Gäst Fisherman92 Postad 11 Augusti , 2013 Hej, När jag förra veckan var ute och fiskade, startade jag båten utan några problem, gled iväg på vindstilla vatten till en vik och började fiska. När jag konstaterat att det inte fanns någon fisk på platsen skulle jag starta motorn för att bege mig mot nästa vik. Då jag vred om nyckeln hände det ingenting, kollar på ekolodet som visar att batteriet laddar 14.4V, kollar elkablar vid eventuellt glapp och så vidare, men allt är i sin ordning. Därefter känner jag på startmotorn och konstaterar att den är glödhet. Får hjälp med bogsering till bryggan tack vare förstående båtfolk. Väl hemma funderar jag på vad problemet kan vara, och jag tror mig veta att det är startrelät som gett upp. Är det någon som haft liknande problem och som kan begripa vad det är, om det inte är relät? Kan även tillägga att jag beställt ett nytt relä från Ebay för 172kr, ett relä till en Suzuki DF30 i Sverige kostar nämligen 2.150 riksdaler, värt att tänka på! Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Augusti , 2013 Det där med glödhet startmotor låter inget vidare, risken är stor för att lindningarnas lackisolering har smält. Skulle provkört genom att sekundkort koppla en pluskabel direkt till den utan reläet, verkar den svag är det nog tyvärr byte som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 12 Augusti , 2013 Redan haft isär startmotorn och den funkar kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 12 Augusti , 2013 Bra, då borde reläbytet räcka. :-) Kollade du kontakterna inuti det gamla, ibland fastnar de i hopkopplat läge? [Kontaktytorna blir med tiden ärrade av gnistor då strömmen bryts. Ärren ger högre resistans som sen utvecklar värme under startförsök och till slut kan det gå så långt att de smälter ihop. Då minskar resistansen och de svalnar därför i hopsmitt läge, och när man sen släpper startknappen väntar en överraskning. ] Tydligen inte riktigt det scenariot i ditt fall men en koll på kontaktytorna kostar ju inget extra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 12 Augusti , 2013 Om startmotorn inte drar runt motorn, och startmotorn blir het, kan det inte vara startrelät det är fel på. Att startmotorn blir het, betyder att den drar en massa ström, som kommer från relät. Har du provat att dra runt svänghjulet för hand? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 12 Augusti , 2013 När jag vrider på nyckeln så klickar det, men själva motorn rör inte på sig alls, när jag kopplar den på ett batteri så snurrar den hur fint som helst. Tack, värt att tänka på med ihopsmidda kontakter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 12 Augusti , 2013 Hade en teori om att drevet till startmotorn har kuggat i kransen och inte släppt tillbaka den, därav bränt relät? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 12 Augusti , 2013 Låter väl inte helt orimligt? Hänger sig selonoiden så ligger väl spänning på lindningen. Varför den inte drar runt motorn då vet jag inte men jag hade en väldigt liknande situation i en bil för 15 år sedan. Hade tappat nyckeln i sjön och efter en skruvmejsel i låset så försvann återfjädringen. Vid en stoppskylt fick jag motorstopp och i stressen missade jag att vrida tillbaka nyckeln. Efter tankning var det omöjligt att starta. Vid senare kontroll så hade hela innanmätet av startmotorn smält ihop till en rätt snygg klump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 13 Augusti , 2013 Lät inte kul alls :/ väntar på relät, skulle det inte funka så återkommer jag, tack allihop! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 13 Augusti , 2013 Det är väl ett s.k. bendixdrev som kastar ut kuggdrevet mot startkransen av tröghet när startmotorn plötsligt accelerar. [Får den ett litet grepp så gör motståndet att den vill åka ut ytterligare. När motorn startat och ökat i varv så att kuggkransen istället börjar driva upp startmotorns varvtal tvingas den ut. Fjädern hjälper väl till en smula också fast den nog mest ska förhindra kuggkrash vid drift.] Behövs bara ett startrelä till skillnad mot bil-solenoiders magnetstyrda kuggutkast, så ett fastnat kuggingrepp kopplar i sig inte fram startström. Kanske är scenariot detta: Gissar att det har gått ganska måttlig ström genom motorlindningarna länge, då kan nog värmen hinna sprida sig utan att lackisoleringen smälter. Är kontakterna ärrade kan spänningsfallet göra att startmotorn inte orkar dra runt, och då motgenererar de inte med påföljd att det enbart är den låga lindningsresistansen som begränsar strömmen. Den och de ärrade kontakternas resistans. Möjligen fastnade kontakterna av nån anledning utan att sen uppnå smidestemp och räddade därmed lindningarna genom sin långvariga strömbegränsning? Haha, vad vore livet utan knepiga teorier? Hittade f.ö. en om startmotorservice. (Fast man brukar rekommendera att putsa kolbanans kollektorer vinkelrätt mot kolens släpriktning. Reporna slipas då bort av dessa utan att de ger repor i själva kolen.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SM2GXN 0 Postad 13 Augusti , 2013 Absolut en bra och mycket hållbar teori Thomas! Lindningarna kan nog ha, precis som Thomas menade, räddats tack vare övergångsresistansen på kontaktytorna i relät, men de bör ha fått sig en rejäl glödning. Man bör nog inte helt låta tanken om att något, eller några, kortslutna varv i startmotorn kan vara ett faktum. En olastad motor - som jag fattar att testet gjordes i och med ev kortslutna varv i lindningarna - kan snurra runt men med last vara en smula svagare eller kanske så svag att den helt enkelt inte orkar dra runt startkransen. En startmotor körs ju som oftast under en kort tid och då kanske värmen som borde ge sig till känna vid kortslutna varv inte upptäcks. Har man inte mätinstrument för att söka sig fram till vad som egentligen händer så kan det vara lite klurigare och mer tid går då till spillo som förhindrar en tilltänkt fiskesucce =) Ja det var mina två Zloty =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 13 Augusti , 2013 Tackar som varmast för era beskrivningar, låter vettigt. Men, eftersom startrelät borde komma inom snar framtid så provar jag att sätta dit det, och OM det nu mot förmodan inte skulle fungera, då gör jag... Vadå? Som jag har förstått det så borde ju startmotorn fungera, även om den fått sig en kyss. Har som sagt provat den mot ett 12-volts batteri och det fungerar perfekt. Om fallet inte är så att den tappat effekt pga att den smält och därför snurrar men inte tillräckligt kraftigt för att dra runt kransen..!? Mvh Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SM2GXN 0 Postad 13 Augusti , 2013 Ooops! Lite härdsmälta där! Smocka dit prylarna när du fått ditt relä och testa. Drar startmotorn runt i full speed så har du fixat problemet men går den sakta eller inte alls så är det nog en ny som gäller - dessvärre... Hoppas verkligen att det går bra för dig och att allt fungerar så du kommer ut till fisket! Kostnaderna på en sådan startmotor är nog kanske inget kul utlägg. Håller normalt inte på med båtmotorer så jag brukar säga att viss risk finns för att jag ibland är ute och småror, ja cyklar i normala fall )) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SM2GXN 0 Postad 13 Augusti , 2013 Kostar relät på bilden 2150:-? Ser inte ut att vara jättekvalité på kontaktytorna men kan ha fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 14 Augusti , 2013 Exakt var ser du att det är smält? Alla ytor ser ju blanka och fina ut enligt mina ögon :s ? Korrekt, 172kr från USA hemma i lådan och 2.150kr i Sverige. Jag menar, när försäljaren säger att:du, jag säljer inte denna till dig.., så kan man börja fundera.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SM2GXN 0 Postad 14 Augusti , 2013 Hej igen! :-) Av din undran om var var jag såg det brända så förstår jag nog att jag sett fel på bilden. Trodde i min enfald att den lilla luckan i kontaktytan var en bortbränd bit )) Ber om ursäkt, var nog lite för snabb där Ja det må jag då säga, då en säljare uttrycker sig så, då är det verkligen allvarligt. Förstår inte varför de gör så stora påslag på en produkt som förmodligen är rejält billig ut från fabrik. Nåja, inget ovanligt i en del branscher. Ska bli kul höra hur det går då du får ditt relä :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 19 Augusti , 2013 Nåväl, nytt startrelä inkopplat, men motorn startar inte ändå!?:@ Kollat säkringen på 25a som var vriden och glappig, satte dit en ny, även det utan resultat. Muttern til plus-kabeln på strömbrytaren var lös, drog åt den men också det utan resultat. När jag vrider på nyckeln händer det ingenting, trycker jag dessutom in nyckeln längre och vrider, chokar med andra ord, så klickar det vid armarna som öppnar spjällen till förgasarna. Detta innebär ju att motorn faktiskt får ström, men vad är det som gör att den inte vill dra runt?? Som tidigare nämnt så är det rejält med skjuts i startmotorn när man kopplar den på ett batteri. Fullt med kräm i batteriet är det också. Kan det ha att göra med någon tändspole eller liknande?? Tacksam för svar även denna gång! /Richard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Augusti , 2013 Jag hade i brist på multimeter testat med en tillfällig pluskabel hastigt direktkopplad till startreläets manöverkontakt, funkar startmotorn och orkar dra runt startkransen så är spänningen från nyckeln för dålig. Kan ju vara oxid eller annat spänningsfall i delar av nyckelns strömkrets till reläet, även om chokens klickande antyder annat. Orsaken till att startmotorn blev het är väl inte klarlagd och innan dess är det nog läge att vara försiktig så det inte upprepas. (Dålig spänning till reläets manöverkontakt ger svag elektromagnet och i förlängningen kanske onormalt låg ström till startmotorn, men varför reläet vid överhettningen månne fastnade i ett risigt på-läge trots förmodad strömlöshet (?) vete katten.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 20 Augusti , 2013 Intressant. Skall undersöka detta. Och om det är låg spänning från nyckeln, vad gör jag då? Sitter det i motorn eller vid gasreglaget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 20 Augusti , 2013 Antar att du har kollat att det går att dra runt båtmotorn öht (för hand, t ex)? Skriver båtmotorn så att ingen tror att det är startmotorn som avses. Sitter motorn fast händer ingenting utom att just startmotorn blir het, antar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 20 Augusti , 2013 Det går att snurra på den.. Kan det vara tändspolen, eller cdi-boxen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Augusti , 2013 Knappast, tändning och CDI är nog oskyldiga för en gångs skull. Men själva nyckelbrytaren verkar misstänkt, brukar kunna glappa av oxid o salt. Eller neutralläges-brytaren som ju kan stoppa startförsök. Hittade en pdf-verkstadshandbok HÄR och sidorna 77-88 är rejält matnyttiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 21 Augusti , 2013 Hmm, tack för infon. Då bör det luta åt nyckelvredet som sagt. Har dödmansgreppet någon inverkan tro? Neutralbrytaren som du nämner, har jag hittat på sprängskiss tidigare, men den återfinns icke i reglaget?:S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Augusti , 2013 Av okänd anledning fortsätter tydligen tråden HÄR istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser