Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
swedspec

TG7000 vs TG7200

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av dessa båtar. Skillnader? För och nackdelar?



Jag har börjat leta ny båt och har efter att ha provat en TG6500 fastnat lite för dessa.

6500 är dock i minsta laget varför jag kikar lite uppåt.

Tittar man begagnat så skiljer en hel del i pris mellan 7000 och 7200, givetvis av förklarliga skäl på ålder etc etc.

Men vad skiljer båtarna åt mer ur ren praktisk synpunkt, åkcomfort, bäddning m.m

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva skriver dom så här:

TG-7200 är en välbyggd och sjösäker båt. Bottnen är en produkt av en långvarig utveckling. Föregångaren TG-7000 var känd för goda köregenskaper och hade mycket goda resultat i olika tester i branschskrifter. Den nya TG-7200 har ett helt förnyad botten med djupare-V. Tack vare längre botten och ett nytt steglistsystem får TG-7200 en mjukare gång i svåra förhållande som t.ex. motvind och krabbsjö. Det nya steglistsystemet gör att den även bibehåller god kursstabilitet och ytterst mjuka rörelser när man kör i medvind. På båtmodeller för året 2006 ändrades bottnet för att optimera gångläget med stora motorer eftersom som max motorstyrka vuxit till 150 hk.

http://tgboats.fi/2011/index_sv.html

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den biten har jag koll på själv. Men båten har ju även växt 3 dm mellan modellerna och hur påverkar det ex.vis kabinen? Har det gett mer utrymme vid bäddning? Vi har tänkt oss kunna sova 2vuxna och 2 barn/tonåring enstaka nätter och om då 7200 har bredare bädd så är det ett stort plus.

Det djupare V-skrovet, har det påverkat förbrukningen? Jag hittar inga uppgifter gällande 7000.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag för några år sedan letade en båt för övernattning kollade jag bla på TG7200. Det den föll på var att mina höfter var för breda så jag kunde inte vända mig i kojerna.

Min avsikt var att köpa en båt som två personer skulle kunna övernatta i och koka morgonkaffe ombord.

Att sikta på en sån för fler än två tror jag inte är så lyckat.

Har en kompis som iofs hade en sån och sov över några nätter men jag förstår inte hur han gjorde när han sov ;-).

Båten gick mycket bra med den Suzuki 140 han hade, så för dagsturer tror jag den är kanon.

Vet en annan som har en 6500 och han är inte alls nöjd med hur den går i sjön.

Jag landade i en Bella 630 istället. Visst hade den sina brister men funkade mycket bättre som övernattningsbåt.

För fler än två personer kan jag rekommendera Bella Falcon. Två vuxna i förpiken och två barn/ungdomar i den bäddbara dinetten och ytterligare en halvvuxen i stickkojen.

För vår del var det inte optimalt att ha ungdomarna i dinetten då de ju gärna sover lite längre om mornarna än vi vuxna :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...