Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Yuusha

Tips på billig och bra HT-båt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är nybörjare inom båtvärlden och har väldigt begränsad erfarenhet av båtar. Jag har nu tänkt fixa förarbevis för att lära mig det teoretiska och sedan köpa en båt till nästa sommar.

Hardtop-båtar verkar passa mina behov bäst, eftersom mina krav ser ut såhär:

1. Båten ska vara hyffsat billig. Absolut max 100k, men gärna under 60k.

2. Båten ska gå att övernatta åtminstone två personer i.

3. Det ska vara möjligt att ta med sig minst fem personer i båten. (Det gör inget om det är lite trångt med så många dock)

4. Inget särskilt hastighetskrav. Jag har inget behov av att köra snabbt, det skulle dock kunna vara kul att ha möjligheten om jag skulle känna för det.

5. Det ska vara en motorbåt.

 

Annat som kan vara relevant att veta:

Jag har tänkt köra båten längs Sveriges västra kust. Båten kommer alltså köras till havs och måste vara sjöfärdig. Jag vill gärna kunna åka på längre åkturer med båten ibland, till exempel från Trelleborg till Göteborg.

Båtarna som jag är mest intresserad av just nu är Örnvik 510 HT, Uttern 510 HT och Uttern 5000 HT, men jag har hört att dessa inte ska passa så bra för långa färder på grund av att de är obekväma att både sitta och sova i. Man ska inte heller ha så bra sikt framåt, vilket kanske är lite riskabelt (och dessutom tråkigt) när man är nybörjare. De ska dessutom inte vara så bra på att hantera grov sjö.

 

Ska jag satsa på någon av båtarna ovan? Isåfall vilken? Om inte, har ni ett tips på någon båt som passar mina behov bättre?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på Ryds Natica, en mycket praktisk båt på alla vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hitta en HT under 100 000:- är ju enkelt men hitta en för 60 000 som är sjövärdig för 5 pers och tål lite hav är svårare. Ska jag ut på havet så vill jag lite på motorn och då vill man ju inte ha en 20-30år gammal utan nite nyare.

Jag skulle kika på typ Bella, Flipper kanske någon ockelbo i 6 metersklassen typ

http://www.blocket.se/goteborg/Flipper_640__Bytt_motor_2005_47711249.htm?ca=11&w=3

 

Annas så kan ju en Flipper 570 rllrt 575 med en fin snurra funka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressanta förslag, tack! Speciellt Flipper 640 blev jag väldigt sugen på, priset är överkomligt och båten ser fin, bra och praktisk ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen tycker jag att HT-båten är för liten som båttyp om du tänkt att använda den till långfärder som typ Trelleborg - Göteborg. Det kommer inte bli njutningsfyllt.

Vill man ändå ha HT-båt för det ändamålet bör man satsa på så stor och sjövärdig som möjligt. Gärna med ordentlig V-botten. Jag tänkte också spontant Flipper 640 i första hand.

Tittar du på Örnvik ska du absolut inte titta på 510 eller 550, eftersom de är alldeles för plattbottnade och har för låga fribord om det går lite sjö. Titta istället på 530/535/565.

Fjordling 17 är annars en klassiker med utmärkt skrov, dock lite i minsta laget för dig kanske?

Utternbåtarna som du föreslagit skulle jag också avråda ifrån av samma anledning som de plattbottnade båtarna från Örnvik.

Varför inte satsa på en liten kabinbåt, typ Flipper 620, eller kanske en mindre DC av typen Sea Ray 210?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte strikt vara en HT-båt! HT-båtar är bara det jag började titta på eftersom det verkade vara dessa båtar som gällde om man inte ville lägga ner mer än 100k och kunna sova i båten.

Om du eller någon annan har tips på båtar som går att fås i bra skick för under 100k som  inte är en HT med ändå passar mina behov så är dessa självfallet välkomna. Ska titta lite på dina tips, tack!

Flipper 620 ser väldigt, väldigt bra ut. Bara priset som får mig att tveka lite. Men båten ska inte köpas förrän nästa sommar, ekonomin kanske ser tillräckligt bra ut då för att köpa en båt för över 100k då trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns ett reportage i en båttidning där ett par var ute flera nätter i en HT-båt i Stockholms skärgård. Ett tydligt problem de hade var att bränslemängden ombord var liten, så kontrollera även hur mycket bensin du (utan livsfara med jeepdunkar) kan ha med. Det är långt från Trelleborg till Göteborg.

Övernattning betyder även att (särskilt kvinnor) vill att det ska finnas toalett och spis ombord. Även om man bara kokar kaffe så behövs färskvatten. Kanske även kylbox för maten och extra batteri som driver kylen.

Jag tycker att det är värt att fundera på om det är bättre att ta med ett tält att sova i, än att trängas i en liten HT. Alternativt att titta på på lite större sovbåtar som är billiga, t ex Albin 25.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvinnor är olika och min fru kräver ingen toa i båten. Vad vi inte vill vara utan är kylmöjlighet, värme, vatten och kokmöjlighet. Skulle vi bara sova över varma dagar i juli vore inte värmare nödvändig men det är skönt att kunna torka ut båten innan man lägger sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en utter 510HT som sprack i botten pga utmatting.

Så välj en med mer v-botten om du vill ståpå i havssjö.

Jag gillar flippers HT båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, Albin 25 är helt klart den mest intressanta båten jag har sett än så länge. Ser väldigt rymlig och bekväm ut, med toalett, kök och allting och går att köpa begagnad för mellan 70k - 120k från vad jag ser på Blocket.

Hur kan en sådan här stor och rymlig båt vara så billig? Vad är nackdelarna med den, förutom att det är en gammal båt?

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min flickvän, som är mycket mer erfaren av båtliv än vad jag är, tycker att Albin 25 och även de HT-båtarna jag kollat på i 5-6 metersklassen är för stora för en nybörjare att manövrera, och tycker att jag ska börja med en liten utombordare för 20-30k och sedan köpa en större.

Själv tycker jag att det känns dumt att köpa en båt som jag vet att jag inte kommer vilja ha på sikt, men vad tycker ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du har rätt och hon felsmiley

 

Dessutom är det INTE svårt att manövrera en HT-båt på 5-6 meter. Det är nästan lika enkelt som att köra bil. En gammal Albin 25 eller liknande, är däremot inget jag hade satsat på som nybörjare, knappat annars heller för den delen. Förutsatt att man inte har en stor fabless för gammalt mögel, motorer som såg bättre dagar för 30-40 år sen osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!



Är kanske lite dumt att köpa en båt för 100k innan man vet om man verkligen gillar att vara på sjön? Så resonerade jag, men pengar kanske inte är ett problem?

Jag själv köpte i våras min första egna båt. Det är en nybörjarbåt, en Ryds 500HT med en 2T Yamaha 70 i den ungefär i den prisklassen din flickvän föreslår. Den passar min familj perfekt (2 vuxna 2 småbarn), och funkar för kortare övernattningar, fiske, badutflykter, vattenlekar etc.. MEN, vi har den i Mälaren... Att åka Trelleborg-Göteborg (ca 200 nm) är en helt annan sak, så då skulle jag absolut sikta på en större båt... 

/David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bella 560/561? Flera Flipprar som tidigare nämnts finns ju oxå. Vet inte vad Yamarin575Ht betingar begagnad? Den har väl lite vassare skrov med tanke på västkusten.

i de vattnen du har tänkt dig åka så är väl annars längsta möjliga skrov att föredra. Stor skillnad på t ex 5,5-6,5 m.

100k går vl att få ngt vettigt för, men 60k nja..

jag tycker absolut man kan lägga de pengarna och köpa en båt i den storleken som nybörjare. Det är fortfarande inte på något sätt stora båtar vi pratar om. Den strl kan man t ex lätt manövrera själv och jag måste säga att jag har lite svårt att förstå dem som tycker att det är för stort att börja med. Du lär dig snabbt, jag lovar.

Albin 25 är ju en helt annan sak och du måste absolut förlika dig med att åka väääldigt långsamt innan du köper en sådan. Dessutom rullar de friskt och kan helt klart ge upphov till sjösjuka i de vattnen du ska åka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni ska titta på en Marieholm 24.

Mycket prisvärd båt inom er budget med både kök och toalett. Rymliga 24fotare är svår att hitta. Fartresurser ligger runt 16-22knop beroende på motor.

