Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Amanda31

Köpa båt utomlands

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att köpa båt utomlands, typ i Medelhavet, Baltikum eller andra delar av Europa? Vilka webbplatser finns? Besvärligt att ta hem båten? Prisläge och skick på båtarna? Vilka länder är bäst? Kan man lita på försäljarna? Etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet. Men det finns de som gjort det...

 

Använd sökfunktionen så har du många inlägg att läsa.

Och gissningsvis är väl stora mäklare mer ärliga än de mindre?

 

När jag tittade efter båt brukade jag fråga om VAT.

De mäklare som omedelbart hade dokument från första ägaren eller sa att det inte fanns dokument tyckte jag verkade trovärdiga. Andra sa att det behövde jag inte bekymra mig om eftersom det var en fråga för första ägaren? En mäklare erbjöd sig skriva ett eget intyg och menade att det visade hur seriös han var... oseriöst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har heller ingen erfarenhet men är just hemkommen från Alicante där jag tillbringat 2 veckor på segelbåt. 

Alicantes hamn är hyfsat stor och där ligger båtar ungefär från 20-100fot. 

Det första man reflekterar över är att de flesta av båtarna är dels riktigt dåligt underhållna och dels tagit enorm stryk av solen. 

Detta gäller såklart inte alla båtar, de större har ju personal som inte gör något annat än att sköter om båtarna. 

Det finns säkert fullt med annonssajter runt medelhavet men i hamnarna tycks det vara fullt med mäklare, bara just nere där vi låg fanns det flertalet båtmäklare. 

Jag vet inte om jag har rätt uppfattning men det verkade vara betydligt billigare än i Sverige. 

Kan nog ha något med spaniens ekonomiska läge att göra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om skicket. Solen och sand tar hårt i Medelhavet...

 

Men det finns fynd, dvs låga priser. Mäklaren på en båt, 40 fot, sa att ägaren efter ett drygt år nu var redo att släppa båten för lågt bud. Bra?

Nja, motorn läckte olja rejält, generatorn ( en separat Onan ) hade skurit och seglen var slut. Ägaren hade en BILLIG kajplats framför klubbhuset. Han betalade bara 2,100. Fast euro... per månad...

 

Fick intryck att den nya ägaren förväntades ge närbeläget varv en stor check. För skicket togs mer upp som fakta, ej ett större problem?

 

Jag övergick till att titta på båtar i Frankrike och framförallt engelska kanalen, Nederländerna och England. Det ligger många nyputsade båtar i norra Tyskland också...

Bjuder du på 20 st båtar får du napp på ca 4 st gissar jag? Köparens marknad? Lättare att segla hem också - än från Medelhavet i en båt du inte känner? Plus att du slipper franska tullen?

 

Jag tror nämligen att en del privatpersoner i England och Frankrike tar båten för charter, de kan tydligen skjuta upp momsbetalningen då? När jag sedan ska köpa av en privatperson så hade några mäklare jag talade med uppgiften till mig att den nyligen förvärvats men då den visat sig lite stor/lite för liten så ville ägaren snabbt sälja igen, bra för dig

 

Moms utgår inte igen vid köp inom EU mellan privatpersoner. Detta är inget stort problem i Sverige men om franska tullen frågar om moms någonsin har betalats på din båt är det ju bra att ha ett svar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har köpt segelbåt i Spanien.

Båtar är i varierande skick.

Säljare lika så.

Långt hem.

Bästa landet överlag tycker jag är Holland.

Fint skick, nära hem och ett bra skydd för både säljare och köpare om man köper via mäklare.

Har ej köpt båt i Holland men såhär har jag fått förklarat att det går till.

Köpare och säljare kommer överens om ett pris.

Sen görs en besiktning de fel som hittas betalar säljaren om han inte påvisat dessa innan.

 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt på Irland utan problem.Viktigt att tänka på är att båten är CE märkt om du köper utanför EU och båten är nyare än 1997 (årtalet osäkert)

Om du köper en båt överstigande 12X4 ska den registreras i Transportstyrelsen fartygsregister och för att göra det ska det finnas en fullständing ägareförteckning från varvet till nuvarande ägare, utand detta kan den inte registreras i fartygsregistret. Detta är nog den viktigaste saken att kolla, annars får du onödiga problem.

Båten ska då också skeppsmätas vilket sker av en fartygsinspektör på Transportstyrelsen. (lite intressant när det är en entypsbåt och du har alla papper och de springer och mäter med måttband, typ 1800 talet)

Finns flera sideor där du kan få besättningar som hjälper till med hemsegling både som gastar och som ren transport. Jag segade hem från Irland (Kinsale till Stockholm på 10 dagar efter stopp och övernattning i Holtenau)

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...