netsplit 0 Postad 11 Augusti , 2013 Hej, Nu har jag problem med min nästan nya batteribank. Det är två stycken Global 90AH batterier som är seriekopplade till 24v. Dessa batterier används för att driva en elmotor för fiske. Jag har använt batterierna i några månader. Batterierna laddas via en Sterling battery-to-battery-laddare. Med andra gång varje gång jag kör med min utombordare laddas batterierna. Jag har även haft två solpaneler (seriekopplade till 24v) som underhållsladdning. Okej, så det som händer är att min voltmätare visar att batterierna är fulladdade när de fått vila (25,4v). Men så fort jag anstränger dem genom att köra med elmotorn så blir det ett enormt spänningsfall. Ända ner till 21v. Vad har hänt? Har de gått sönder? Kortslutna? Jag har spelat in en liten video för att demonstrera ungefär vad som händer när batterierna får jobba lite. Se filmen här: http://www.youtube.com/watch?v=g4X0UZYGqoU Batterierna kostade 5000 kr och det känns väl sådär om de redan är slut? Jättetacksam för all hjälp jag kan få av er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 382 Postad 11 Augusti , 2013 Grundtipset är att du i genomsnitt har laddat ur banken alltför mycket i förhållande hur mycket den fått laddning. Kanske har din solcellsladdning inte fungerat som avsett. Eventuellt kan dina laddare ha givit för hög laddspänning för batterierna, ifall dessa är av GEL-typ. Då kan de torka ut. I båda fallen åldras banken fort, vilket ger de symptom du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Augusti , 2013 Nu vet jag inte vad du förväntat dig och heller inte vilken typ av batteri det är. Är det inte ett extremt högströmsbatteri tycker jag inte spänningsfallet är mer än normalt. Utombordarn drar väl en hel del kan jag tro. Med våra helt nya tre ggr12V bank kokar vatten går spänningen ner till drygt 11V när de är fulla. Då blir varje batteri belastat med 17A. I ditt fall har du nog minst så mycket ström. Har du bara koll på att batterierna blir laddade direkt efter urladdning så ska de nog hålla ett tag. Men kör inte ur mer än 50% om du kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 11 Augusti , 2013 det är AGM batterier, Det glömde jag skriva. De ska tålas att ladda ur ner till 10% av kapaciteten. Det är inte bara spänningsfallet som är problemet. Som du ser så när jag stänger av elmotorn så kryper spänningen upp endast till drygt 23 volt. Visst den hinner säkert gå upp lite till om batterierna får vila lite men jag startade på 25,1 som ni kunde se i videon. Den korta stund borde knappt laddat ur något alls av batterierna. Det kan vara så att jag laddat ur för mycket för många ggr men är det inte lite det den här typen av batterier ska vara till för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 11 Augusti , 2013 Jag kan också nämna en liten incident som jag inte TROR kan ha påverkat något men det vet ni säkert bättre än mig. En av solcellerna gick sönder. Vilket innebär att min 24v-laddning från solcellerna endast blev 12v. Jag tycker solcellsregulatorn ska hantera detta men kanske har det skadat batterierna? Det var bara ett par dagar efter detta som jag började få problem. Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Augusti , 2013 Hur lång tid tror du batterierna fick dålig laddning? Var de fulla då det skedde ska det inte ha sulfaterat batterierna om laddaren var ok. Även solcellerna har backdiod som förhindrar backström om inte tar fel. Syns i kopplingsdosan på solpanelerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 11 Augusti , 2013 jag försöker minnas om jag åtgärdade det när jag upptäckte det (efter ca 2h) eller om det var så att jag åtgärdade det nästa gång jag var i båten (en vecka senare). Men jag kan tyvärr inte komma ihåg hur det var. Batterierna bör ha varit nära fulladdade om inte fulladdade. Det som är lite märkligt är att allt gick så fort. Man kan tycka att batterierna gradvis borde försämras? Nu gick de från att ha hållt en hel dag till att hålla 5-10 minuter bara över någon dag. Det är väl lite märkligt ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 11 Augusti , 2013 Har du laddat batterierna med en modern rejäl landströmsladdare? Om inte borde du nog göra detta först för att vara säker på att de är toppladdade. Därefter är det läge att kolla hur snabbt de går ner under belastning. En annan fundering jag får, är att om ett batteri är defekt, kan det nog ge samma effektförluster som du beskriver. Har du separerat batterierna och kollat dem individuellt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Augusti , 2013 Du skriver att solcellerna är seriekopplade till 24 volt! Blir det inte mer spänning ut och har Du regulator. Och ger verkligen en Solpanel bara 12 volt? För att ladda 24 volts batteri ordentligt så måste Du upp i över 28 volt ut från solpanelerna/eventuellt regulator !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
netsplit 0 Postad 30 Augusti , 2013 Hej, Ledsen att svar dröjt lite. Ja, jag har en solcellsregulator så laddningen från solpanelerna bör bli korrekt. Laddaren jag har är en modern Sterling flerstegs-laddare som ska kunna ladda 15A om jag inte minns fel. Jag har inte testat batterierna individuellt mer än försökt mäta volten. Volten är ju bra i viloläge så det gav mig inte så mycket. Problemet är ju när batterierna belastas. Jag har ingen bra förbrukare på 12v för att testa batterierna ordentligt. Nu har jag i alla fall precis lämnat in batterierna för reklamation så får vi se vad de säger om dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser