Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
tobione

Motorn dör på höga varvtal. 2-takt 50hk johnson tidigt 80-tal.

Rekommendera Poster

Hej forumet!

Precis nyss kom jag hem efter en aningen oroande resa på sjön. Jag är nybliven båtägare och väldigt färsk gällande båtkundskaper och behöver forumets erfarenheter. Båten är en Solvigg 18 -75 som köptes i början av sommaren och har fungerat perfekt de ca 10 gångerna jag har kört den på Mälaren där den ligger.  Tills idag...

Jag hade kört på ca 80% av maximal effekt i ca 10 minuter när motorn dog. Jag har råkat ut för soppatorsk förut i denna båt och det kändes likadant. Tanken är dock helt full och soppafiltret som sitter synligt på slangen strax innan motorn har soppa i sig så det borde inte vara att bensinen inte kommer fram till motorn (?). DET ALLRA UNDERLIGASTE är att jag kunde starta om motorn bara ett fåtal sekunder efter att den dog! Det är enligt mig superunderligt. Jag vände om och puttrade tillbaka och valde sen att gå upp i varvtal men då tog det bara c 30 sek innan den dog igen, men även då kunde jag starta upp den på en gång där efter. Sen puttrade jag hela vägen tillbaka och först framme vid båtklubben körde jag fullt en kortis med samma händelseförlopp som tidigare.

- Jag kontrollerade att kontrollstrålen med vatten sprutade hela tiden, så överhettning brorde det väl inte vara?



- Det fanns hela tiden soppa hela vägen upp till soppafiltret.



- Jag vet visserligen ingen om motorer men den lät och betedde sig som vanligt förutom felet så sklart :-)

Vad tusan kan detta vara? Tacksam för tips och kom ihåg att jag är nybörjare. Se bif bild på motorn. Ev. anger jag fel årtal på den? Säljaren sa tidigt 80-tal.  

 

Mvh/Tobias

 

post-10025971-1394237611,0081_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blandar du in rätt mängd olja i bränslet? Tänker om den nyper pga för lite olja i bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Jag tycker mig vara noggrann med att pricka 2% olja i blandningen men helt säker kan man aldrig vara ;-) Det skulle kanske vara bra att ta i ytterligare 2% och se vad som händer? 

OM det visar sig vara felet, har jag skadat motorn i och med att den då nypt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symptomen tyder mycket starkt på att förgasarna inte får tillräckligt med mat. Felet finns alltså troligen i bränslekedjan före dessa.

Prova köra motorn med en annan tank, slang och blåsa. Kolla alla filter på vägen. Vill minnas gamla Johnrudar även har ett nät direkt i bränslepumpen. Kolla membranet och ventilerna i bränslepumpen. Kolla alla slangar m a p på läckage och förstrypningar, tänk på att före pumpen läcker luft in i slangen och sabbar pumpens sugförmåga.

När du gjort detta har du med stor sannolikhet hittat din felkälla :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jarb och tack för ditt svar! 

Du tror inte att den kan ha nypt så som Rolle85 tror?  Det du föreslår låter omfattande men ordentligt.

Vad tror ni om att först testa med att ha i mer olja i blandningen? Då kan man enkelt ta bort det ur ekvationen och om jag har blandat i för lite olja (vilket jag egentligen inte tror) så är det hur som ett hyftas allvarligt fel som behöver rättas till innan man kollar alla slangar o filter. Inför nästa år tänker jag installera en fast tank i fören (har en av bärbar typ nu vid motorn) och då drar jag hur som  om alla slangar innan motorn till nästa år.

vad tror ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, den har troligen inte nypt, du har ju gett den rätt mängd olja. Som jag skrev, mest troligt är att förgasarna inte får tillräckligt med mat. Det är så felsökning går till, man analyserar symptomen och kollar sedan upp de komponenter som mest troligt orsakar symptomen.

Enklast o börja med är o köra med en annan slang, tank o blåsa, det är även ganska stora odds att felet finns i just den länken. Hjälper inte det kollar du över prylarna från slanganslutningen i motorn vidare till förgasarna..

Det finns ett litet tricks man kan göra. Pumpa på blåsan när den strular, vaknar den då är det GARANTERAT fel på nån komponent före knasarna men om den inte vaknar betyder det inte att det inte är nåt fel i den kedjan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött, tack för era svar!  Ska komma ihåg att följa upp på denna tråd om hur det gått. Har förstått att det är uppskattat för eventuella liknande situationer för andra i framtiden.

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i dagarna haft liknande med min 25hk mercury och det var sprickor i gummislangen från bensinfiltret ner till förgasaren,en ny slang och motorn går igen perfekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trådskaparen här som fortfarande har trubbel :-( Böt ut allt innan bränslefiltret men problemet kvarstod... Jag skapar en ny tråd med samma namn men med ett tillägg för att säkra att folk ser att problemet inte är löst. Alltså slut på denna tråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...