Bjonor 0 Postad 11 Augusti , 2013 Hej, är helt ny på forumet och behöver hjälp... Jag har tänkt att köpa en båt som ska gå i Mälaren runt Västerås. Dagsutflykter, lite vattenlek typ vattenskidor och kanske nån fisketur. Ingen övernattning. Båten bör rymma typ sju-åtta personer (minst). Jag kikar på båtar mellan 40-80 000 (kanske inte tänker lägga det övre men det obligatoriska prutandet hör ju till)... Jag har tittat på båtar typ Four Winns 160-180, Finnmaster 520 troller, Ryds 510 GT, LOHI 585, Searay 175 sport osv. Nu kan jag ju absolut ingenting så det är som en djungel. Jag har barn mellan 18 och 23 år med några respektive som också kommer att köra båten (dealet är att jag betalar allt utom drivmedel, de får använda båten fritt men de sköter allt praktiskt). Vad tror ni att jag ska ha, och hur vet jag vad som är bra? T.ex. Four Winns 180 från 92-93 ser ju jättetrevlig ut. Typ som den här från blocket: http://www.blocket.s...35.htm?ca=9&w=3. Nackdelar, fördelar? Äldre båt, dåligt eller okej? Äldre motor, dåligt eller okej? Osv. Ja, ni fattar, är man nybörjare så är man. Och jag kommer inte att meka men ongarna har viss mekvana. Men lämna in för reparation är väl huvudmelodin. Och jag fattar att för 40 000 kan jag nog glömma en del båtar men 60-80 000 verkar det finnas en och annan, eller? Tacksam för all pedagogisk hjälp jag kan få. Och fråga på om jag varit otydlig! //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Augusti , 2013 Hej och välkommen till MG! Har inga tips på båt mer än att det är en av de mest ställda frågorna på forumet, så ett tips är att använda sökfunktionen så hittar du en del matnyttigt, lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjonor 0 Postad 11 Augusti , 2013 Tack! Ja, surfar just nu.... Jobbar på med det och mottar samtidigt tips från de som vill och orkar. Searay 175 Sport, Sylvan, Four Winns verkar trevliga än så länge... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lawea 16 Postad 11 Augusti , 2013 Jag har ingen direkt åsikt om båtval, men i den prisklassen kanske en 2-takts utombordare är att föredra då det är mindre grejor att hålla efter på en sådan? Blir också enklare för den som får svarte petter på hösten att plocka upp båten. En sån motor behöver ju i minimalt med underhåll och det finns inget som går sönder pga felaktig vinterkonservering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chha 19 Postad 11 Augusti , 2013 Välkommen till MG! Jag tror båtarna du nämner blir i minsta laget om ni behöver plats för 7-8personer. Titta på stutvytrymmen, det lär krävas när man är några stycken ombord. Titta på Uttern där finns några bra modeller. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Augusti , 2013 Mitt enda tips är att inte köpa en gammal motor. Eller räkna in inköp av en ny i priset. Vad är gammal går åsikterna i sär om. Men upp till 200 motortimmar och 2-3 år gammal är låg risk. En 10-15 år gammal kan fortsätta gå som en klocka många år till, eller ge upp nästa säsong när ev garanti gått ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser