Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
simino

Bränsleåtgång 30 fot, alltid mer än 2 L/distans?

Rekommendera Poster


Håller precis på att sälja en 30fotsbåt med dubbla V8or INTE pga av drivmedelskostnaden utan för att den var i behov av en del underhåll som en annan driftig kille ska ta hand om.


Jag har kört två säsonger och skulle tro jag förbrukat 3,5l/dm. Budgeterade 15K/säsong i bränsle.


När folk, häpna av de faktum att min båt har TVÅ v8or, frågat om förbrukningen har jag alltid svarat 5liter och när följdfrågan/konstaterandet; det blir dyrt kommit har jag svarat att det är bara ett problem om man inte har råd.


 


//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående bränsleförbrukning på 15k så är det ju ingenting i förhållande till de som kappseglar. Där köper man ofta segel för mer än 15k per säsong. Sen tillkommer alla andra utgifter i samband med race.

Apropå Forgus inlägg om hur mkt bättre det är att driva runt i 3-4 knop...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar 14-20000 kr att ha en husvagn uppställd på Öland en sommar. Pengar jag hellre lägger på båtåkande. Men visst svider det lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis summerat ner dieselkostnaderna hittills i sommar.

21,800 kr med vår Aquador 28, och ”Gött” har det varit cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är ju bra priser på beg båtar nu och det finns några fina Coronet 32 OF till salu fler hundra tusen mindre än för bara två år sedan, Du får några liter med bränsle för den prissäkningen sista åren! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte ny båt i vintras, efter en sommar med mycket åka så har jag snittat 1,7 l/nm. Under färd kan jag konstatera att den drar 0,6 l/nm i 5 knop, 3 i/nm i 12 knop samt 1,9 l/nm i 25 knop. Allt enligt EVC-instrumentet.

Båten är en Forbina 10 000 med VP330. 

I år innebär det att kostnaden för att ha kört 630 nm står för hälften av den totala kostnaden vilket uppgår till ca 40 000 SEK inkl Bränsle, båtplats, försäkring, vinterförvaring samt skötsel (service mm) Då är inte värdeminskning/alternativ ränteintäkt ej medräknad.

För 6-7 veckor i båten är det riktigt billigt, om nästa sommar blir en skitsommar är det inte riktigt lika roligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitbra det där med bara ett problem om man inte har råd. Väldigt ödmjukt ;-)

Ska lägga den på minnet :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, om jag räknar rätt så innebär det att du räknar med att åka ca 250 nm på en hel säsong. I så fall förstår jag bättre att man har råd med storslukande motorer, för mig skulle det verkligen kännas som en begränsning om jag inte hade i min budget att kunna åka mer. Jag vill känna att jag har ekonomiskt utrymme att köra närmare dubbla den sträckan om andan faller på. Under 400 nm vill jag inte budgetera för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår 21 fotare på 2 ton med helt ny V8 Volvo penta drar 0,4 l/nm... I 2 knop. B-) Men 1,5 l/nm i 23-28 knop. Med tung packning i planing mellan 1,7 och 1,9 l / nm. ''Smakar det så kostar det''. :-/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte helt säkert att du misslyckas i att förmedla din lycka. Kanske det är många som förstår hur lycklig du är. Själv har jag inga problem att tänka mig in i och förstå hur du känner.

Det handlar mer om att vi är olika personligheter, våra personliga preferenser kan även ändras över tiden.

Jag har seglat. Seglat mycket, haft 4 segelbåtar genom åren, familjeseglat och ensamseglat, kappseglat med besättning och short hand.

För några år sedan kände jag dock att jag seglat färdigt och bytte till motorbåt (har även haft motorbåtar tidigare mellan varven, intresset för segelbåt/motobåt har gått i vågor....) Nu tycker jag det är mycket roligare och mer avkopplande att köra motorbåt. Det är inte omöjligt att intresset kan skifta igen, segelbåt är ju mycket enklare att manövrera vid tilläggningar etc. Den går ju alltid dit man styr även när man smyger fram, både framåt och bakåt (såvida det inte är långköl med rodret i akterkant på kölen vill säga, då kan backning vara spännande), den driver inte mycket i sidled. Motorbåt ställer ofta lite högre krav på sjömanskap vid manövrering.

Å andra sidan är det mycket skönt att slippa tråkjobb med av- o påmastning. Att hålla på med stående och löpande rigg har jag alltid tyckt varit ett nödvändigt ont. Nej, för dagen saknar jag inte segling alls. Motorbåt känns mycket roligare.

Kanske inte MotorbåtsSnack innebär bästa förutsättningarna att förmedla seglarlycka heller? Kanske lite som att försöka sprida lyckan över att äga en Volvo i ett SAAB-forum?smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran 22 fotare med D3 diesel drar lite mindre. 0,59 i 22 knop. 0,67 i snitt under en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, lyckan sitter inte i masten som många kanske tror. Seglare är dock stolta över den heliga saken som på nåt sätt kan driva fram båten i högre farter än hjälpmotorn. Tråkigt med påmastning för att inte tala om avmastning. (Nån avkastning blir det inte som telefonen envisas med. Varför är alla sjötermer borttagna ur telefonens ordlista)

 

Vi jämför gärna på vanligt sätt längden eller rättare höjden med grannens och blir avundsjuka på den med dubbla spridare och flera meter längre.

 

Kul att se att en seglare funnit lyckan utan pinne. När jag blir gammal tänkte jag skaffa en snipa. Dom går bra att köra långsamt med också om man inte har så stark motor.

 

Eller så struntar jag att masta på och kör utan balanspinne. Det lär visst rulla duktigt utan den.

 

Långfärder får läggas på hyllan. Eller lite extratankar.

 

Beträffande hur fort man tar sig fram så verkar skillnaden mellan en liten motorbåt med V8 och vår seglare inte vara så stor som trodde. 12 knop mot våra 5. Kanske dags att gå tillbaka till pettersonbåten eller snipan. Spar på de ändliga resurserna också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Min budget har väl varit ngt flytande beroende på väder och vilka andra infall man får, men ca 300 nm har jag räknat. Här betalar jag landpris för bränsle vilket gör nån krona.


Luleå har många och nära utflyktsmål så man kan vara ute mycket utan att köra stora sträckor.


Man får helt enkelt väga in alla olika faktorer. I mitt fall var båten billig skulle jag köpa något bränslesnålt i samma prisklass och fortfarande rymma familjen var en Albin 25a närmast och då tog jag hellre kostnaden med denna båt.


Sen är det ju så att man kanske vill åka båt och åka utomlands och ha sommarstuga och en nyare bil och... Ja och skulle jag vilja det skulle jag inte kunnat tanka båten, det har för mig varit en prioritering.


Jag tror att om du är rädd att känna dig begränsad ska du inte gå för en båt som drar mycket. Då kanske det är bättre att betala lite mer ränta på ett lån och sen känna sig mer fri att köra. Kanske totalkost. för båtåret blir lika men du har åkt en nyare båt och du har kännt dig friare.


Och detta med båt är ju mycket kännsla och hjärta så man ska nog följa hjärtat så mycket man kan. Inom sunda gränser, Det är ju trots allt inte en riktig kvinna, båten :-)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Forgus31:

Lite OT här kanske men ändå; Åka utan mast gjorde jag faktiskt sista året. Det var en långkölad 27-fotare. Det gick alldeles utmärkt, lite mer rullning såklart men inte mer än en vanlig snipa tror jag. Segelbåtar är ju oftast ypperliga motorbåtar, går stadigt, lättstyrt och mycket snålt. Problemet som jag upplevde var istället alla kommentarer och tisslande o tasslande bakom ryggen när man kom in i hamnarna.

Titta, är inte det där en segelbåt, han har ingen mast! Varför har han ingen mast? Han kanske fått haveri? Han kanske inte kan segla? Kul i början men tjatigt på slutet.

Åter till Tråden;

En annan sak som iaf jag tycker spelar in när man funderar på båttyp o bränsleförbrukning är vart man kan ha båten någonstans. Om man tycker att det är ett självändamål att köra med båten så spelar det kanske ingen roll för då åker man ju omkring ändå och drar soppa. Om man däremot tycker att leva på båten i fina omgivningar är det viktigaste har det stor betydelse vart man kan få tag i båtplats. Om man kan hitta en plats som redan är ute i sjön eller skärgården så att säga, och inte behöver köra långt med båten för att komma dit man vill vara, sparar man mycket. Det är alltid mycket billigare att åka bil några mil till båtplatsen. Själv har jag idag båten ute på vischan. Kvällsturerna behöver egentligen inte bli längre än 0,5 M till andra sidan viken där ankaret kastas i för bad o lite fika och hem igen. Denna fina sommar kommer det nog inte att bli mer än 50 M skulle jag gissa. Då hade vi en semestervecka på lite olika ställen med ca 30 M plus någon helg och lite dagsturer på kanske 20. Med en förbrukning på i snitt 1,2 l och dieselpris på 17,- blir det 1000 spänn... Under sådana omständigheter har inte bränsleförbrukningen så stor betydelse.

Fundera alltså igenom hur du tror att du vill använda båten och vart du kan ha den.

Var inte rädd för att ha båten längre hemifrån. Om hamnen är vettig, man har bra förtöjningar och seriösa båtgrannar som har ditt telefonnummer så brukar inte det vara nåt problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...