Enklare att hantera än en Albin 25 då denna har drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göteborg Trelleborg i en liten lätt HT-båt är kanske inget för en nybörjare? Men att köpa en lite jolle som man vet kommer att bytas ut är ju heller ingen bra ide.

För roliga dags eller kanske helgturer i skärgåden så är ju Fjordling 17 med tunnel och utombordare nästan oslagbart. Grymt skrov som folk i Sverige har kört 80+ knop med så möjligheten till en marschfart på 30-40 är fullt möjligt utan att rigga den extremt.

Albin 25 är en fin båt men ganska långt ifrån dom andra som diskuterats i tråden. Mycket mer underhåll, vinterförvaring etc. En 17-22fots ht eller dc är ju nåt som man bara drar upp på en trailer och parkerar i ett garage.

Som första båt rekommenderar jag en ht/dc i 17-23 fotsklassen med utombordare.

För 200nm sträckor i båt så krävs det att man litar fullt ut på båt och maskin, allt är frid å fröjd tills motorn lägger ner och vågorna som man kört mot helt plötsligt kommer in rätt i sidan, och nu är dom inte lika små helt plötsligt.

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt bra poänger har ni allihopa! Någon Albin 25 blir det nog inte trots allt, bland annat på grund av kostnader i både tid och pengar som denna skulle innebära i drift.

 

Det är en väldigt bra poäng att när man ska resa sådana långa sträckor så finns ju risken att något går sönder på vägen, och då kanske det gäller att ha en stabil båt som man vet att man kan lita på. Det är synd, jag får nog ge upp idén att åka sträckan Trelleborg - Göteborg.

Den huvudsakliga anledningen till att jag vill kunna göra detta är för att vi ner i Skåne inte precis har särskilt mycket att göra ute på sjön. Det är väl att röja runt på havet bara och kanske besöka Ven. Om jag hade åkt sträckan Trelleborg - Göteborg så hade jag ju kunnat lägga till i olika hamnar på vägen och se nya städer, och sen åka runt i Göteborgs skärgård.

 

Men det är som sagt kanske en idé jag får ge upp för tillfället. Jag får väl nöja mig med enklare nöjen till en början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inflikar med att det kostar väldigt mycket att åka motorbåt långt, att det går 5-10 liter/landmil med bensin motor är ganska normalt, HT/DC båt. Du pratar ju om ganska långa sträckor... Vill du komma billigare undan så är alt. snipa med diesel kanske bättre för långturer men det går ju inte speciellt fort då... typ nidelv 24, joda tur etc.

Om jag skulle åka Trelleborg-Göteborg så hade jag tagit bilen med båten på trailer bakom och sedan puttat i båten där det känns intressant. Då kan man ligga ute några dgr i taget och sedan återvända till bilen igen. Då får man även lite lättare med tanknings & bunkringsdelen...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att åka på öppet vatten med en liten lätt båt Njäe....

Du behöver en båt med tyngd och minst 18° V botten och över 6 meter för att hantera vågorna på ett vettigt sätt.

Ett förslag kan ju vara Coronet Midi.kostar dock lite mer än din budget. Coronetbåtarna har suveräna sjöegenskaper, Ett annat alternativ som ligger inom dina pengar är om du går ifrån HT och går mot Cabin så har du Coronet 21 Explorer II då får du en bra sjöbåt + toa +bra kojplatser + pentry.

post-4082-1394237610,889_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din flickvän har rätt, delvis.

Du lockas av att komma ut på havet och prova att ha en båt, men innan du har provat så vet du inte vad du kommer att gilla bäst.

Och vad ska man ha en båt till i Skåne? Fiska? Åka över sundet och handla billig alkohol?

Fina stränder finns det gott om ändå längs Skånes kust och vågorna är ofta stora. När jag är i Skåne längtar jag inte efter båt -- men här i Stockholm måste man ha egen båt för att komma ut till de finaste öarna.

Jag försöker tänka vad som vore rätt om jag med ganska lite pengar skulle testa båt i Skåne och jag skulle satsa på en 3-4 meter lång uppblåsbar gummibåt som förstabåt -- lätt att dra upp på stränder, lätt att frakta, ligger stabilt på vattnet, väldigt sjösäkra. Det räcker med 20 hk motor för att du ska få upp farten hyfsat. Men välj en med plywoodbotten, de är mycket stabilare att gå i (inte uppblåsbar durk).

Åk på dagsutflykter när det är soligt och SMHI spår svag vind. Har du bil så kan du lasta en gummibåt på taket (eller om du har dragkrok på en vanlig trailer) och ta med båten till Blekinge skärgård eller Göteborg. Bo billigt på vandrarhem eller campingplats och göra utflykter med båten.

Vill du efter ett tag prova längre äventyr så ta med tält, liggunderlag, sovsäck trangiakök, vattendunk, liten grill och kylväskor med god mat och gott att dricka.

Efter ett par år vet du mycket bättre vilken båt du vill ha, när du sett andra båtar i olika sammanhang. Eller kanske märker du att båtlivet inte passar dig -- i båda fallen är en gummibåt och 20 hk motor lätt att sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte en HT båt för att kunna åka och bada på andra ställen än där alla andra landburna badar.
Köpte en Jofa Windth 555. Hade precis vad vi behövde, sov gott 2-pers, kunde laga mat.

Vi sov faktiskt vid några tillfällen 4 pers, 2 barn, och det går om än med lite i-landsbesvär.
Vi åkte mest i insjöar och ibland på Hjälmaren, där det kan blåsa upp rejält.

 

Absolut inga besvär att som nybörjare hantera en båt på 5-6 meter.

Som priserna är idag så kan du inte förlora mycket även om du skulle testa med en liten båt, för att se om du är en sjöbuse.
Spontant, om jag var i tankarna att skaffa motorbåt för kust-bruk, så skulle jag köpa någon typ av snipa byggd i plast med dieselmotor.
Rymlig, sjövärdig, driftsäker mm. nackdel är att det inte går fort.
Så frågan är när du ska njuta av båtlivet? När du kommer fram? då är snabbhet viktigt förmodar jag.

Vi kunde dra både vattenskidor och ring bakom HT-båten, det går inte bakom en snipa.
När vi HT-båtade så var egentligen utbytet det som hände iland när vi kom fram dit vi skulle. Själva åkandet i sig var ju lika kul som att åka bil.

Efter 5-6 år i HT båt, som i sig uppfyllde våra behov fullständigt, skaffade vi rent spontant vår första segelbåt. WOW, helt plötsligt blev det kusten, havet, och all outtömlig mängd av öar våra farvatten. Färden i sig blev tjusningen, när vi kom fram och var vi stannade på vägen blev inte lika viktigt men likväl lika härligt.
Så HT-båten, som frugan framförallt absolut vill ha kvar, blev stående och såldes året därpå. Båtlivet är fantastiskt och på HT-båttiden hade vi och åkte båt. Nu är vi båt- människor och lever båtliv.
Så det du ska tänka på är nog mer, hur kommer du att använda båten och vilken, vilka delar av båtlivet kommer du att njuta mest av....?

Vår första båt Jofa 555:an, var lagom stor och krävde inte båtplats, vi hade den på treiler och kunde lägga i på olika ställen, vi kunde stanna och tanka på vägen till... inga problem även att hantera större båt som helt nybörjare.

Vår första segelbåt Vega 27 fot.

Ingen av oss hade någonsin seglat. Inga problem att hantera själv.

Året därpå bytte vi till en Scampi 30 fot, kändes gigantisk... inga problem att hantera själv.

Förra året skaffade vi en 42 fotare... jag seglar, lägger till mm. ensam med den åxå.
Jag upplever absolut inte att en större båt blir mer svårhanterlig, snarare tvärt om

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om vad Caribic skriver här ovan...

 

När det gäller budget så tänker jag så här om din nivå, ca 60´ ?

Det är i lägsta laget för att få en driftsäker motor. En inombordare är då ganska gammal och KAN gå utan problem i många år. Utombordare likaså. Och en utombordare är enklare att få service på eftersom du ev kan transportera motorn med båt på en trailer? Inombordare brukar ge en tyngre båt… Men är kanske ändå lite mer driftsäkra i det långa loppet? Ev… Att köpa båt av någon som verkar ha servat sin motor är ju en fördel.

 

Så mitt tips är istället att köpa en båt där förre ägaren tagit kostnaden för en ny motor. Du behöver inte köpa en båt med sprillans ny motor men kanske max 5 år? Fördel är då driftsäkerheten. Nackdel är att du behöver öka budgeten kanske 3 ggr upp till 200´?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...