Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
landgren

290DP avgasrör

Rekommendera Poster

Kad42/290DP har problem med avgasläckage. Har åtgärdat ett läckage mellan turbo och kyllimpa. Men tycker mig även se att det kommer lite avgaser där avgasröret är monterat mot drevskölden. Kan det vara möjligt utan att det läcker in vatten i båten, för det gör det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig avgasläckage i någon större omfattning där, utan att det skulle läcka in vatten vid stillestånd. Men OK avgaserna har högre tryck och lägre viskositet än vattnet så man kan ju inte vara riktigt säker. Mer sannolikt tror jag ändå att anslutningen mellan avgasknä (kyllimpa kanske det heter?) och avgasrör ger läckage. Där sitter, åtminstone på min ad41 med DP290 drev, en gummitätning. Brukar bli mycket korrosion på båda ändar i den skarven. och därmed risk för dålig tätning. Samtidigt sitter den skarven över vattenytan, åtminstone på min båt, så detat borde inte resultera särskiit mycket vattenläckage.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog kommit på var avgaserna kommer från. Slangen från vevhusventilationen slutar nere vid skölden och där ryker det lite. Brukar inte den vara kopplad till luftburken för att suga i sig gaserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...