Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
oakie

Trimplan och förbrukning

Rekommendera Poster

Jag har kört min första sommar med trimplan på min Sea Ray.

Min erfarnhet den här sommaren har varit att det går åt ca 15% mer bränsle när jag kör med trimplan än när jag kör utan. Stämmer detta med er erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan i sig bromsar, är dom uppe och rätt monterade, d.v.s nån eller två cm över botten på båten ska dom inte bromsa men fälls en ned för att räta upp båten blir det lite broms å andra sidan kanske skrovet går lättare om det ligger rakt. Fäller du båda så går det helt klart trögare men det bör du bara göra när du vill ha mera båt i vattnet för att trycka ned fören i krabb/hög sjö. Då ökar ju förbrukningen av sjön också. Jag använder bara trimplan för att få bort lutningen, har således alltid ett trimplan helt uppe. Undantag när det blir väldigt hoppig gång och jag vill ha ned fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Trimplan kan även fungera vid låg fart för att förhindra slingring, min 17 fots Coronet blir nästan helt kursstabil om jag fäller ner bägge trimplanen helt men slingrar rejält utan. Tappar ca 0,5 knop men det är det värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart, inte att förglömma, vid längre körningar i låg fart använder jag också trimplan till det. Skönt att slippa slingrandet. Tycker mig noterat att det räcker att sänka ett trimplan fär att slingrandet skall upphöra. Har du också testat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på samma sätt. Genom att trycka ner fören när det går lite högre vågor kan jag dessutom köra lite fortare och komma fram snabbare, vilket också är en vinst. I startläge brukar jag också trycka ner dem 3 skalstreck för att komma upp snabbare i plan och sedan justera endast för eventuell lutning med ett av trimplanen. Om båten för övrigt är väl uttrimmad brukar inte lutningsjusteringen inverka direkt på farten så ökning av förbrukningen kan inte vara så omfattande. Jag antar att det har lite med motor också att göra. Jag har en D3:a 220 hk som har ett bra vridmoment.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat förbrukningen på min båt med trimplan. Flödesmätaren i VP instrumentet ändrar sig inte alls när jag använder trimplanen. Det är VP QL Interceptor trimplan (blad). som åtminstone eniigt tillverkaren ska påverka förbrukningen betydligt mindre än vanliga trimplan.

15% mer bränsleåtgång med trimplanen nere låter rätt mycket tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Bennett hydrauliska trimplan och jag märker inte heller någon skillnad i förbrukning när jag använder trimplanen. Håller med om att 15% verkar mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har trimplan på vår lilla Yamarin 64 dc.Och ja de bromsar påtagligt. Enda gången jag använder dem är vid hög deplaceringsfart för att få upp aktern. Även i halvplaning runt 13-15 knop fungerar de bra.

Men att tilta upp båten vid sidvind? Nej då ber jag hellre folk flytta runt i båten. 15% låter rimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du monterat trimplanen? Sticker den ner lite så blir resultatet att den alltid är lite nertrimmad. Kompenserar men det sedan med powertrim så visst bör det påverka förbrukningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker vem du ställer frågan till, men korrekt monterade ska i alla fall Lencos trimplan ha ca 10 mm till kanten på akterspegeln. Och ytterkanten av trimplanet ska vara ca 19 mm upp, dvs det ska vara svagt uppåtlutade i uppfällt läge.

Just denna montering verkar det finnas få marintekniker som klarar av att mäta in ordentligt själva. Det kan bli alla möjliga höjder på basen och vinkeln. Men det är ju bara att skruva loss allt, plasta igen och göra om göra rätt. Inget konstigt med det egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt för att jag kanske va otydlig. Men det är främst trådskaparen jag försöker hjälpa. 

Bara och bara vet jag inte. Kör man med t ex Bennet så går hydralslangen igenom akterspegeln i själva fästet. Inte en slang som går in ovan vattenlinjen. Det ställer ju till det lite. Men visst, allt går ju plasta igen och sedan göra om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Jag har Lenco trimplan och de är monterade precis som beskrivs i tråden, dvs med en liten lutning uppåt när de är helt uppfällda. Jag kanske skall förtydliga att jag inte märker av någon ökad förbrukning när de är uppfällda utan bara när de är aktiva.

För att komplicera frågan ytterligare kan jag lägga till att jag även har funktionen Autoglide dvs de sköts automatiskt av en dator. Jag kan dock koppla ur den funktionen och köra manuellt.

Automatiken trycker ner fören lite onödigt mycket men det är en kalibreringsfråga antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du ha trimplanen aktiva, jag menar .. vad behöver du 'trimma till' ?

Som några nämner , vid uppstart för du hjälp att trycka ned fören och kommer lite snabbare upp i plan . Att tro att man kan köra saktare och kompensera med trimplanen nere ökar bara förbrukningen , man tvingar båten att uppföra sig på ett , ej normalt sätt, ...den har sin planingströskel!

Jag använder knapt mina på min 30ft och marshar 23-25 knop , då går min båt som trevligast .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste och måste... Orsaken att jag använder trimplanen är för att rätta upp båten i sidled. Alltså som ett alternativ till att be folk flytta sig i båten. Ren bekvämlighet med andra ord.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok...är det bara det är jag helt med . Hade varit värre om du kompenserar för något 'galet' ..:-)

Prova även om du manuelt kan kompensera , bara för att upptäcka om automatiken överkompenserar , man vet aldrig !?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur aktiva är trimplanen när du märker 15% högre förbr? Antar att du har ngn sorts visare i form av lysdioder eller liknande som visar hur långt nere trimplanen är?

I llite motsjö så kör jag alltid med mina två pluppar ner och där är det ingen skillnad alls i förbr mot när de är helt avstängda. I hård sidvind kanske jag kör med ena sida 4 pluppar ner o andra sidan 0. inte heller där ngn märkbar skillnad. Ställde frågan eftersom ökningen i förbr kanske kommer först när trimplanen nästan är helt nere? Kommer ökningen vid minsta användning så låter det ju lite skumt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...