Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Platon

Var sitter generatorn på min Johnson 70 HP

Rekommendera Poster

Hej!

Ny på båtar och har tänkt att montera ett skiljerelä då jag tänkt att sätta in ett förbrukarbatteri. Vad jag förstår så ska en sladd från relät kopplas till generatorn, D+ någonting. Hur ser generatorn ut?

Bifogar en bild på min motor 2 takt utombordare Johnson 70 HP från 2000. Är det grunkan i mitten på bilden ?

//Rookie

post-10025957-1394237609,8921_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grunkan i mitten på bilden är startrelät. Styrs med en liten ström från startnyckel, sluter en kontakt som släpper fram en stor ström till start motorn som sitter till vänster. Generatorn sitter under svänghjulet. Hjulet högst upp med kuggar för startmotorn. Generatorn har inte som på en bilgenerator elektriskt styrd magnetisierad utan magnetiseras med permanentmagneter i svänghjulet. D+ saknas därför. Det bör ändå gå att ansluta ett skiljerelä. Någon annan kan säkert tipsa om hur. Men, kolla hur många Ampere generatorn lämnar. Ofta är den klen på utombordare, så om du inte kör väldigt mycket måste du kanske ändå räkna med att ladda från landanslutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Är himla dålig på båtmotorer så ni får rätta mig om jag är ute och ror... blush Har precis påbörjat min bana inom flytetyg tack vare ett inköp av båt med utombordsmoror och tillhörande rackel; bilar och andra fartyg är annars det jag kan lite mer. Kan man inte helt enkelt sätta, beroende på hur många trådar som kommer från generatorspolarna, in dioder och driva reläspolen? Menar då före stora likriktarbryggan. Det blir ju som en D+ men inte i egentlig mening... Har du nåt kopplingsschema på din motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det som ett tändningslås med kontakter som kopplar vidare 12-volten från batteriet - till nåt vad det nu kan vara? Ursäkta min okunskap men vet inte hur panelerna är beskaffade i båtar. Om så, ja då funkar det ju fin fint =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Manualen säger 16 A så visst, lite klent kanske. Är mest ute efter att sätta ett cigguttag och kanske någon kontakt till, mest för att mecka och lära. Ville då helst göra detta med ett separat batteri.

Men det kanske är så att batteribanker etc inte är något för små pulpeter med tekniknördiga skeppare som en annan;-). Tack för ditt svar iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på hur du använder båten är ett förbrukningsbatteri inte särskillt användbart. Spara vikt och pengar. Kör med det batteri du har och nöj dig med detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...