Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
motorknasen

Bästa DC båten?

Rekommendera Poster

Hej behöver hjälp. Ska köpa båt. Är begränsad i bredd till 2,25. Vi vill ha en Dc med utombordare Pris mellan 140-170 000kr tittat på Uttern 5500/d55 och ryds 570dc samt Yamarin 59 dc vilken är bäst? är ju lite skillnad mellan båtarna pris, motorer o.s.v båten ska användas på västkusten.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en Uttern D55 från 2003 med Mercury 115 4-takt och är supernöjd! Drar 0,7 l/nm vid marschfart 26 knop. Har 80-trailer till och den är väldigt lätt att ta i och ut vattnet. Har varit en sväng ner till Danmark i sommar andra året i rad. Men köp 115hk då 90 är i klenaste laget!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

De båtar du nämner är likvärdiga i kvalitet, bra kvalitet!

Det gäller för dig/er att hitta den modell som ni trivs med bäst vad gäller planlösning, hur lätt båten är att vistas på, enklaste kapellet (vissa kapell måste man vara ingenjör för att få ihop) osv. Fyrtakt är ju ett tips. Undvik exemplar med för klen motor!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hyrde en Yamarin 59DC med en 115 hk Yamma fyrtakt innan vi köpte vår 64 dc. Jättetrevlig båt som går toppenbra i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den storleken så är varje centimeter viktig och Yamarinen är något större. Jag tycker dock inombordare och det har ju inte Yamarin. Utterns skrov är lite till åren på gott och ont men mig veterligen så har yamarin ett sportigare skrov så klarar lite mer fart och sjö en uttern. Jag hade en styrpulpetare men d55 skrovet å den gick bra upp till 30knop sedan gick hon för högt och börja bli lite insabil. Har en förmåga att gå lite stampigt jämfört men Yamarin (5,9m pulpetare) Men känns väldigt trygg för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...