Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Arne_Anka

Äntligen nåt nytt om sjöfyllerilagen; 8 av 10 vill ha den

Rekommendera Poster

http://www.svtplay.se/video/1369355/rapport

06:24 in i sändningen. Försäkringsbolaget If har tillfrågat 6000 personer om de anser att den nya lagen är bra. 8 av 10 anser att den är bra. Vissa skillnader kan märkas mellan män och kvinnor, där kvinnor generellt är mer positiva. Antalet rapporterade sjöfyllerifall har minskat från år till år, fram till och med juli i år har man rapporterat ca 100. Förra året låg tiffran på över 200 för hela året. Kort sagt, lagen har varit normbildande. Länge leve den nya sjöfyllerilagen.

Gällande att det inte inträffar saker när man inte druckit så mycket.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/advokat-misstanks-for-sjofylleri

Tydligen påverkar alkohol även mörkerseendet. Eller åtminstone på advokater.

Ska bli intressant att se vilka politiker som vill begå politiskt självmord och föreslå (mot opinionen) att det borde få supas mer på sjön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, bara någon öl...

Var har jag hört det förut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen politiker som kommer att begå politiskt självmord, det gör mig väldigt trygg, sjöfylleristerna kommer aldrig att vinna, blir oherörd stolt över det rättsväsende vi har som sätter nykterheten före rätten att dra i sig en halv vinare och sen vingla hem på sjön, de törstiga kommer aldrig att se en ändring i lagen...skönt!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Artikeln liksom en del skribenter visar bara starkt på hur förnekelsestadiumet påverkar, och hur beroendet styr alkolisten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättebra att folk känner sig tyggare. Då gör ändå 0,2 lagen lite nytta ändåyes

Kanske vi borde rekomendera en påse med örter att hänga runt halsen så mår de ännu bättre. 

De verkliga farorna där ute finns fortfarande kvar.

Simma lugnt.yes

Observera TS att du gör ett fel mot forumets regler då du skapar en ny tråd med ämnet om 0,2 lagen. (de reglerna finns inte beskrivna men tvingas vi leva efter då forumguden kräver så)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vafanurå? Jag vill ju kunna supa och åka båt juh! Äh, lagen känns inte riktigt genomarbetad asså? Går det inte att stoppa den eller vadå?

Schkål för fasiken. Nu ska jag sätta mig i ekan och sura, för kärringen tycker jag är för packad. Fattar ingenting asså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men är inte det en viktig uppgift för våra politiker; att få dess medborgare att känna sig trygga. Eller? Om det sedan finns statistik som till 100% täcker upp samtliga vinklar av problemet är väl önskvärt, men kanske inte ett måste om 8 av 10 vill ha lagen. Är inte detta demokrati i dess bästa form:

Folket vill känna sig trygga på sjön. En lag likt denna får dem att känna sig trygga. Politikerna stiftar lagen. Folket är tryggt.

Demokrati Roland. Demokrati.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men la va la sa faan, demolokrati måste väl vara att vi får köla båtlävelen på fyllan? Som Harry, Ola och Labbe vill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här var det PK så det står härliga till... Tror som förut att få kör upp på land efter 2öl. De som dricker fler hade fångats upp av gamla lagstiftningen.

Jag respekterar lagen, men håller inte med. Har kört båt 100% nykter sen lagen kom, men anser att 0,5-0,8 hade varit mer lämpligt. Det förändrar inte mitt liv, men hade känts bättre att kunna ta en nubbe till sillunchen och sen kunna gå hem som jag alltid gjort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då fungerar ju lagen. Du tycker förvisso att den är dålig men du följer den. 

Sjöfyllerilagen fungerar. Check.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan man bör ställa sig är om inte fler dricker mer med gamla lagen. Det viktiga är väl inte vem som fångas upp, utan hur folk beter sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant och även jag har druckit långt mer och kört hem utan problem, men lagen finns ju inte för de som har omdöme.

Jag ser behovet av lagen, men känner mig som en som tyvärr får minskad frihet pga de som inte sköter sig.

Det är ett ack så välkänt problem, men den tråkiga känslan är även den alltid densamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagen fungerar, men den egentliga frågan är enligt mig inte om den bör finnas, utan om 0,2 verkligen är vettigt. Kanske hade 0,5 räckt och många fler hade blivit nöjda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla Mange, säg att du skämtar.

Det jag tror mig tolka in är att du tror att du klarar att vara packad ovh ändå köra båt pga ditt braiga omdöme.

Jag tror att du borde fundera över det där en gång till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som försökt väcka liv i Ljungbergarn så vi kan få klarhet i tingens ordning?

Miljontals flugor kan inte ha fel... osv.

8 av 10 jurister är inkompetenta?

Eller bara fel lutning på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menar att jag efter 2-3 öl och 2-3 timmar kan köra hem i kända vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är förvånad att det inte är 9 av tio som är för lagen. Men de sista två är nog Ringhede och Llabbbbiibbbbbiaa.

Ser nu att oxå denna tråden är rapporterad? Undrar vem av motståndarna till lagen det kan vara som gjort det? När fakta kommer fram som inte passar så ska det förtryckas genast. Dåligt är bara förnamnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det viktiga med lagen är dess normativa värde. Sen har jag ingen som helst aning om vilken promillenivå som är rätt till sjöss, men jag inbillar mig att den måste vara låg, och i brist på annat blir den extremt begriplig och lätt att leva upp till om den överensstämmer med vad som gäller i vägtrafik.

På marginalen undrar jag hur många fler som blir nöjda om man höjer till 0,3...0,4....0,5....eller till och med 0,6. Och varför är det viktigt att vinna dessa marginal-nöjda medborgare? På vilket sätt (hur mycket) ökar deras välfärd mätt i total samhällsnytta (för att nu mäta det nationalekonomiskt) per decimals höjning??

Det här är en normativ beteendefråga, inte en matematisk sanning.

Sen har lagen andra svåra brister, men promillenivån är det minsta problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är ganska övertygad om att man medvetet lagt ribban extremt lågt vid 0,2 eftersom så många saknar omdöme och förmåga att hålla koll på sitt alkoholintag.

Titta på vilken dokumentärm som helst där asberusade människor omhändertas.

Den, enligt en del hemska skräckdokumentären, om kustbevakningen, tunnelbanan, SOS på liv och död, Amerikanska Cops, brittiska Roadwars eller den australiensiska serien som jag glömt namnet på.

Folk kan inte stå på benen, raglar, sluddrar och ramlar omkull. På frågan hur mycket de har druckit är svaret alltid, oavsett världsdel...... TVÅ ÖL!

Alltid TVÅ!

Ibland med tillägget ''kanske tre''

Dessa två öl har fått ett nästan religiöst symbolvärde när de egentligen är fem, sex, sju till antalet eller två påsar.

Med en gräns på blygsamma. 0,2 kommer folk, eller åtminstone de som hörsammar lagen, att avstå helt.

De där två ölen som alltid nämns tror jag är en myt.

Sen kan man undra hur det står till då det blir ett sånt jäkla liv om detta om det bara är fråga om två futtiga öl.

Jag hade haft mer förståelse om det hade gällt att avstå från ena riktigt blöta brakfester!

Men att inte greja tanken på att skippa två bira är för mig en gåta!

Det största felet med lagen, enligt mig, är att den inte omfattar alla flytetyg.

Edit:

Var tvungen att redigera bort några stafvel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är crabfish som rapporterat. Han förstår inte skillnaden på gammal info (att någon upprepar samma mantra som någon annan motståndare sagt) och de facto ny information. Den info som framkommit, att If tillfrågat 6000 personer vad de anser om lagen, och deras svar på detta, är en nyhet. Att Ljungbergarn skriver att lagen är dålig i en tidning som insändare är det inte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både du och jag måste följa 0,2 lagen, ok

Både du och jag måste följa Maringuidens regler, ok eller?

Men där anser du att det är ok att bryta och köra dit race, eller?

Vi lever i en demokrati där alla ska följa demokratiskt fattade beslut och det åligger alla att kunna vara kritiska till demokratiskt fattade beslut.

I detta fall har man infört en lag som inte verkar minska olyckorna. Som motståndare till lagen följer jag den ändå men är starkt kritisk till den. 

Angående inslaget på TV så är det anmält till granskningsnämnden på SVT då den inte följer reglerna för opartiskhet i nyheter,

http://www.radioochtv.se/Tillsyn/Reglerna/SVT-SR-och-UR/#Opartiskhet

Om nu 9 av 10 här på MG tycker om lagen så säger det inte mycket om hur det ser ut. Många som är kritiska till lagen säger inget då de inte vill anklagas för att vara alkoholister mm. I en demokrati ska man få ha olika åsikter utan att få skit för det.

Alla måste följa våra regler även du Arne_Anka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...