Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Motothaveri eller inte?

Rekommendera Poster

Har en äldre motor i 31-fotaren, en Yanmar YSB 12. Vid motorgång gick plötsligt motorn ner i varv. Jag stängde av, startade igen efter en stund, men den kändes mycket trög. Så jag seglar till närmsta större varv för felsökning.

Varvspersonalen säger att motorn inte har någon olja och att den skurit/havererat. Det bästa är att köpa en ny motor av dem - ca 65 tkr - eller en begagnad likadan som varvet skulle kunna installera.

Bannar mig själv för att jag inte varit noggrannare med att kolla varningslamporna och funderar på hur jag ska göra. Skulle behöva ta båten till hemmahamnen tills vidare. Varför inte testa, så jag fyller på med ny olja. Motorn startar och låter fint. Oljan blir ganska snabbt svart så jag byter igen redan efter ett par dagar.

Nu har jag kört en halv säsong med denna havererade motor och den låter precis som vanligt.

Gör jag fel? Hade varvet rätt när de menade att motorn havererat och inte gick att använda - den hade ju trots allt gått länge utan tillräckligt med olja och gick ner i varv ganska mycket. Eller försökte varvet pracka på mig en ny motor trots att det egentligen inte behövdes?

(Sorry för felstavning i rubriken)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hade nog tur. De här ganska svaga motorerna kan nog klara en nypning utan att de havererar. De börjar gå trögt och gasar man inte och kompenserar det sjunkande varvtalet kan man ha tur att inget smälter. Cylinderloppen blir kanske inte vacd de varit men de har viss chans till återhämtning. Går den att starta och inte slamrar i lager så kan du köra vidare i många år. Kompressionen blir bättre efterhand oftast.

 

Segelbåten har ju ändå huvudframdrivningen intakt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Så varför fick jag inte det beskedet från Varvet? istället försökte man säälja en ny motor för 65 tkr eller en beg för 20 tkr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs vad du skrev sen och fundera ett varv till... 

Oärlighet eller okunskap är väl alternativen du har att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska givet svar på den frågan, eller? Varvet lever på att sälja och installera motorer.

Se till att det finns ny frisk och i tillräcklig mäng i motorn, stsrta och lyssna. Låter som det som det gjorde innan nypet så kan du köra igen.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men de har ju sin proffession just i denna branschen och gör lite tjänstefel om de inte fångar flygande fågel. I kombination med ont om kunder ganska vanligt tror jag.

 

Risk för ytterligare ontare med kunder givetvis. Men det är pengar nu som gäller. En svår balansgång.

 

Varvet skulle ha kunnat göra som du gjorde och väntat med prognosen. Tagit betalt för analysen. Det hade varit ett bättre sätt. Troligen hade de inte förväntat sig att den skulle gå så bra och du kan heller inte vara helt säker ännu.

 

Yrkesfolk måste alltid ha högre säkerhetsmarginal än en lekman. Däri ligger fördelen för lekmannen som ju dessutom sitter nära problemet vilket är trumf för lyckad prognos.

 

En amatör har alltså goda förutsättningar att lyckas med problemlösningen trots ganska taskiga kunskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att varvets åtgärder tyder på att dom är proffsiga! Är dom inte 100% säkra på att din motor funkar som den är ska dom erbjuda en ny eller motsvarande begangnad.

Hade dom däremot fyllt olja och skickat iväg dig och det blivit haveri efter någon timma vad skulle vi skrivit då?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heder åt Amanda31som gjorde något som är väldigt ovanligt numera. Hen stoppade motorn och seglade i stället för att göra som så många andra som försöker köra vidare till varje pris. Allt för ofta får man höra jag såg ju att oljelampan lyste men eftersom vi hade bara 12 sjömil kvar så tänke jag att det kan gå. Jag brukar säga att för varje halv sekund man kör med oljetorka eller överhettad motor så fördubblas reparationskostnaden...

Att man inte ser olja på oljestickan behöver ju inte betyda att oljan varit helt slut. Oljestickan når inte ända ner till oljetrågets botten så antagligen har oljetrycket varierat av och till när båten gungat i sjön tills något lager gått varmt.

Varvet gjorde väl vad de kunde för att rädda sitt eget juridiska skinn. Att ge säkert besked om motorns tillstånd kräver att man plockar sönder den fullständigt och mäter upp varje slitdel och kollar lagerbanorna. Att säga att det är bara att fylla på olja köra hade kanske satt dem i en juridiskt besvärlig situation om motorn havererat inom närmsta året eller så.

Förr eller senare kommer Amanda31's motor att haverera, eller dö en naturlig död. Den tillfälliga oljetorkan har antagligen gjort att det kommer att ske en aning tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara speciellt bra på motorer så har jag hållit på med några stycken. Det jag kan säga är att TS har haft tur som fick igång motorn efter oljetorkan. Håller också med om att motorn kan gå många år till.

Men jag har en fundering.

Vart tog all olja vägen?

Det måste väl ha synts i kölsvinet eller har TS själv dabbat sig när han bytte olja och inte alls fyllt på någon?

Om motorn gick bra tills den plötsligt började gå sämre borde det ju finnas någon del, typ packning eller så, som inte är som den ska och orsakat läckan? Eller har jag otur när jag tänker nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är en relevant fråga. Kollade kölsvin och under motor, lortigt, men inte tillräckligt för att kunna dra slutsatsen att oljan läckt. Tvärtom ganska torrt under motorn. Kan oljan följa med avgaserna ut? Brukar vara rätt svart runt avgasrörets utlopp på skrovsidan.

När de gäller Varvets proffesionalism som någon skrev om så ska naturligtvis inte varvet fylla på olja och påstå att nu är motorn fixad och sedan ta duktigt betalt. Det vore bedrägligt. Men man kunde sagt precis som det var, att det inte går att se hur illa motorn tagit skada, att det kanske går att köra vidare på ny olja, men att risken är högre än tidigare för nytt haveri. Men att det också med tur kan hålla många år. Felsökningen kostade för övrigt runt tusenlappen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felsökning?

 

Innefattade vad?

 

Tarotkort eller komptest och provkörning och stetoskop med lyssning på ev lagerljud?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvet sa att den var trög att dra runt för hand och att det saknades olja när man drog ut mätstickan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur väl du känner din motor. Men vi gör regelbundet fullgasprov på vår dieselmotor. Med det menar vi att vi kör motorn med gasen i botten och kollar att motorn uppnår samma toppvarv som tidigare, dvs ger samma toppeffekt som alltid, vi kollar avgasröken att den verkar som vanligt, dvs för oss hittills obefintlig och så lyssnar man naturligtsvis att det låter som vanligt och att inga nya (miss)ljud tillkommit. Om du gjort eller gör samma sak får du lätt en uppfattning om att motorn inte tapppat effekt, dvs varvtala samt allt annat som jag sagt här ovan och att den knns frisk eller inte. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter klokt. Saknar dock varvmätare. Men båten gör exakt samma fart nu som tidigare på den gasnivå jag brukar använda. Dock är det inte helt enkelt att ställa in gasen exakt samma hela tiden. Har ett par färgade markeringar att gå efter. 

Ang röken har jag inte obefintlig, rök som du. Men det är inte heller märkbart mycket rök, varken nu eller före nypningen. Som de flesta andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle jag vara glad och köra vidare, men vara observant på nya ljud, effektförluster och kolla oljan regelbundet. Lycka till med detta med förhoppningen att det fungerar bra framöver..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är kanske överkänslig, men jag lyfter på luckan o kollar motor utrymmet för vatten/andra vätskor, grovfiltret t sjövattnet o oljenivån varje morgon innan dagens tur. Kall motor bränns inte o all olja är nere i tråget. För oljan är färgen (brunsvart, INTE grå) viktigare än nivån.

 

Det känns lugnare att köra då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg att robert99 här ovan rekommenderade att ibland göra fullgasprov på motorn för att bedöma status. Nu vill jag bara nämna att just Yanmar YSB12 (och YSB8) som är alldeles utmärkta och driftsäkra motorer, oftast har rak axel och därmed monteras med bakåtlutning i båten. Oljestickan sitter längst fram (=högst upp). När man fyller olja till sträcket på oljestickan fyller man därför för mycket olja (oljestickans markering bygger på att motorn står helt plant). Det som kan inträffa då man varvar motorn mycket är att oljan börjar tryckas upp i förbränningsutrymmet, sedan antändas och vips har man en självgående maskin som inte heller går ned i varv då man drar ned på gasen -snarare kan varvet öka.

Ska man köra fullgas med en sådan här motor ska man se till att den har rätt oljemängd påfylld, beroende på lutning ska den alltså bara nå till en viss nivå på oljestickan -inte till övre kanten på sträcket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kan fungera efter den har nypit men ofta har lagren tagit stryk och oljetrycket kan fladdra eller bli lägre.

Motorn går säkert köra några år till. Men den är i fackmannamässigt ordval körd det säger sej självt. En bil motor hade troligen inte ens överlevt. Men denna överlevde men har blivit dödsdömd. Eller iallafall blivit lite opålitligare.

 

Tycker varvet gjorde rätt. Släppa iväg en båt med motor som har värmenypit p.g.a för lite olja är en stor risk. Motorn kan ha fått följdfel som kanske kommer komma efterhand.

 

Men eftersom du slog av så tidigt. Så är nog nypningen begynnande. Och hann inte orsaka total förstörelse av lagret. Det har nog slitits ner 2000timmsr men dessa maskiner varvar ingenting. Belastning på lagren är minimal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...