Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
hanilu

Motor och drevbyte, vilken propeller?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi funderar på att byta motor i vår Comfortina 32 och ersätta den 30 år gamla VP 2002 och S-120 drev, mot VP D1-20 med ett S-130 drev.

Har försökt hitta info om vilken propeller som är lämpligast. Kan vi använda vår gamla 2-bladiga folding propeller? Passar den?

Har ni tips eller erfarenheter av VP D1-20 med S-130 drev, så tas dessa tacksamt emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla propellen borde passa perfekt om den passade den gamla motorn då de har ungefär samma effekt, dvs ca 18 hk. Detta dessutom därför att toppvarvtalet för gamla motorn skall vara 3200 och på den nya, 2800-3200. Utväxlingen i gamla 120S-drevet är 2,2-1 och i det nya 130S är 2,19-1. Företag som Drevia eller vilken ÅF för V-P som helst borde kunna bekräfta detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ett liknande problem för ett par år sedan, fast med rak axel. Finns en tråd om det här. Men mitt tips är att du kontaktar någon som är riktigt kunnig. Jag hade stor hjälp av Rodahls. Kunniga och mycket hjälpsamma (kanske givet att man köper propellern hos dem). De säljer både nya och begagnade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar så mycket för era svar. Någon som har egen erfarenhet av VP D1-20?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vikten, risken är att den nya motorn är för lätt och du behöver stega upp till D1-30 för viktens skull. Då behöver du garanterat en annan propeller.

Jag skulle ändock be en propellerexpert räkna på detta, då det förmodligen är natt och dag mellan din gamla propeller och en ny, speciellt om du går upp på trebladigt (som faktiskt går bra att backa med). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skiljer 9 kilo i vikt (inkl. drev). Så antar att det är relativt försumbart. Måste kolla upp att det får plats. VP D1-20 kommer 3,4 cm längre mot fören.

Undrar hur det är med motorbäddan. Ser på Volvos hemsida att de har konsoler för att ersätta MD7, men hittar inte att det finns för VP 2002?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...