matpe 0 Postad 11 Augusti , 2013 Min bogpropeller en Sleipner 4,1 hp från -90 har gått sönder. Motorn går åt båda hållen men den slår inte till själva propellern så den snurrar. Jag har kollat brytpinnen så den är det inte och axeln står still till propellern. Någon som vet vad det kan vara för fel? Någon som lagat sin bogpropeller eller är det bara att investera i en ny? Tacksam för svar... Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Augusti , 2013 Det brukar finnas 2 brytpinnar, en mellan motor och drev och sen ytterligare en på utsidan i propellern. För den senare måste båten upp för att kollas. /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 11 Augusti , 2013 Låter som det skulle kunna vara den brytpinnen mellan motor och drev som havererat på min då. Betydligt billigre än att byta hela apparaten. Kan man montera bort motorn och byta den när båten ligger i vattnet? Den är inte bultad på något sätt så att det börjar ta in vatten om man tar isär motor och drev? Tack för snabbt svar förresten Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 11 Augusti , 2013 På min Sleipner 5,5Hp så går det fint iaf. Motorn sitter monterad med 4 st. bultar i flänsen mot genomföringen. Genomföringen sitter i sin tur med egna bultat genom tunneln, så den hänger kvar fin fint. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matpe 0 Postad 25 Augusti , 2013 Tack Bosse för ditt tips om brytpinnen mellan motorn och drevet på bogpropellern! Nu fungerar den som den ska igen och 34:- gick kalaset på och tog en kvart att laga! Mvh Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 25 Augusti , 2013 Ingen orsak, kul att det blev bra /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batakarn 19 Postad 28 Juli , 2024 Gammal tråd men ämnet är det samma. Har havererad bogpropeller, samma typ som TS. Vill också kontrollera drivpinnen och har lossat de fyra skruvarna som håller el-motorn mot växelhuset(eller vad man ska kalla det). Dock sitter motorn som berg i alla fall. Har försökt att knacka, 55-6 och dra allt bad jag har i den men den rör sig inte. Någon som har någon idé om hur man får loss den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser