Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
93eandersson

Hjälp! propellersprint äldre chrysler

Rekommendera Poster

Hej, har en äldre utombordare som vägrar lägga i växel när man gasar, det är en chrysler 254HA.

Felet tror jag ligger i den lilla sprinten som skall sitta innanför proppelern i huset där men problemet är att jag ej får isär helt, har släppt på alla synliga skruvar som finns med det hjälper inte.. Antar att det bara är att dra ut den runda plattan som ni ser på bifogad bild men lyckas ej. Har testat att sätta på proppelern och knacka med plasthammare, den kommer ut en liten bit men sedan blir det stumt. Någon som vet hur jag gör för att få isär skiten?? 

Tack på förhand ! 

post-10025922-1394237608,9627_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Försök att få kontakt med Nordin här på forumet, han är en fena på gamla Chrysler och Force US. Marine han har hjälpt mig mycket.

// Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att se på bilden men har du tagit bort den stora låsringen som håller gaveln plus hela drevsatsen i läge. Låsringen spänner utåt mot växelhusskalet invändigt i ett spår.

På motorer som har gått i saltvatten händer det att spåret frätsbort vilket gör att låsringen blir lös. Detta medför att hela drevsatsen blir lös och kan röra sig utåt och då fungerar inte drivningen.

Gaveln till vxl.huset demonterar man medhjälp av en avdragare. Två långa skruvar som dras in i hålen i gaveln och sedan har man ett järn med två hål i samt en skruv som man drar mot ändan på propelleraxeln.

Maila mig om du behöver mera information.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...