Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Brandberg

Trim/tilt problem Yamaha 50hk 2 takt

Rekommendera Poster

Har fått problem med trim/tilt på min gamla Yamaha från tidigt 90 tal

Pumpmotorn jobbar bra men den vägra sänka. Att höja är inget problem dock.

Har kollat så det finns hydraulolja och slår som de ska.

Någon som har varit med om liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hör du att den försöker nedåt eller är det helt dött åt det hållet? 

Du har ett relä för att köra ned och ett för upp. Är det helt dött kan du prova att byta reläna med varandra så borde den enbart gå ned men inte upp. 

Ett av mina relän dog förra året (Yamaha) har ett över liggande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn jobbar som den ska åt båda hållen men det verkar som att det är någon ventil som inte öppnar eller stänger?

Jag va inne på att det skulle kunna vara ett relä också men då borde ju inte motorn jobba alls när jag försöker sänka den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är till hälften landkrabba men har dock en fin plastbåt med styrpulpet =) Undrar bara hur systemen för trim/tilt är byggda. Är det så att du har en hydraulpump med en eller kanske två hydraultuber. Kanske då också dubbelverkande, d.v.s. det går in en slang i övre och nedre delen av tuben. Du bör då ha ett ventilpaket som styr riktningen på flödet till tuben och en motor som startar samtidigt. Kanske du skulle mäta spänningen på ventilpaketet som förmodligen är 12 volt och har någon typ av solenoid som elektriskt ser till att flödet styrs. Kan inte tänka mig annat än att det handlar om fel i flödesriktningen i ditt fall - pumpen verkar ju fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en ensam cylinder som sköter höj O sänk. Ska lyda ditt råd och mäta spänningen in till ventilpaketet.

Tack för tipset

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det finns några elektriskt styrda ventiler i trimmet. Upp/ner brukar ändras genom att med reläer uppe vid motorn polväxla elmotorn som driver pumpen, så att den går åt andra hållet.

Kolla oljenivån och att du inte fått in vatten i trimmet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, som skrivet, eller sagt som man brukar säga, så var jag ganska ovetande om hur de är byggda men nu vet jag också och förstår tack vare Guesstson.yessmiley

Brandberg, berätta gärna vad du kommer fram till då du kollat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lovar att återkomma så fort jag får löst problemet. (Helst innan hummerfisket)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en release skruv, släpp ned motorn med den och kolla oljenivån efter det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en release skruv, men nivån skall kollas med motorn helt uppfälld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt, men om han släpper ned den så vet vi ju att den går ned och inte hänger på en transport/trailer klack....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig av nödsänkningen några ggr det senaste när jag har behövt  köra med båten.  När jag skruvar på den så sjunker motorn jättefint. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...