Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
KatinkaBille

Masten på lastbil eller på däck genom kanalerna?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av att gå kanalvägen till Medelhavet med masten på däck? Vår båt är 10 m och masten 12 m. Ska man låta den sticka ut lika långt i både för och akter, eller hålla fören fri och låta masten sticka ut 2 m där bak? Eller ska man skicka masten på lastbil istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Katinka!

Kan bara berätta min erfarenhet. Vi gick från Marseille och skulle masta av i Port Napoleon. Masten skulle skicka med lastbil til Amsterdam. Det slutade med att vi fick ta ner masten själva, fick hjälp med pengar i vänsterfickan av en kranförare. Sedan lade vi masten på däcket . Hittade lite plast i skrotlådan, perfekt att skydda masten med. Varvsfolket ville förs ta betalt för  det jobbat att linda in masten, då blev vi arga! De tog hutlöst bra betalt får två träbitar som vi använde som stöttor på däcket.

Masten stack ut ca 1 meter  fram och 2m bak. Det var aldrig problem med det. Enda problemet var att vi var tvungna att lägga till med styrbord i alla slussarna hela vägen. Eg. inga problem det heller då det ju är högertrafik.

Jag flög ner sedan till Amsterdam, jag seglade bara upp till Lyon, å sedan mastade jag på där. Men...det var väldigt svårt att hitta en mastkran!!! Det slutade med en snäll kille som hade varv och en fyrhjuling stor maskin med kran. Den kranen var i kortaste laget men killen var hjälpsam och efter lite bök så funkade det.

Så boka in ordentligt med kranar om ni skall masta på/av själva.

Bif bild, hoppas båtägaren förlåter mig, jag har inte frågat om bilden. Vi är i Port Napoleon. Killen till höger är undertecknad.

post-22282-1394237611,2539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det går bara lägga upp en bild i taget. Här har vi lämnat hamne å är på väg uppför Rhone floden. Den första bron några mil norrut. Man ser träbitarna som hade väldigt högt kilopris.

post-22282-1394237611,2777_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, alla blir lyckliga efter sin fason. Och vi håller på att snubbla omkring i europas kanaler i två år för att, kanske, gå ut i Port Napoleon våren 2014. Eller, kanske, vända hem igen. Vilket innebar att mast och rigg fått vila i Travemünde. Och inte bara riggen! Allt övrigt som har med segling att göra har vi dumpat i lagerlokal i Lübeck (gummidinge, snurra, livbåt, segelsäckar mm mfl.) Allt för att göra kanallivet så trivsamt som möjligt ombord. Utrymme är Kung! Våra ungar måste tidvis få plats ombord. Och våra pågastande vänner.

Kanallivet är skitkul...men Medelhavet hägrar. Den som lever får se.

http:/www.mah-yann.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avmastning i TRavemünde 1200€ (proffs gjorde allt). Mast- och riggförvaring i Travemünde 20€/mån på årskontrakt.

Förvaring av segelprylarna i lagaerloka i Lübeck (Freiraum24) 30€/mån på årskontrakt.

Transport av mast, bom och rigg och segelprylarna till Port Napoleon: 50€/meter mastlängd, dvs med vår mast 600€.

Kanske låter dyrt det här, men i vårt fall nödvändigt och värt varje euro.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...