Viktor94 0 Postad 11 Augusti , 2013 Håller på och renoverar min crescent 495 och funderar över hur jag vill ha den innuti. En fråga jag har är flyttakarna som tar stor plats i båten där jag hellre skulle vilja ha stuvfack. I nya båtar idag har man ju förvaringsmöjligheter över allt så hur har man gjort där? Kännds ju sådär att ta bort dem, är jag helt ute och cyklar om jag gör de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viktor94 0 Postad 12 Oktober , 2013 Ingen verkar vara intreserad av denna tråd men jag har nu gjort ett förvaringsutrymme i fören där delar av det var flyttank. Jag kommer att göra som en låda i flyttanken så lite utrymme runt lådan finns det möjlighet att skumma. Min fråga är då om det fungerar använda vanligt fogskum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 12 Oktober , 2013 De flesta små båtar har flyttankar medan stora båtar inte har det. Små båtar kan mycket lätt vattenfyllas både via sjö akterifrån eller att att de tippar över i sidled. Små båtar har inte heller självläns som större båtar har, små båtar har dessutom större delen av den inre volymen öppen, så de kan därför mycket lätt vattenfyllas, - Därför skall små båtar ha flyttankar. Mängden flyttankar är normalt anpassade till bärigheten, mängden last och passagerare och utombordarens vikt, bla därför skall båten ha mer flyttanksvolym akterut. Tyvärr är det rätt många äldre båtar som har flytmaterial som suger vatten placerade i mellanbotten och slutna utrymmen, då de därför blir tunga och får nedsatt flytförmåga. Jag skulle absolut inte ta bort denna flytkraft, däremot kanske flytta den, Dvs plasta nya flyttankar efter sidorna, i dubbelbotten och mer akterut i skrovet. Det är betydligt trevligare att få en båt vattenfylld som går att ösa ur än en båt som sjunker helt eller delvis så det blir till att börja simma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Viktor94 0 Postad 13 Oktober , 2013 Ok får tacka för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Toppi 2 Postad 13 Oktober , 2013 Jag har också optimerat utrymmena i min Crescent. Stora 'trekantiga' lådan i fören har jag skurit upp och tagit väck ca halva flyttanken som är där. Skurit försiktigt i skummet så att detta utnyttjas för sina isolerande egenskaper. På sidorna har jag lagt divinycell som när det är plastat o klart, blir ett utrymme att förvara mat i. På lite sikt skall det ner ett enklare kylaggregat från en kylväska också. Den förlorade flytförmågan har kompenserats med en skiva ståendes på högkant mitt under fördäcket och som plastats in. På köpet försvann svampigheten på fördäck De stora tankarna akteröver har minskats ner också för att skapa mer plats helt enkelt. De har kompenserats med inplastade divinycellblock lite varstans i outnyttjade utrymmen där det ändå aldrig kommer att gå att ha till ngt vettigt. Den blöta durken har slängts ut och ersatts med sandwichlaminat av glasfiber/polyester med divinycellkärna. Blir aldrig blött och ruttnar inte. Rufftakets svampighet löstes med borttagande av utmattade plast/plywoodbalkar och ersattes av plana divinycellskivor osv. Totalt sett har jag mer flytkraft nu samt mer utrymme än när båten va ny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser