Roxenskeppare 0 Postad 10 Augusti , 2013 Jag har en Volvo Penta C 10 (Albin 21) i min plastsnipa. Nu har en ventil fastnat i öppet läge. Har fått tips om att knacka ner ventilen med ett koppardorn. Någon som vet var man kan köpa ett dylikt verktyg eller något annat liknande verktyg i någon mjuk metall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Augusti , 2013 De kan du trycka tillbaks med vad som helst, ställ motorn i det läge där ventilen ska vara stängd, ta en skruvmejsel eller något annat som du sätter mot mitten på ventiltallriken och spänn till mot kanten på tändstiftshålet, kanske ska du försöka spruta någon sprayolja först som du försöker få in under ventiltallriken så att den smörjer ventilskaftet och styrningen. Veva sedan runt motorn så ventilen öppnar igen och upprepa proceduren tills ventilen öppnar och stänger själv. Det brukar gå ganska lätt att få igång ventilerna med denna enkla åtgärd. Det är en kombination av sot och rost på ventilskaftet som får ventilen att fastna. Allt detta utförs genom tändstiftshålet, man behöver inte lyfta någon topp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roxenskeppare 0 Postad 11 Augusti , 2013 Tack för dina råd Pentax. Fick även tips om att spruta någon rostlösare runt ventilen, så det blev Biltemas Rostlösning 364505. Jag har använt ett tunt kopparrör som verktyg men det är för vekt. Jag ska vara lite mer noggrann och veva runt motorn så att ventilmekanismen är i rätt läge och trycka ner ventilen så får jag förhoppningsvis den att stänga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser