse! Tack för svar. Har du några personliga erfarenheter/preferenser. Jag är inne på skiljerelä eller skiljeströmbrytare. Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett skiljerelä med prioriterad laddning för valfritt batteri. Kostade 495 kr. Köpte den på mässan nu av Awimex. För 510 kr får du funktionen att kunna ladda från landström också. (ett litet tips om du funderar på skiljerelä) /Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt svar till alla som är intresserade av ström på sjön......-det där rimmade ju.... Kolla in: www.skyllermarkspressar.se Dom har bra fungerande lösningar där även rutinerade kan få en aha upplevelse.... -Nej jag har inte aktier i den firman man jag har deras grejor i båten. Ricky.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Sebastian I min båt har jag till motorn 50 amp. generator, 2 batterier med skiljeströmbrytare/omkopplare. Till service sidan 70 amp. generator. Skiljerelä är enklast, det är lätt att glömma koppla från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...