Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
crabfish

Olyckorna ökar igen

Rekommendera Poster

Ny statistik ftån Transportstyrelsen visar att olyckorna ökar.

Målet är att minska antalet dödade

2013 har börjat avsevärt sämre än 2012. Jämför man med genomsnittet för första halvåret de senaste åtta åren ligger 2013 på genomsnittet på 13 omkomna

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Press/h1-2013/Sjofart-H1-2013.pdf

Tidigare har Transportstyrelsen gåt ut med att de har fått uppdrag på att halvera antalet omkomna och allvarligt skadade till sjöss

Man fick detta uppdrag 2012 men baserar minskningen från 2007. Man anger att snittet från 2007 och frammåt var ca 35 omkomna.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Sjofartspublikationer/Fritidsbatliv/Sakrare-batliv---rapport/

Läser man sedan deras dokument framgår det att halveringen ska bli ett mål om 25 omkomna till 2020.

25 är alltså hälften av 35, någon kan inte räknasurprise

 

citat från rapporten

Under 2012 omkom totalt 23 personer i olyckor med fritidsbåtar. Det var en minskning från 40 omkomna under 2011. Under det sex första månaderna 2012 omkom 4 personer. Det innebär därmed en ökning hittills under 2013 jämfört med 2012.

 

Själv anser jag 2012 var ett speciellt år och en tillfällighet med få olyckor det året och går inte fastställa som en varaktig minskning. Bättre är att basera sig på det snitt man tidigare fastställt vilket är 35. 

Vänligen diskutera inte 0,2 lagen i denna tråd då vi har andra tilldet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min subjektiva, men bestämda observation, är att det var väldigt lite båtar ute i skärgården (Stockholm) säsongerna 2011 & 2012. I år är det åter knökfullt. Nyttjandegraden borde ha ett ganska starkt samband med antalet olyckor, men förmodligen omöjligt att mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med föregående, det har verkligen varit många båtar ute. Framför allt många fler övernattningabara segelbåtar.

Vet vi vad för typ av olyckor? (Kolission, grundstötningar osv?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målet från regeringen är inte att halvera antalet omkomna till 2020, utan antalet allvarligt skadade. Antalet omkomna skall fortlöpande minska. Citat från rapporten du själv länkade till:



Regeringens bedömning: Målet för säkerhet inom sjötransport- området bör preciseras i form av etappmålet att antalet omkomna inom yrkessjöfarten och fritidsbåtstrafiken fortlöpande minskar samt att antalet allvarligt skadade halveras mellan 2007 till 2020.

Det är transportstyrelsen själva som sedan precicerat detta ytterligare till 25 omkomna per år i ett glidande 5-års medelvärde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man kan konstatera är att det är många olika orsaker till olyckorna och att de sker med alla sorts flytetyg och på alla typer av vatten, dock dubbelt så många på sjöar och åar. Det skulle vara intressant att veta hur många som hade/saknade flytväst och om de var alkoholpåverkade (inget inlägg i debatten var gränsen går). Det vore även intressant att veta om de fem omkommna turisterna färdades i egna båtar eller inte. Att olycksatstistiken ökar en bra sommar som i år är nog ofrånkomligt då betydligt fler är på sjön. Man måste nog ta medelvärdet över flera år för att få en någorlunda rättvisande statistik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I slutet av den rapport jag hänvisade till 

Arbetet med att samla in ytterligare uppgifter om de inträffade olyckorna

fortsätter.

Troligen får vi snart mera fakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt.

Det var halvering av antalet skadade.

Och precis som det står saknar man uppgift för detta och ska ta fram sådanna uppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag inte kollade rapporten, men den verkar bara behandla dödsfall - jag trodde vi talade olyckor generellt, för det var så jag läste ursprungsinlägget.

Då är min fråga lite irrelevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant sak från statistiken 2013

Källa; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Olycksstatistik---fritidsbatar/

Under 2012 omkom 23 personer vid 22 olyckor.

Inga dödsolyckor med muskelbåtar, vattenskotrar, jollesegling, windsurfing eller kollisioner med dödlig utgång mellan båtar har rapporterats. Endast 2-3 olyckor kan relateras till hög fart och då inga extrema farter utan troligen i spannet 15-20 knop.

 

Intressant med tanke på tidigare funderingar på så kallat höghastighetskörkort.

Även det som vissa oroas över med kollisioner mellan båtar.

Synd att Transportstyrelsen saknar statistik från allvarligt skadade. Blir jäkligt svårt att nå deras mål när de inte ser till att få fram sådan statistik.

 

12 personer omkom i samband med spö- eller nätfiske.

Dags att förbjuda fiske då det verkar vara det enskilt farligaste man kan göra.

OBS detta gäller fritidsbåtar och inte yrkesfiskare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han borde införa åldersgräns och körkort på fritidsfiske.

vid 16 år får man börja ta på lätt metspö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske man seglar rätt så säkert så länge man låter bli att fiska. Smiley

(Statistik kan läsas på många sätt). Smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt. T ex kan man dra slutsatsen från peresenterade statistiken att lagen-som-inte-fick-nämnas som ju gällde 2012 när inga olyckor med dödlig utgång inträffade med snabba båtar är både effektiv och riktig i sitt arbete att förhindra olyckor.

Så effektiv och riktig att den snarast bör omfatta alla båttyper.

Hmmmm... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egna teroi är att vädret varit bättre 2013 än 2012 och fler har varit ute på sjön.

Dessutom kan det finnas variationer och liknande kan man se av biltrafiken som haft många olyckor denna sommar.

Ser man på statistilken kan man se variationer långt före den lag som infördes för att minska olyckorna.

Att de ökar igen beror på att vi troligen inte gjort så mycket på senare år för att minska olyckorna däremot har vi haft en fallande trend tidigare som är intressant och borde följts upp mer för att få den att fortsätta istället för som nu plana ut.

se bild

Se denna tråd som en tråda att diskutera olyckor inte 0,2 lagen utan den är ju redan införd och vad som verligen behöver göras för att minska olyckorna. För det är väll det de flesta vill för att öka säkerheten?

Själv är jag för en lag som krävde att det finns flytväst till alla ombord och som ett första krav att den finns i rätt storlek till alla och frivilligt att ta på sig. Men värre i en båt som börjar sjunka och det inte finns någon alls. Dessutom kanske krav på typ av flytväst för de som är ute på vattnet när det är kallt. Kanske typ av överlevnadsdräkt då man inte klarar sig så bra om det är kallt i vattnet. Sedan behöver detta med båtkörkort utredas, kanske är det så att bristande kompetens är en bov i dramat. Även olyckor beroende på brister i båtars tekniska kvalitet behöver utredas. Vi vet alla att få båtar skrotas och en del ger sig ut i båtar som knappast kan anses som sjödugliga och oftast just för att fiska. Med motorer som är dåligt underhållna och där man kan hamna i situationer som inte båten klarar om vädret förändras.

post-10001667-1394237609,5385_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet olyckor med sjunkna båtar är ju obefintliga, bortsett från den som sjönk mellan Öland och Gotland, där fanns det troligen flytväst och den var troligen även på. Altså är det ingen idé att lagstifta om att flytväst skall finnas på en båt om man inte behöver ha den på sig. Ingen statistik talar för detta.

Att simma ut till sin båt som slitit sig har absolut med kompetens att göra men inte den typen av kompetens man utbildar sig i på exempelvis medborgarskolans kurser i förarbevis. Alltså inte heller någon idé att lagstifta om nautisk kompetens.

I övrigt nämner ju inte rapporten vilken typ av olyckor som inträffat eller på vilken typ av fartyg. Han som körde på land med sin vattenscooter saknade inte nautisk kompetens, han saknade sunt förnuft och överlevnadsinstinkt, det finns ingen utbildning som åtgärdar det... Självsanering bland buskörarna...

Min slutsats blir nog att det inte går att hitta någon statistik som stödjer varken krav på utbildning eller flytväst. Att stifta sådana lagar vore rent tyckande och populistiskt. Problemen finns ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan mycket väl stämma det du skriver.

Alternativt att ha någon form av körkort eller certifkat för att köra båt vore att det skulle gå att återkalla för de som inte sköter sig och på så sätt förhindra och göra det olagligt att köra.

Sedan kan man ställa sig frågan om effekten är värd allt detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss självsanering bland båtägare har jag märkt vilket minskar olyckorna.

De som inte kan och använder sjökort eller använder GPS smäller oftara på grund och det blir dyrt och till besvär.

Eller de som inte kan det minsta om motorer för dom blir båtlivet också svårt pga kostnader och besvär så de antingen blir kvar på land mesta tiden eller säljer sina båtar vidare.

Men hur ska man komma åt de med dåligt omdöme och stort självförtroende?

 

 

 

.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det vara om man erbjöd alla som vill ha, ett ''båtkörkort''. Helt utan krav på utbildningar osv.

Klantar man till det och orsakar en olycka dras ''körkortet'' in och återfås först efter genomgången och godkänd utbildning?

 

Utan ''körkort'' kunde man kanske tillåta max 7 meter och 7 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förslag, som framförts tidigare i liknande utformning av andra vettiga personer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utbildning och kunskap är naturligtvis bra men jag tror att det är svårt att utbilda en vuxen person i sunt förnuft och omdömme vilket jag tror är orsaken till många av olyckorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och om det 2013 sker många dödsolyckor med höghastighetsbåtar och båtar över 10m så kan vi skrota den. wink

 Att den icke nämnbara lagen har haft effekt tror även jag vilket jag tycker att man kan ta med i diskussionen i denna tråd. Däremot så behöver vi inte diskutera vad vi tycker om utformningen av den då den diskussionen förs i en mängd andra trådar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt ovetenskaplig tre saker som jag tror spelar in är

Vädret

Det sanslöst varma julivädret har lockat ut massor med folk på sjön.

Jag inbillar mig också att jag ser fler flytvästlösa människor i små öppna båtar ju varmare det är. Om det är för varmt med väst eller om man har kompisar med men inga västar att låna ut vet jag inte.

Båtpriserna

Den som inte var beredd på att satsa ganska hårt hade ingen båt för ett antal år sedan

I dag dyker det upp jättemånga glada och trevliga människor ute bland kobbarna som inte har någon som helst sjövana och kanske inte heller något direkt gediget intresse.

I o för sig skoj att fler människor kommer ut i skärgården men den samlade okunskapen ökar.

Någon skrev här på MG att den som inte kan ett smack om motorer kanske inte är den lämpligaste att framföra en äldre motorbåt.

Så tror jag att många har dragit på sig större båt än de har råd att underhålla.

Att köpa den där 30 fotaren gick bra men att det kostade 1 300 att byta ut de där två slitna vantskruvarna var en överraskning.

Sen att inombordaren är från 81 och behöver en genomgång.... det kan jag vänta med! 

GPS-appar

Här sticker jag ut hakan litegrann!

Men när jag påpekade att jag saknade sjökort över Nordmalingsfjärden och därför ville låna av någon fick jag, seriöst, förslaget att använda Eniros sjökort.

Av det drar jag slutsatsen att det faktiskt finns folk som är beredda att ge sig ut med mobiltelefonen som enda navigationsredskap i en av Norrlands stenigaste fjärdar.

Jag tycker mig kunna skönja en minskad respekt för de grundläggande navigationskunskaperna.

Priserna på plottrarna sjunker och det finns en uppsjö av applikationer till telefoner och surfplattor att köpa för några hundringar.

Här kommer en dialog från Söråkersviken ute på Åstön från i sommar.

 

A är en pappa i trettioårsåldern i en fin plastsnipa.

Personen B är en seriös älskare av amerikanska trevåningsbåtar.

A: Om jag ska in till Timrå? Ska jag in i fjärden då?

B: Ja! Annars måste du runda hela Alnö. Och det är ju en sjujäkla omväg!

A: Jaha! är det bara att gå närmaste vägen då?

B: Hur menar du? Du måste ju gå väster om Granön. Sundet på andra sidan är inte ens sjömätt! fullt med sten, men titta i kortet så är allt det där självklart!

A: Hmmm! Jag har ingen Sjökarta och batteriet är slut i telefonen.

En oerhört trevlig och social person... men....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Janken, jag tycker du fått med många bra tänkbara orsaker.

Själv hoppas jag alkohollagen haft positiv effekt och utan den kanske ännu fler olyckor. Här hade mer tydlig statistik varit jättebra. Även att få med annat än bara omkomna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...