henkeson 0 Postad 10 Augusti , 2013 Min lilla Tohatsu 25 hk har tydligen en generator som man ska kunna koppla till ett batteri, enligt kopplingsschemat nedan. Ska jag koppla direkt från röd till plus och blå till minus, eller ska strömmen gå via någon slags laddningsregulator? Om inte, är det inte risk för att batteriet överladdas? Generatorn ger tydligen 80W, hur stort batteri är det då lämpligt och rimligt att ha? Ger den 80/12=6,6A? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 Augusti , 2013 Likriktaren (8.rectifier) verkar vara option, och en sån är helt nödvändig för batteriladdning. Men ifall du har en sådan kan du koppla röd&blå enligt din skiss. (En regulator går till nöds att undvara ifall man kan ha litet koll själv, går spänningen upp så att batterigasning riskeras så kan man lasta ner genom att tända exempelvis lanternorna. Ju större batteri desto mindre risk för gasning. Batteriet bör nog helst vara påfyllbart också?) Det finns likriktare med inbyggd regulator för vissa motorfabrikat, eller alternativt som separata enheter. Annars har jag sett här på forumet att billiga solpanels-regulatorer kan användas ihop med en ordinär likriktare. Skulle f.ö. hellre räkna max laddningsström som 80/13,5= 5,9A, detta för att batterispänningen höjs - i.a.f. om inget annat drar ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Augusti , 2013 Med en solcellsregulator av mpptyp skulle man kunna få lite extra kräm till batteriet. En lysspole har ganska högt motstånd men hög spänning vilket liknar solcellerna. Då kan en bättre anpassning ske till den låga batterspänningen. Bäst hade varit om batteriet kunde anpassa sig bättre efter spänningskällan och ta större del av energin. Det hjälper mppt-regulatorn till med. Bäst anpassning är väl då generatorns och batteriets inre motstånd är lika stort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henkeson 0 Postad 17 Augusti , 2013 Nej, likriktare är tydligen ett tillval som jag inte har. Tror ni att jag kan fixa detta själv med en likriktarbrygga http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054 och säkringshållare http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/sakringar/sakringshallare/sakringshallare-sladdmontage-p41128 - eller vad kan hända? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2013 En likriktare (som den från Kjell&Co) och en billig PWM-solregulator fungerar utmärkt. Kostar runt 100 kr på eBay inkl frakt. Jag kör det på roddbåtens gamla snurra. Vill man vara riktigt rolig sätter man fast en 10W solpanel ovanpå snurran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henkeson 0 Postad 17 Augusti , 2013 Har du något tips på vad jag ska söka efter på ebay utöver rectifier och charge controller, är det bara att se till att den klarar uppemot 20 volt och 10 ampere? Kan de här passa ändamålet: Likriktare http://www.ebay.com/itm/1000V-50A-GBPC5010-Diode-Bridge-Rectifier-Metal-Case-/130936556661?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e7c6d4c75 Laddningsregulator: http://www.ebay.com/itm/CMP-Solar-Panel-Charge-Charging-Controller-Regulator-10A-12V-24V-/281098178884?pt=AU_Solar&hash=item4172c1d144 eller från Biltema: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Laddningsregulator-31635/ Men är laddningsregulatorn bara till för att koppla ifrån batteriladdningen om spänningen understiger ca 10,5 volt? Jag behöver väl snarare något som kopplar ifrån om spänningen överstiger 15-16 volt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 17 Augusti , 2013 Jag hade inte provat solcellsregulator, dom reglerar väl inte på samma sätt som dessa generatorer är avsedda för. Däremot kan det vara vettigt att ta en titt på snöskotrar, motorcyklar och liknande som kan ha samma typ av generator, t.ex denna: http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?lcid=1053&nid=103997&t=info Denna typ av generator kan lätt ge över 100V obelastade, därför regleras dom istället genom att kortslutas en del av tiden (shuntreglering) så överskottseffekten förbrukas i regulatorn. Tror inte solcellsregulatorerna är avsedda för att hantera sånt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Augusti , 2013 Jag har använt den här regulatorn till mycket, solpanel, snurra, med 230v adapter. Den fungerar bra, reglerar laddningsspänningen mycket bra, betydligt bättre än en vanlig riktig generator. Jag tar ut strömmen från batteriet via den (ekolod, lampa). Har inga fler säkringar utan det får regulatorn sköta också. Likriktaren är en sådan här därför att jag hade köpt några. Uttaget på snurran är samma som typ som på en moped. Utan belastning kan spänningen bli hög. För att vara på den säkra sidan så kan man ju koppla in en lampa 24V/2W på växelströmssidan. Jag tänkte göra det men det blev aldrig av. Men skulle man starta utan batteri kan det kanske smälla. Om man som jag använder solcellsregulatorer för underhållsladdning av batterier, då med en nätadapter 230V-19VDC så brukar jag ha ett 24V relä som matas före regulatorn och som bryter anslutningen till batteriet. Anledningen till det är att regulatorn tar lite ström från batteriet när det inte är laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser