heckles 0 Postad 13 Augusti , 2013 Hej, Kollar på en Uttern 5500Dc. Vad bör jag tänka på? Några kända problem? Sitter en 90hk 4-taktare från mercury på den. Båt och motor från 2001. Säljaren vill ha 149.000kr, verkar det vettigt? Mestadels kommer båten användas av 2 vuxna och 2 barn på 6 och 8 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heckles 0 Postad 16 Augusti , 2013 Någon? Förvånar mig att ingen har någon åsikt om detta ekipage..? Motorn är som sagt en Mercury från 2001, en fyrtaktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 16 Augusti , 2013 Uttern är mig veterligen en kvalitetsbåt. Detsamma gäller motorn en mercury 4-takt från 2001 ska nog inte vara några problem bara service och underhåll är gjort som det ska. Sedan skriver du att ni är 2 vuxna och 2 barn och då antar jag att det endast är för dags/bad/fisketurer ni ska använda båten. Övernatta 4 pers i en dc på 5.5 meter kräver ett enormt intresse/tålamod och en fantastiskt förstående partner!! Prismässigt har inte jag en aning, men du får ju sondera terrängen och kolla runt vad liknande båtar genererar. Ingår det trailer är ju det en klar fördel då du säkert får dra denna efter din bil om du har drag. kolla att kapellet är bytt eller i bra skick, är det från 2001 är det garanterat dags att byta. Övrig utrustning som gps/ekolod m.m Lycka till Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heckles 0 Postad 20 Augusti , 2013 Tack! Det ingår vagn, men har framkommit att det är skador på kapellet som är lika gammalt som båten. Prutbart hoppas jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Augusti , 2013 Uttern var mycket bra båtar åtminstone då de tillverkades i Sverige. År 2001 ocsh ett stycke frammåt är tillverkad i Sverige. 2001 kolla att den inte blvit gul i plasten. Speciellt vid de delar som legar nedåt då den var i formen. Typ relingskant mm. Ett problem som fanns runt 2001 och något år frammåt. Kan gå att polera bort. Annars kommer du nog inte hitta några uppenbara fel på den båten om tidigare ägare skött båten normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 21 Augusti , 2013 Spontant tycker jag priset är något i överkant. Såväl båt som motor är trots allt 13 år gamla vid nästa säsong, då de är dags att ta i bruk..., är det dessutom mindre defekter, det behövs nytt kapell, stor service, lite allmänt skamfilat..., tja, då tycker jag det borde finnas rätt ordentlig prutmån. Som tidigare komentatorer redan konstaterat är det en liten DC. Övernattning är inte att tänka på, om man inte vill ligga i fosterställning där framme. Utrymmet duger bättre till att stuva undan grejer i - och kanske som solskydd för barn som kan vistas där under dagsturer. Tror inte att det ska vara några större problem med Uttern 5500DC. Däremot vet jag att Uttern hade problem med skroven några år in på 2000-talet, men då med den faceliftade D55. Tydligen något tillverkningstrassel. Skroven var helt enkelt inte raka, utan konvexa (eller om de var konkava?). Hur som helst gav det upphov till riktigt otrevliga sjöegenskaper. Går säkert att läsa mer om detta om man googlar lite. Ev, vet någon här på maringuiden mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 21 Augusti , 2013 I enstaka fall så var skroven skeva. När företaget skulle effektivera tillverkningen så lät man båtarna liggare kortare tid i formarna. Det resulterade i att man lyfte upp dem innan de hunnit torka ordentligt. Vissa båtar blev då skeva. Hade en god vän som jobbade där under dessa år. Drabbade bara några enstaka båtar, ska visst ha blivit utbytta och skrotade, men kan vara värt att ta i beaktning. Tydligen så kändes de tydligt när man körde dem, de var lite nervösa i vattnet och låg ofta lite snett i vattnet. 149´kr låter dyrt. Speciellt med slitet kapell. Men klart en fin obromsad trailer är (EU vagn) är värd ca 8000 kr. En bromsad är värd 12-15´ beronde på skick och årsmodell. Tror mer 100-130' är ett mer realistiskt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 21 Augusti , 2013 Blev det inte någon rättsprocess över det där? Har för mig att missnöjda båtägare stämde tillverkaren tillslut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heckles 0 Postad 21 Augusti , 2013 Tack för er input. Jag kommer ge ett bud som ligger ordentligt lägre, för som sagt den är inte ny och säljren verkar ha problem att bli av med båten, kanske p.g.a priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 21 Augusti , 2013 Kvalitetsproblemen började när de amerikanska ägarna vill ha ut mer vinst och efterfrågan var så stor att man fick problem med leveranstiderna. Före detta var Uttern ett mycket bra fabrikat och troligen är 2001 i detta fall en bra båt. Det jag beskrev som gulnander är styren i plasten som inte härdat klart samt i för stor mängd. Gulnaden kom realtivt snart och är den båt du kikar på inte gulnad så är den fri från detta problem. De 55 or som var sneda hade en felaktig balk men det var flera år senare än 2001. Får du ett bra pris är nog båten ett bra köp. Jag är hyffsat med på Uttern då jag har min andra nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sagitario 11 Postad 22 Augusti , 2013 Tycker tidigare inlägg gällande övernattning i fosterställning var överdriven. Det går alldeles utmärkt att sova några nätter i den. Jag är 182cm och kan sträcka ut helt! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heckles 0 Postad 22 Augusti , 2013 Tack! Ska iväg imorgon och kika på båten. Den ligger på land men jag har begärt en provkörning (säljs av firma på uppdrag av ägaren). De har nog haft sin beskärda del av skambud verkar det. Jag är själv under 1.80 så det funkar nog med övernattning om det kniper, men det är inte det primära behovet. Ruffen kommer användas främst som koja/krypin till barnen. De kryper in under främre sätet på den styrpulpetare vi kör idag. Ser inte så bekvämt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser