Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Mikaelma

Ryds?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn som har funderat på att köpa båt under en längre tid och nu ser det ut att äntligen bli av. Vi har ingen större erfarenhet av båtar tidigare och har därför ännu inte kommit på vilken båt vi skall köpa. Vi är nu intresserade en båt i 200000 - 300000 klassen och sneglar på Ryds 695 alt. en äldre Ryds 23dc. Vi antar att vi kommer att göra kortare dagsutflykter, men även en och annan helgutflykt och behöver därför kunna övernatta i båten.

Vilka fördelar respektive nackdelar ser ni med dessa båtar och framför allt vilken skulle ni föredra? Finns andra liknande alternativ?

Tack på förhand!

Mikael

.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

vi hade en Ryds 23 WA (ok, lite skillnad mot DC absolut, men totala storlekarna desamma) i samma syfte, dagsturer och nån enstaka övernattning.

Övernattning var absolut inte att rekommendera, även om jag installerat toa så blir det helt enkelt otroligt trångt på alla sätt. Att sova ute under kapell är inte särskilt roligt, i alla fall inte något jag gillade. Blött, fuktigt, kallt och ljust = jag fick väl 4h sömn. I vår WA kunde man inte stå nere under däck, dvs min fru fick byta om utomhus - det uppskattades inte. En vuxen och ett barn gick utmärkt, men mer än så och alla springer på varandra, förvaring ett mindre h-e. Visst, lever man spartanskt och van vid cykelsemester i tält - så går det ju bra, för det är liknande upplevelse.

Det resulterade i att vi bytte till en 8m amerikansk mid-cabin - vilken otrolig skillnad på alla sätt. Jag skulle snegla lite på säg Sea Ray 240 eller t.o.m. 260 om jag var du, eller motsvarande Wellcraft, Glastron, Four Winns osv. - planlösningen mycket bättre, du får ut mer yta totalt sett och det finns t.o.m. möjligt att ha en liten dinette nere om det är trist och regnar. Två vuxna och två barn går utmärkt i de här båtarna. Priserna är klart överkomliga.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att det finns en värmare att köra nattetid och när det blir fuktigt ute, har värmare och det är skööönt då sover du ute under kapell utan problem. Våran familj har bott en vecka i våran ockelbo DC 21 a iår, två tonåringar och frun och jag. Trångt ja visst men funkar om man håller ordning på alla saker i båten, var och en har sin plats. Och utan värmare skulle det aldrig gå. Sen tycker jag du ska satsa på en inombordsmotor, ( min favorit och åsikt ) lugn och tyst gång, blir större ytor röra sig på du slipper motorbrunnen, svårare stjäla en inombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som båtmarknaden ser ut nu så finns det ingen anledning att lägga mer än max 200k på en första båt. Som tidigare skrivit ska ni sova i båten så är det en fördel med en värmare. När vi hade 2 mindre barn så hade vi en bayliner 22 fots midkabin den uppfyller kraven även för vattenlek dvs dra ring mm, man får plats för gummijolle på badplattformen mm. Inget fel på äldre båtar finns många bra med nya motorer o drivlinor så fokusera inte på årtalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era input! Vi tittade i ett tidigare skede på en amerikanare men resonerade då att dessa båtar oftast är törstigare än exempelvis rydsbåtarna, vilket förutom högre bensinpriser också skulle innebära en mer svårsåld båt den dagen det är dags att sälja. Mest pga dessa anledningar sneglar vi nu på bla Ryds 695 och 23 dc och Uttern d68. Synpunkter? Någon med erfarenhet av dessa båtar?

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...