Amanda31 21 Postad 11 Augusti , 2013 Köpte ett nytt Nexussystem i våras. Logg och ekolod. Fungerar bra i början på säsongen, men efter ett tag visar termometern höga temperaturer i vattnent (25 grader) och hastigheter som inte stämmer - tror jag enligt Nexus var uppe i 256 knop med min 31fots segelbåt. Det brukar jag inte vara... Ekolodet fungerar dock. Efter ett tag blir problemen värre. När man sätter på log/ekolod så dör instrumentet efter ca 10 sek. Tips på vad som är felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 11 Augusti , 2013 Glapp? Men om det är så nytt borde väl ändå Nexus vara en bättre källa till kunskap än forumet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Augusti , 2013 Den vanliga gissningen på ''konstiga'' elproblem; dålig kontakt. Eller störningar från t ex VHF. Om VHF sitter nära, mindre än 4-5 decimeter, och problemen börjar när du trycker in sänd knappen. Eller att du delar matning med någon storförbrukare typ vattenpump. Har instrumentet egen matning? Med matning urkopplad; dra ur o sätt i alla kontakter. Fast om du varit duktig o lagt på silicon ordentligt vid installation så ska inte det vara problemet på så kort tid. Och Nexus support har tydligen försvunnit tillsammans med bolaget. Garmin very inget... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 11 Augusti , 2013 Intressant. Ger ju vissa ledtrådar för felsökning. Display sitter intill ruffhögtalare, vhf och GPS. Men jag tror att den felar också när allt detta är avstängt. Ska kolla. Allt utom kylen är kopplad till samma plint och elpanel. Kan det vara ett problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Augusti , 2013 Mja, jag tänker mig en högförbrukare (4-10 A) som drar mycket ström i änden på en längre ledning. Där det var enklast att låna ström till nya instrumentet. Om du gjort så kan det vara idé att dra en ny kabel till säkringspanelen. Att ha allt på samma panel med separata säkringar för olika grupper och enrejäl 10-20 kvadrat kabel t batteriet är normalt. Men! Glöm inte minus-sidan! Den ska också ha tillräckligt grova kablar och inte dela returledning med hög förbrukare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser