Knecke 0 Postad 12 Augusti , 2013 Hej, har en Mercury 115hk från 1995 som inte verkar ladda. Mätte på batteriet när vi körde i marschfart med den under helgen och då gav den bara 12,8. Har redan haft batteritorsk en gång i sommar. Sitter det nån spännande säkring eller något som kan ha gett sig eller är det likriktaren som man ska fokusera på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Augusti , 2013 Funkar varvräknaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 12 Augusti , 2013 Det låter lovande i och med att den dyra statorn då antagligen är hel. Lokalisera spänningsregulatorn, som ser ut något liknade den på bilden. Mät mellan de två gula då motorn går. Instrumentet inställt på Volt AC. Skall vara 10 - 20 V beroende på varvtal. Om detta är OK, mät mellan svart och en av de två röda. Instrumentet inställt på Volt DC. Mät först utan att att motorn är igång, anteckna värdet. Starta sedan motorn. Kolla om spänningen ökar anteckna hur mycket det kommer upp till. Gör om mätningen på den andra röda om den finns och anteckna värdena. Varför det är två röda vet jag inte. På ett kopplingschema jag hittade går de såsmåning om ihop till en och samma plusanslutning på startrelät. Vet inte om det är samma på din. Den grå ledningen är pulsledningen till varvräknaren och den vet du redan att den funkar. På en fungerande regulator stiger spänningen till 14,4 -14,5 Volt då batteriet är fulladdat och blir sedan inte högre. Vid 2000 rpm bör spänningen mellan röd och svart vara 13,8 V eller högre även om batteriet bara är delvis laddat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knecke 0 Postad 12 Augusti , 2013 Tackar, jag återkommer när jag testat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knecke 0 Postad 1 September , 2013 Så där ja, nu har jag äntligen fått tummen ur och varit bort till båten och mätt lite. Så här är resultaten: Motor EJ startad: Gul-Gul (AC) = 0V Svart-Röd1 = 12,68 Svar-Röd2 = 12,68 Motor startad (gasade så den höll ca 2000 rpm): Gul-Gul (AC) = 37-39V Svart-Röd1 = 12,56 Svar-Röd2 = 12,56 Hoppas det kan ge nån indikation på vad som kan vara felet, förutom att den inte laddar ett endaste dugg då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 September , 2013 Det är med största säkerhet regulatorn som är trasig. Verkar vara part no 883072T du skall ha. Original kostar 1000 -1500 kr men det finns billigare på ebay. http://www.ebay.com/sch/eBay-Motors-/6000/i.html?_vxp=mtr&_nkw=883072t&_dcat=26443&Brand=Mercury Det brukar finnas en anledning till att regulatorer går sönder. Det är inte som på en bil att den går sönder om batteriet kopplas bort, men den är känslig för stora strömstötar. Kolla upp de lite grövre anslutningarna på batteri och upp till motorn så att de inte glappar. Plusledningen går direkt ftrån batteri till en anslutning på startrelät. Om du har en batteriomkopplare och/eller huvudströmbrytare så kolla dessa/denna och tänk på attt aldrig manövrera dessa med motorn igång. Jag ser inget problem med att köpa en beg. om du får tag i. Det finns inget som slits och knappast något som åldras heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 1 September , 2013 Tur i oturen är det med största säkerhet regulatorn som är trasig. Enkel att byta. Verkar vara part no 883072T du skall ha. Original kostar 1000 -1500 kr men det finns billigare på ebay. http://www.ebay.com/sch/eBay-Motors-/6000/i.html?_vxp=mtr&_nkw=883072t&_dcat=26443&Brand=Mercury Det brukar finnas en anledning till att regulatorer går sönder. Det är inte som på en bil att den går sönder om batteriet kopplas bort, men den är känslig för stora strömstötar. Kolla upp de lite grövre anslutningarna på batteri och upp till motorn så att de inte glappar. Plusledningen går direkt ftrån batteri till en anslutning på startrelät. Om du har en batteriomkopplare och/eller huvudströmbrytare så kolla dessa/denna och tänk på attt aldrig manövrera dessa med motorn igång. Jag ser inget problem med att köpa en beg. om du får tag i. Det finns inget som slits och knappast något som åldras heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knecke 0 Postad 2 September , 2013 Tackar! Innan jag köpte båten så hade dåvarande ägaren bytt batteri och jag misstänker att han kanske hade förväxlat polerna eller liknande.... Jag ska dubbelkolla så att det inte glappar någonstans innan jag byter. Ska över till USA i okt/nov så jag lär nog inhandla en där via ebay. Det verkar ju vara en del prisskillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser