Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Tobbebson

Motorer

Rekommendera Poster

Hej, i mitt sökande efter första båten så uppstår de lite frågor då jag inte är så erfaren av båtmotorer!

Hur är inombordare kontra utombordare? Driftsäkerhet, lättmekade, bränsleåtgång osv? Alltså för och nackdelar mellan dom?

Tacksam för svar!

Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att generalisera.

Det finns bättre och sämre av båda.

Utombordare brukar bli stulena oftare än inombordare.

 

Vad är det för båttyp du är ute efter.

Blir lättare att svara om du ger lite mer info.

Planande motorbåt.

Långsam motorbåt.

Segelbåt.

Öppen,ruffad,osv....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat lite på daycruiser varianter, som Bowerider!

En planande motorbåt alltså som gör mellan 25-40 knop typ!

Är ute efter en båt både för dagsturer och för vattenlekar som wakeboard!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inombordare är billigare per hästkraft, tyngre, ej stöldbegärliga, äldre i konstruktion, svåra att plocka hem över vintern. Rent generellt sett, det finns undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En observation efter många år i skärgården.

Folk med utombordare tenderar köra mer än folk med inombordarna.

Speciellt vid vattenlekar som wakeboard.

 

Säger inte att det är rätt, bara att jag uppfattar att det är såwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tagit utombordare, lättare att meka med o göra iordning för vinterförvaring. Dom nya utombordarna är förbluffande tysta o bränslesnåla. Inombordare dras med en hög egenvikt, vilket gör att du behöver mer pulver än utombordaren. Ex. om man (som jag) får ett oljeläckage så kanske motorn behöver lyftas ur båten för att komma åt ordenligt.

På minuskontot för utombordare är förstås högre självrisk o stöldbegärlighet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren/tipsen!

Jag har ju alltid haft lite sämre tankar om inombordaren, i.o.m att den känns mer svårmekad och att den är dyrare i drift!??

Men det är iaf inte så att den är mindre driftsäker o dyrare i renovering?

Eftersom att jag är ute efter en beg. Båt så är väl risken att få en nyare motor inte så stor!

En båt jag kollat på är en oldenburg 17 med en 4takts 50hp

Mercury motor, men jag är lite orolig att den inte aka orka med vattenlekar som wakeboard med lite folk i!?

 

Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är en vän av inombordare. Jag tycker det är snyggare samt om man köper en äldre båt så får man garanterat en 2 takts utombordare som säkert går fort men väsnas en del.

 

En äldre båt med en V6 eller V8 ger bra med pulver samtidigt som den går tyst, är hyfsat enkel att laga samt inte allt för dyr om man Gud förbjude behöver renovera den. Finns dessutom alltid delar att få tag på.

 

Dock är det säkert lit dyrare att serva en sådan båt än en gammal 2 takatare. Ev drar den även något mer bensin men det tror jag är marginellt. Särskilt om man inte köper för stor båt utan nöjer sig med 20-23 knop.

 

Men det är klart jämför man en inombordare från säg -90-95 mot en modern fyrtakts utombordare på 150-200 hk då är ju utombordaren grym. Men då får man ju slanta upp ganska mkt mer pengar oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wakeboard vet jag inget om men jag åkte nyligen wakeski efter en Utter 520 (tror jag) som hade en 80 hk 4-takt och det gick bra med 2 pers i båten. 50 hk låter lite om flera ska åka med i båten samtidigt som du drar en åkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...