Saltoe31 0 Postad 14 Augusti , 2013 Hej, Jag har en Volvo Penta KAD44 som senaste turen visade 95 grader vilket är lite högt. Har fått förslag från en serviceverkstad att börja med att kontrollera om tempmätaren verkligen visar korrekt värde. Verkar vara vanligt att så inte är fallet. Någon som har ett förslag på hur man enklast kontrollerar om tempmätaren visar korrekt temp ? Exempelvis att tappa ur lite kylarvätska via avtappningsskruven och provmäta den. Skulle det ge samma temperatur som kylarvätskan har vid givaren? /Robban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 15 Augusti , 2013 Spontant skulle jag nog kolla upp var givaren sitter och mäta mot godset med en ir-termometer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saltoe31 0 Postad 15 Augusti , 2013 Hej, Låter som ett bra och enkelt förslag. Givaren tar förstås temp från kylvätskan.Frågan är hur stor temperaturskillnad det är att mäta på utsidan av godset som du föreslår mot att mäta kylvätskan på insidan.Givaren sitter i sidan av termostathuset. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Augusti , 2013 Finns det någon slang som leder vatten från/till termostaten som kan förväntas representera termostatens och motorns temp. Jag brukar ha stektermometer som kan sättas mot slang och viras fast med en isolerande trasa t.ex. De har rätt bra noggrannhet och med isolering ger den efter en stund samma temp som vattnet i slangen. Med sladdlös termometer kan du se från styrplatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Saltoe31 0 Postad 16 Augusti , 2013 Har nu provat alternativet IR-Termometer. Riktade den mot termostathuset precis bredvid platsen där tempgivaren sitter . När motortempmätaren visar 80 grader visar IR-Termometern 71,6 grader. Frågan är ju hur bra en IR-Termometer egentligen är på att avläsa temperaturen.Sen är frågan om termostathusets gods är kallare än glykolen inuti den.Hade kört en halvtimme innan mätning för att godset skulle hinna bli varmt. Toleransen på IR-termometern anges till +-2,5grader. Testar man mot huden visar den 33,4 grader.Lägger man på 2,5 grader så hamnar man på 36 grader ungefär vilket kanske stämmer på kroppstemperaturen såvida man inte har feber. Utgår man från samma feltolerans så borde termostathusets temperatur vara ca 74 grader i mitt fall. En skillnad på 6 grader mot vad temp-instrumentet visar.Vågar man lita på att motortempen är 6 grader lägre än instrumentet visar? Känns lite osäkert trots allt med denna mätmetod. Helst skulle man vilja mäta glykolens temperatur med stektermometern men den är ju inte så lätt att komma åt på rätt ställe. Att mäta i expansionskärlet lär ju vara värdelöst. Hur gör dom på Penta verkstäderna ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NimbNovan 2 Postad 16 Augusti , 2013 Har samma funderingar men omvända problemet (tempmätaren visar för lågt). Är också inne på att IR-mätaren visar lite för lågt värde, typ 5-6 grader, då man mäter på utsidan termostathuset. I mitt fall visar mätaren 60 grader då jag mäter runt 75 med IR (se tråd från idag om KAD43). Man kan mäta resistansen på givaren för att se om den är ok, vilket jag testat, men det verkar trubbigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 16 Augusti , 2013 Kan inte ett alternativ vara att lossa givaren och testa den i en kastrull med varmt vatten? Antingen genom att du också tar med instrumentet hem (eller köper ett billigt på Biltema) eller genom mäta motståndet vid olika temperaturer. Tror för övrigt stt huden är kallare än 36 grader. Testa hellre termometern mot något som du vet temperaturen på, t ex en bordsskiva inomhus i rumstemperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser